اسدالله حاجی زمانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: فاز یک پروژه قطار شهری شیراز، میدان احسان را به میدان نمازی متصل میکند و این فاز سال 1393 با 5 ایستگاه شروع به کارکرد که در سال 1394 دو ایستگاه دیگر به آن اضافه شد و در حال حاضر تمام ایستگاهها به آسانسور و پلهبرقی مجهز شده است.
وی با اشاره به فاز یک پروژه قطار شهری شیراز گفت: امسال نیز در هفته دولت ایستگاه شهید آوینی گشایش یافت و هماکنون فاز یک پروژه قطار شهری با هشت ایستگاه در حال فعالیت است و ایستگاه شهید آوینی به دلیل وجود حداقل 10 مدرسه، مرکز آموزشی و بیمارستان خلیلی در محدوده آن از اهمیت ویژهای برخوردار است.
این مسؤول بیان کرد: فاز یک قطار شهری شیراز 30 حرکت رفت و 30 حرکت برگشت را در طول شبانهروز انجام میداد که در هفته دولت این ظرفیت به 60 حرکت رفت و 60 حرکت بازگشت افزایش یافت و مردم شیراز رفتهرفته با این سرویس حملونقل آشنا میشوند و در حال حاضر استقبال شهروندان قابلقبول است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز اضافه کرد: مترو شیراز 30 درصد از فضای ایستگاهها را برای فعالیتهای فرهنگی و 70 درصد فضاهای موجود را برای فعالیتهای تبلیغی و تجاری اختصاص داده و در حوزه تجاری برخی ایستگاهها ظرفیت ایجاد غرفه برای آنها در نظر گرفته شده است و علاقهمندان میتوانند با مراجعه به سایت قطار شهری شیراز زمان مزایده آنها را مشاهده کنند.
حاجی زمانی ادامه داد: در اطراف ایستگاهها بستههای اقتصادی را بسیاری در نظر گرفتهایم برای مثال در ایستگاه میدان احسان یک برج 24 طبقه و در ایستگاه میرزای شیرازی نیز یک مجتمع تجاری برای فعالیتهای اقتصادی آماده است و سرمایهگذاران میتواند با مراجعه به سازمان قطار شهری از نحوه واگذاری آن آگاه شوند.
وی افزود: از ابتدای بهرهبرداری پروژه قطار شهری یکی از اپراتورهای تلفن همراه در داخل مترو فعالیت داشته و بهزودی دیگر اپراتورها و WIFI رایگان نیز در داخل مترو فعال خواهد شد و هزینه بلیت قطار شهری 500 تومان و از طریق کارت شهروندی پرداخت میشود و کسانی که هنوز موفق به تهیه کارت شهروندی نشدهاند، میتوانند از طریق خرید پوکت (سکههای پلاستیکی) از خدمات قطار شهری استفاده کنند.
این مسؤول تصریح کرد: خط یک قطار شهری 24.5 کیلومتر بوده و فاز یک 10.5 کیلومتر آن را شامل میشود و از میدان نمازی تا فلکه الله نیز 14 کیلومتر در حال ساخت است که با راهاندازی آن خط یک قطار شهری کامل میشود و شهرک گلستان نیز از طریق خط یک یا 3 به شبکه قطار شهری متصل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز در پایان خاطرنشان کرد: مطالعات علمی پروژه قطار شهری شیراز توسط دانشگاههای شیراز و صنعتی شریف انجام و نقشه این مترو بهگونهای طراحیشده که مناطق پرتراکم شهری را به یکدیگر متصل کرده و نه اینکه از مناطق سهلالعبور مانند رودخانه خشک درون شهر عبور کند.
انتهای پیام/2448/ک40/
∎