شناسهٔ خبر: 15094661 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ایندیپندنت نوشت:

«مرحله جدید» عملیات «سپر فرات»/ تشدید حمله آنکارا در اراضی سوریه

بخش دیگری از نیروهای زرهی ترکیه وارد سوریه شدند. پس از «جرابلس»، حال نوبت شهر«الراعی» در شمال سوریه است تا ارتش ترکیه با تجاوز از مرزها، در جبهه ای دیگر پیشروی کند.

صاحب‌خبر -

منابع محلی سوریه از حمله تانک ‌های ارتش ترکیه تحت عنوان عملیات «سپر فرات» به شهرک «الراعی» در شمال سوریه خبر دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ایندیپندنت نوشت: تانک های بیشتری از ترکیه وارد سوریه شده اند. سربازان با نفربرهای زرهی روز شنبه وارد شهر الراعی شدند.

این شهر استراتژیک به دلیل موقعیت استراتژیک خود در نزدیکی یک گذرگاه مرزی و در راه آهن سابق بغداد، چندین بار در طول جنگ سوریه بین داعش و گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه دست به دست شد.

این شهر هفته گذشته پس از جنگ مورد حمایت نیروهای زمینی ترکیه و ائتلاف به رهبری آمریکا به دست شورشیان افتاد؛ و در حال حاضر به عنوان یک پایگاه برای تکفیری ها استفاده می شود.

خبرگزاری دولتی آناتولی اقدام روز شنبه را «مرحله جدیدی» در عملیات «سپر فرات» دانست که در 24 اوت با پیشروی در مقر سابق داعش در شهر «جرابلس» آغاز شده است.

الراعی تقریبا در 20 مایلی غرب دیگر خط مقدم نیروهای تحت حمایت ترکیه در نزدیکی روستای «غندرة» است که روز جمعه از کنترل داعش خارج شد، و انتظار می رود جنگ برای پاکسازی منطقه مرزی بین این دو شهر از وجود عناصر داعش متمرکز شود.

«احمد عثمان» از گروه «سلطان مراد» به رویترز گفت: «این عملیات در حال پیشروی به سمت روستاهایی در غرب جرابلس است که آزاد شده اند.»

در روزهای اخیر درگیری میان گروه های مورد حمایت دولت «رجب طیب اردوغان» و گروه های کرد که مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا هستند، آرام تر شده است.

نگرانی هایی در خصوص در گرفتن یک جنگ نیابتی بین آمریکا و ترکیه وجود دارد؛ زیرا گروه های مسلح مورد حمایت ترکیه پیشروی در قلمروهای تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) را آغاز کرده اند.

این گروه که بیشتر اعضای آن کرد هستند، توسط اعضای ائتلاف به رهبری آمریکا برای پیشروی در شمال سوریه، از جمله شهر کلیدی«منبج»، مسلح شده و آموزش دیده است.

اما بخش اصلی نیروهای دموکراتیک سوریه، یعنی واحد حفاظت خلق (YPG)، توسط ترکیه تروریست تلقی می شود، که پیشروی های آنها زنگ خطری برای آنکارا محسوب می شود.

در روزهای اخیر نیروهای یگان های حمایت مردمی کرد توسط جت های جنگنده ترکیه بمباران شده اند و توسط عناصر ارتش آزاد سوریه هدف حمله قرار گرفته اند؛ اما هفته گذشته پس از اینکه آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه خواست از شرق رودخانه فرات عقب نشینی کنند، آرامش نسبی برقرار شده است.

اما  نیروهای کرد در مصاحبه با ایندیپندنت اعلام کرده اند که تا پای مرگ از قلمروهایی که به دست آورده اند محافظت خواهند کرد.

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آرامش تا روز جمعه هم ادامه داشت.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما همچنان از همه می خواهیم بر مقابله با داعش در داخل سوریه متمرکز شوند. درگیری ها هیچ کمکی به ما در مقابله با داعش نمی کند.»

شماری از فعالان در شهرهای سوریه در نزدیکی مرز در روزهای اخیر تظاهرات کرده اند که که توسط گاز اشک آور نیروهای امنیتی ترکیه سرکوب شدند.

همچنین گزارش شده که در زمان پیشروی های گروه موسوم به ارتش آزاد شماری از غیرنظامیان کشته شده اند؛ اقدامی که توسط مقامات ترکیه تکذیب شده است.

اردوغان حمله به سوریه را - که بدون مجوز دمشق یا سازمان ملل متحد آغاز شده است - به عنوان دفاع از خود پس از مجموعه حملات تروریستی توسط داعش و همچنین کردها توجیه کرده است.

وی در چین و در آستانه نشست گروه بیست، هر دو گروه را «تروریست» نامید.

اردوغان گفت: «همه تروریست ها بد هستند، هیچ تروریست خوبی وجود ندارد. همه سازمان های درگیر تروریسم، نفرین شده هستند. این دیدگاه ما است و ما عملیات خود را بر آن مبنا سازماندهی می کنیم و ادامه می دهیم.»

شهر مرزی «کیلیس» نیز روز شنبه هدف شلیک سه راکت از قلمروی داعش قرار گرفت و یک نفر زخمی شد.

آناتولی گزارش داد ترکیه با هویتزر پاسخ این حمله را داد و مقرهای تروریست های داعش را در آنجا تخریب کرد.

در جای دیگر در سوریه، حملات هوایی و جنگ در حومه شهر «حماه» ادامه دارد که تروریست ها در حال جنگ با نیروهای ارتش سوریه هستند.

داعش در ماه های اخیر بسیاری از قلمروهای خود را از جمله شهرهای منبج، «فلوجه»، و «تدمر»  از دست داده است.

نظر شما