شناسهٔ خبر: 15090739 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم خبر داد

برگزاری ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت شهدای فاجعه منا در قم

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم گفت:‌ به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران و با همکاری سایر نهاد‌های استان قم،‌ همزمان با نخستین سالگرد شهدای منا، ویژه‌برنامه‌هایی در راستای بزرگداشت شهدای فاجعه منا برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید جواد هاشمی در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت نخستین سالگرد شهدای فاجعه منا در سالن جلسات اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد،‌ اظهار کرد: فاجعه منا نه تنها دل مسلمانان، بلکه دل همه جهانیان را سوزاند و این فاجعه ننگی ابدی برای غاصبان حرم شریف الهی است.

وی با بیان اینکه خود از شاهدان فاجعه منا است افزود: یقین بدانید که فاجعه منا با طراحی قبلی دشمن رخ ‌داد، خیابان‌های مجاور مسیر حرکت حجاج بسته شده بود، آل‌سعود با دوربین‌های مداربسته و بالگرد‌های زیادی، مسیر حرکت حجاج را کنترل می‌کرد و شاهد ایجاد مشکل در مسیر حرکت حجاج شده بوده ولی برای رفع مشکل و نجات هزاران حاجی که زیر جمعیت در حال از دست رفتن و مرگ تدریجی بودند اقدامی نکرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم عنوان کرد: آل‌سعود نه فرهنگ دارد و نه تمدن؛ تخریب مساجد و آثار اسلامی و حمایت از اسرائیل کودک‌کش توسط آنان نشانگر بی‌دینی است و تکرار آدابی مانند رقص شمشیر بر شتران بی‌جهاز که از آداب فرعونیان است، نشان‌دهنده بی‌فرهنگی آنان است.

هاشمی راه‌اندازی تظاهرات ملی و بین‌المللی علیه آل‌سعود را امری ضروری برشمرد و گفت: ضروری است تظاهراتی را در سطح ملی و بین‌المللی علیه آل‌سعود متجاوز برگزار کنیم تا میخ ‌آخر بر تابوت سعودی‌ها کوبیده شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در زمان وقوع فاجعه منا گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب خطاب به سعودی‌ها مبنی بر اینکه که «اگر جنازه شهدای منا را به ایران بازنگردانید با شما برخورد خشن می‌کنیم»، آرامش را در آن برهه از زمان، به جامعه ایرانی برگرداند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم ادامه داد: حرکت عمومی مردم ایران برای حمایت از شهدای فاجعه منا و سر دادن شعار‌هایی علیه خائنان سعودی نیز در آن زمان مرهمی بر دل خانواده‌های داغدار گذاشت.

هاشمی در ادامه با اشاره به عقاید وهایبون عنوان کرد: پیروان فرقه ضاله وهابیت بر این عقیده‌اند که اگر کسی حامی عقاید آنان نباشد باید کشته شود.

وی با بیان اینکه وقوع فاجعه منا نشان‌دهنده ذلت آل سعود است،‌ افزود: فاجعه منا نشان‌دهنده بی‌کفایتی سیاسی و عدم توانایی آل‌سعود در راستای برگزاری حج و حفاظت از حجاج است، آل سعود خادم‌الحرمین نیست، خائن‌الحرمین است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم عنوان کرد: در حال حاضر نه تنها ایران بلکه تمام جهانیان از آل‌سعود متجاوز بیزارند.

هاشمی با اشاره به قرار داشتن در آستانه سالروز وقوع فاجعه منا و شهادت عده زیادی از ایرانیان در آن فاجعه، بیان کرد: در راستای بزرگداشت شهدا، جانبازان و خانواده شهدای فاجعه منا، مجموعه برنامه‌هایی برای بزرگداشت این بزرگان طراحی شده است.

وی عنوان کرد: دیدار خانواده شهدای منا در سراسر کشور با رهبر انقلاب در روز چهارشنبه هفدهم شهریور ماه،‌ برگزاری کنگره ملی شهدای منا با حضور رئیس جمهور، دیدار خانواده شهدای منای استان قم با مراجع تقلید، برگزاری مراسم نخستین سالگرد شهدای فاجعه منا در شبستان حرم  مطهر حضرت معصومه(س) با حضور حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر در روز پنجشنبه هجدهم شهریور ماه سال جاری، برگزاری مراسم دعای عرفه با حضور خانواده‌ شهدای منا در روز عرفه در مجتمع امام خمینی، اجرای طرح سپاس در راستای دیدار مسؤولان نهاد‌های مختلف با خانواده‌ شهدای منای استان قم و برپایی نمایشگاه عکس شهدای منا از جمله ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت شهدا، جانبازان و خانواده شهدای فاجعه منا است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم افزود: به زودی یکی از خیابان‌های استان قم، به نام «شهدای منا» نامگذاری خواهد شد و یادمان دائمی شهدای منا در این شهر احداث خواهد شد.

هاشمی با گرامیداشت مقام و منزلت شهدای منای استان قم گفت: هشت نفر از استان قم در فاجعه منا شهید شدند. شهید کمال‌لو، شهید خادمزاده، شهید فهیمی و شهید قربان‌نیا ‌از شهدای فاجعه منا هستند که اکنون در گلزار شهدای قم آرمیده‌اند. شهید عارف‌زاده و شهید مؤیدزاده از دیگر شهدای فاجعه منا هستند که به فرمان رهبر انقلاب در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شده‌اند و شهید زرگریان نیز از شهدای قمی منا است ولی پیکر او تا کنون به کشور بازنگشته است.

وی ادامه داد: چهارتن از شهدای قمی منا، روحانیان کاروان حج‌ بودند که در سال گذشته به عنوان روحانی کاروان به حج اعزام شدند و در منا به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/2258/غ40

نظر شما