شناسهٔ خبر: 15095654 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لزوم افزایش سهم ایران در تجارت حلال جهان

وزیر صنعت: عرضه محصولات صنعت حلال ضابطه مند شود

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای عرضه خدمات و محصولات کشور به مسلمانان سایر کشورها در داخل ایران و همچنین صادرات آن باید حرکت ها و اقدام های مربوط به صنعت حلال ضابطه مند شود.

صاحب‌خبر -

«محمدرضا نعمت زاده» امروز (یکشنبه) در دومین شورای سیاستگذاری راهبری تجارت محصولات و خدمات حلال افزود: عرضه محصولات به خارج باید قانونمند شود.
نعمت زاده ادامه داد: محصولات ما حلال است اما دنیا این امر را نمی داند، بنابراین باید مراجع ذیربط برای صدور گواهینامه های معتبر شکل بگیرد.
وی اضافه کرد: ما به عنوان کشوری که قادر است انواع کالاهای حلال را در سطح بین المللی صادر کند، باید به جایگاه مناسب خود برسیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از چندی پیش با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران، تلاش برای وضع ضوابط محصولات و خدمات حلال آغاز شد که خوشبختانه به تصویب مراجع ذیربط نیز رسیده است.
نعمت زاده افزود: در پی این تلاش ها، شرایط فقهی شیعه اثنی عشری مورد قبول قرار گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دستگاه های مختلفی در تجارت محصولات و خدمات حلال مسئولیت دارند، شورای سیاستگذاری راهبردی تجارت محصولات و خدمات حلال تشکیل شده است که دبیرخانه آن در سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در نشست دوم این شورا بررسی و تصویب دستورالعمل فعالیت این شورا در دستور کار قرار دارد که در آن شیوه فعالیت کمیته های تخصصی نیز مشخص می شود.
وی گفت: موضوع حلال فقط به غذا محدود نمی شود و شامل بخش های دیگر مانند دارو، لوازم بهداشتی- آرایشی، خدمات رفاهی، گردشگری و هتلداری نیز می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مسلمانان کشورهای مختلف تلاش می کنند به مکانی بروند که در آن غذای حلال عرضه می شود و خدمات آن نیز منطبق با شریعت باشد.

**افزایش سهم ایران در تجارت حلال در جهان
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این مراسم گفت: موضوع فعالیت های تجاری حلال از گذشته از سوی مراجع مختلف پیگیری می شد اما در دولت یازدهم به دلیل اهمیت تجارت بین الملل، مورد توجه جدی قرار گرفت.
«نیره فیروزبخت» به ارزش هشت هزار میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: ایران باید تجارت حلال را نه در داخل کشور بلکه در سایر کشورها پیگیری کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد باید تلاش شود سهم ایران در تجارت حلال جهان افزایش یابد.

**نظارت شرعی بر فعالیت 700 کشتارگاه در کشور
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: برخی بی مبالاتی وجود دارد که اگر به آنها توجه نشود محصولات به غذای غیرحلال تبدیل می شود.
«حسن عالمی» افزود: در نزدیک 700 کشتارگاه کشور ناظر شرعی مستقر است و بر همه فعالیت ها نظارت می کند.
عالمی به وظایف شورای سیاستگذاری راهبردی تجارت محصولات و خدمات حلال اشاره کرد و گفت: این شورا در پی سازماندهی فعالیت ها در کشور است.
وی اضافه کرد: باید شرایط فراهم شود که هر گاه تاجری خواست از ایران غذایی بخرد مستندات مربوط به حلال بودن آن محصول به سرعت در اختیار وی گذاشته شود.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: باید خدمات مناسب را با سازماندهی بهتر نسبت به سایر کشورها در اختیار مشتریان قرار داد.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه و سمینار بین المللی حلال تایلند از اول تا چهارم سپتامبر (یازدهم تا چهاردهم شهریورماه) برگزار و در آن مواد غذایی، گیاهان دارویی، آرایشی و بهداشتی، لباس مسلمان و خدمات کسب و کار حلال عرضه شد.
چندی پیش «چائوتیما بونیاپرافاسارا» از مقام های بلندپایه وزارت بازرگانی تایلند، گفت مسلمانان یک میلیارد و 700 میلیون نفر یا 27 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند و ارزش تجارت غذاهای حلال جهان اکنون سالیانه نزدیک 265 میلیارد دلار است.
اقتصام** 2022**1961

نظر شما