شناسهٔ خبر: 15103710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

صادق زارع صفت, رضوان حکیم زاده

نگاه فرانوگرایان به برنامه درسی و شناسایی عوامل مغفول آنها با تأکید بر آموزه‏ های اسلامی

در تبیین عوامل برنامه درسی (هدف، روش، محتوا و ارزشیابی) مبتنی بر توحید محوری و با تأکید بر تعلیم و تربیت اسلامی انسان امروزی می‏تواند با پیروی از آن، نیازهای خود را پاسخ دهد

صاحب‌خبر -

چکیده

هدف این پژوهش بررسی نگاه فرانوگرایان به برنامه درسی و شناسایی عوامل مغفول آنها با تأکید بر آموزه‏های اسلامی است. این پژوهش بر اساس ماهیت کیفی ـ اکتشافی، مبتنی بر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‏ها توصیفی ـ تحلیلی است. داده‏ها به منظور تحلیل پس از جمع آوری مبتنی بر آرای برنامه درسی اسکایرو، نال و جی‏میلر عواملی چون هدف، محتوای آموزشی، نقش مربیان، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری، یادگیرندگان، فناوری آموزشی و ارزشیابی، مقوله بندی و ارائه شد. نتایج این پژوهش حاکی است که مبناهایی در عوامل هدف، روش آموزش، محتوای آموزش و ارزشیابی مغفول مانده است. فرانوگرایان با ردّ میراث ارزشمند به نقادی اصول، روشها و سبکهای ارزشیابی می پردازند و به طور کلی تلاشهای برنامه درسی فرانوگرا در گفتمان خلاصه می‏شود. در تبیین عوامل برنامه درسی (هدف، روش، محتوا و ارزشیابی) مبتنی بر توحید محوری و با تأکید بر تعلیم و تربیت اسلامی انسان امروزی می‏تواند با پیروی از آن، نیازهای خود را پاسخ دهد. برنامه درسی مبتنی بر آموزه های اسلامی، دارای ویژگی هایی نظیر هدف نهایی آن قرب الهی، انتخابهای آن زمینه‏ساز تقرب به ربَ خویش، محتوا مبتنی بر آموزه های قرآنی بوده و ارزشیابی نیز وقتی مطلوب است که با ارزشهای اسلامی متناسب است و فرد به تمام روابط چهارگانه ارتباط با خدا، خود، دیگران و طبیعت توجه کند.

نویسندگان :

صادق زارع صفت, رضوان حکیم زاده

 فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی -  سال 23, شماره 26 (بهار 1394)

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.