کاشیهای تاریخی سرقتیِ ایران؛ از فروش در خیابان تا نمایش در موزه لوور
صاحبخبر - موزه لوور چند ماه است بخش «اسلامی ایرانی» خود را با کاشیهای تاریخی مربوط به شهرها و دورههای تاریخی ایرانی تزئین کرده است، اقدامی که با توجه به بازتاب خبر سرقت کاشیها از سردرِ بناهای تاریخی و اظهارنظر برخی کارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر انتقال این آثار به کشورهای دیگر، آن را قدری پیچیدهتر کرده است.دکتر حسن کریمیان، باستانشناس و معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران که حدود یک ماه پیش بازدیدی از موزه لوور در پاریس داشته است، با حجم زیادی از کاشیهای قدیمی که در بخش ایرانی موزه لوور به نمایش درآمدهاند و اطلاعات کاملی از مکان، زمان کشف و دوره تاریخی آنها ارائه نشده، مواجه میشود.او در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه در بخش اسلامی موزه لوور نسخههای خطی، در و پنجرههای منبت کاری شده، کاشیها، عناصر گچبری شده، حجاریهای روی سنگ و هر عنصری که به نحوی به بناهای تاریخی مربوط میشوند، به نمایش درآمدهاند، میگوید: آخرین بازدیدی که پیش از این از موزه لوور داشتم به سال 93 بازمیگردد، اما در آن زمان و قبل از آن چنین چیزی را در موزه لوور ندیده بودم، این تعداد کاشی و عناصر تاریخی در بخش اسلامی موزه لوور چشمگیر بود. وی با بیان اینکه از مدتی قبل مسئله غارت اجزای تزئینی بناهای ایران را بررسی میکرده است، میگوید: معتقدم بخشی ازعلت چرایی این سرقتها را میتوان در موزه لوور به دست آورد. این آثار به چنین مکانهایی منتقل میشوند تا این فضاها را آرایش دهند، حال اینکه چه میزان از این آثار در انبارهای موزه لوور و دیگر موزههای اروپایی قرار دارند، بماند.این باستانشناس و مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه آثار قرار گرفته در بخش اسلامی موزه لوور به راحتی خود را معرفی میکنند، ادامه میدهد: قطعا شعر حافظ که روی کاشی موجود در موزه لوور نقش بسته، در هلند ساخته نشده است، بلکه کار یک هنرمند ایرانی است. یا کاشیهای ستارهای کوکبی شکل از دوره ایلخانی نمونه این هنر ایرانیهاست که با یک نگاه میتوان متوجه شد که از نظر فنی کدام کاشی را از جا کندهاند یا کدام کاشی به دلیل سست شدن مصالح افتاده است. کاملا مشخص است که قطعات کاشی به نمایش درآمده در لوور، کنده و جداگانه به این موزه برده شده و نصب شدهاند.او با بیان اینکه از این نمونه کاشیها در موزه «ویکتوریا آلبرت» در لندن نیز به نمایش درآمدهاند، تاکید میکند که قطعا کمیته ملی موزههای دنیا (ایکوم جهانی) قوانینی برای جلوگیری از این نوع داد وستد در موزههای مختلف تدوین کرده است که امیدوارم زودتر در قبال این نوع اقدامات نیز واکنش مناسبی انجام دهد. ما قصد متهم کردن موزه لوور را نداریم، بلکه میخواهیم تکلیف خودمان را روشن کنیم. یعنی فکری برای اتفاق در حال انجام کنیم. نمیتوانیم چشمانمان را ببندیم و ببینیم سرای «سعدالسلطنه» از کاشیهایش لخت میشود. او تاکید میکند: قطعا این رفتار، یک رفتار پسندیده موزهای نیست، هر موزهای که آثاری را از کشورهای دیگر در موزههای خود دارد، باید کشور مبداء را از وجود چنین آثاری مطلع کند. او ادامه میدهد: قبل از سفر به موزه لوور و پس از بازدیدی که از سرای «سعدالسلطنه» قزوین داشتم، متوجه شدم که بخشی از کاشیهای این سرای تاریخی در حال حذف شدن هستند و کاملا مشخص بود که کاشیها به خودی خود نیفتادهاند، بلکه از جای خود کنده شدهاند.کاشیهای سرای «سعدالسلطنه» در اثر شُل شدن نیفتادهاند، یقین دارم همه را کندهاند، هنوز مصالح این کاشیهای تاریخی خوب و محکماند.معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به خبرهایی که از فروش کاشیهای بناهای تاریخی در شهر یزد به دستش میرسید، ادامه میدهد: به من گزارش میشد که بخشی از کاشیهای شهر یزد نیز در خیابانها به فروش میروند، به همین دلیل در نامهای این وضعیت را به معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اطلاع دادم. کریمیان در ادامه با اشاره به نامهای که پس از این اتفاقات به محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نوشته است، میگوید: در نامهای که خطاب به وی نوشتم، اعلام کردم با توجه به اینکه سرقت این آثار در حال رخ دادن است و به واسطه این فعالیتها رو به نابودی میروند، نیاز به مطالعه و مستندنگاری بناهای تاریخی وجود دارد و همچنین بهتر است در موزهای با عنوان «هنرهای وابسته به معماری» این آثار جمع آوری و نگهداری شوند، چون به نظر میرسد امکان نگهداری آنها دیگر مقدور نیست و غارت میشوند.∎