به گزارش ایرنا به نقل از وزارت آموزش وپرورش، «محمداقبال عمرالصیدلی» امروز (یکشنبه) در دیدار با «علی اصغر فانی» وزیر آموزش وپرورش کشورمان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهارداشت: با وجود تشابهات فرهنگی بین دو کشور ایران وعراق، امیدواریم این دیدار به ارائه راهکارها و روش های جدیدی در چارچوب موضوعات آموزشی و فرهنگی هر دو کشور منجر شود و بتوانیم از تجربیات خوب کشور ایران استفاده کنیم.
وی ادامه داد: تأمین نیروی انسانی متخصص در مدارس کشور عراق به ویژه توسعه آموزش های فنی و حرفه ای، حوزه ساخت و ساز مدارس، تألیف و تدوین کتب درسی و استفاده از وسایل آموزشی و کمک آموزشی از بخش هایی است که از آموزش و پرورش دولت ایران می خواهیم در این زمینه با آموزش و پرورش دولت عراق همکاری کند.
وزیر تربیت دولت عراق افزود: درخصوص استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی افکار جدیدی وجود دارد؛ در وزارت تربیت عراق در حال حاضر از کمبود مدرسه رنج میبریم و آخرین باری که دولت عراق به بازسازی مدارس روی آورد سال 1989 میلادی بود و پس از آن به دلیل وجود جنگهای طولانی کار جدی در این خصوص نشده است.
وی تصریح کرد: از سویی یک درصد رشد در زاد و ولد داشتهایم و از طرفی دیگر مدارس کشورمان نیز تکاپوی نیاز دانشآموزان را نمیدادند. ضمن اینکه باید از تجربیات ایران در حوزه بهرهبرداری از بخش خصوصی استفاده کنیم.
الصیدلی بر لزوم تحول در نظام آموزشی تأکید کرد و گفت: به دلیل مقاومت بخش های مختلف جامعه، اجرای تحول آموزشی در عراق به چالش برای کشور تبدیل شده است و باید برای اجرای بهینه آن نیروی انسانی کارآمد و توانمند متناسب با آن را تربیت کنیم.
وزیر تربیت دولت عراق با اشاره به تحصیل 9 میلیون دانش آموز در 23 هزار مدرسه در کشور عراق گفت: در حال حاضر بیش از 600 هزار معلم در مدارس عراق مشغول به کار هستند که باتوجه به بافت فرسوده مدارس و یک نوبته شدن مدارس، نیازمند ساخت 20 هزار مدرسه جدید در کشور هستیم و در این خصوص به همکاری جمهوری اسلامی ایران امید داریم.
وی با اشاره به کاهش درآمدهای ارزی دولت عراق از بخش فروش نفت و نیاز مبرم آموزش و پرورش دولت عراق به ساخت مدارس جدید و نوساز، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی و توسعه مدارس غیردولتی، تأکید بر آموزش معلمین و ارتقای سطح علمی آنان در جهت جلوگیری از افت تحصیلی و بازنگری بر نظام آموزشی سه راهبرد اساسی آموزش و پرورش در استقرار دولت جدید عراق محسوب می شود که برای اجرای آن نیازمند کمک کشور ایران هستیم.
وزیر تربیت دولت عراق با اشاره به وجود ظرفیت های خاص علمی و تجهیزاتی جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف آموزش وپرورش، خاطرنشان کرد: لازم است کمیته ای مشترک از مسئولین آموزش و پرورش دو کشور ایران و عراق تشکیل شود تا با حضور کارشناسان موضوعات موردنیاز موردبحث و بررسی کارشناسی قرار گیرد.
شبد**1953** 3404
∎
وی ادامه داد: تأمین نیروی انسانی متخصص در مدارس کشور عراق به ویژه توسعه آموزش های فنی و حرفه ای، حوزه ساخت و ساز مدارس، تألیف و تدوین کتب درسی و استفاده از وسایل آموزشی و کمک آموزشی از بخش هایی است که از آموزش و پرورش دولت ایران می خواهیم در این زمینه با آموزش و پرورش دولت عراق همکاری کند.
وزیر تربیت دولت عراق افزود: درخصوص استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی افکار جدیدی وجود دارد؛ در وزارت تربیت عراق در حال حاضر از کمبود مدرسه رنج میبریم و آخرین باری که دولت عراق به بازسازی مدارس روی آورد سال 1989 میلادی بود و پس از آن به دلیل وجود جنگهای طولانی کار جدی در این خصوص نشده است.
وی تصریح کرد: از سویی یک درصد رشد در زاد و ولد داشتهایم و از طرفی دیگر مدارس کشورمان نیز تکاپوی نیاز دانشآموزان را نمیدادند. ضمن اینکه باید از تجربیات ایران در حوزه بهرهبرداری از بخش خصوصی استفاده کنیم.
الصیدلی بر لزوم تحول در نظام آموزشی تأکید کرد و گفت: به دلیل مقاومت بخش های مختلف جامعه، اجرای تحول آموزشی در عراق به چالش برای کشور تبدیل شده است و باید برای اجرای بهینه آن نیروی انسانی کارآمد و توانمند متناسب با آن را تربیت کنیم.
وزیر تربیت دولت عراق با اشاره به تحصیل 9 میلیون دانش آموز در 23 هزار مدرسه در کشور عراق گفت: در حال حاضر بیش از 600 هزار معلم در مدارس عراق مشغول به کار هستند که باتوجه به بافت فرسوده مدارس و یک نوبته شدن مدارس، نیازمند ساخت 20 هزار مدرسه جدید در کشور هستیم و در این خصوص به همکاری جمهوری اسلامی ایران امید داریم.
وی با اشاره به کاهش درآمدهای ارزی دولت عراق از بخش فروش نفت و نیاز مبرم آموزش و پرورش دولت عراق به ساخت مدارس جدید و نوساز، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی و توسعه مدارس غیردولتی، تأکید بر آموزش معلمین و ارتقای سطح علمی آنان در جهت جلوگیری از افت تحصیلی و بازنگری بر نظام آموزشی سه راهبرد اساسی آموزش و پرورش در استقرار دولت جدید عراق محسوب می شود که برای اجرای آن نیازمند کمک کشور ایران هستیم.
وزیر تربیت دولت عراق با اشاره به وجود ظرفیت های خاص علمی و تجهیزاتی جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف آموزش وپرورش، خاطرنشان کرد: لازم است کمیته ای مشترک از مسئولین آموزش و پرورش دو کشور ایران و عراق تشکیل شود تا با حضور کارشناسان موضوعات موردنیاز موردبحث و بررسی کارشناسی قرار گیرد.
شبد**1953** 3404