
وی افزود: نگاه دولت به لحاظ حمایت از آثار تاریخی تثبیت شده متفاوت از گذشته بوده و نشاندهنده آن است که در همدان محور توسعه استان به درستی گردشگری تعریف شده است چرا که توسعه کمی و کیفی در بخش کشاوری مقدور نیست و در صنعت نیز پیچیدگی و چالش مشاهده میکنیم بنابراین تنها میتوانیم در حوزه گردشگری عرضاندام کنیم.
مالمیر با بیان اینکه در استان همدان 28 منطقه نمونه گردشگری مصوب داریم، تصریح کرد: متاسفانه در ایامی مسابقهای برای ثبت مناطق نمونه داشتیم که با کمترین کارشناسی انجام شده این کار صورت گرفت اما سازمان میراث فرهنگی به دنبال کنترل و پایش در این زمینه است چرا که آسانی و تسهیل در ثبت مناطق آفتی است که گریبانگیر شده البته سختگیری هم میتواند چالشی باشد.
وی با اشاره به اینکه اصلاح و حذف مناطقی گردشگری که ویژگی لازم را ندارند، در برنامه است، عنوان کرد: از 28 منطقه مصوب تنها دو منطقه نمونه گردشگری علیصدر و گنجنامه فعال هستند و هر دو هم گرفتاریهایی دارند که به واگذاری اراضی ملی از سوی دولت و رغبت بخش خصوصی برمیگردد بنابراین باید کمک کرد تا شاهد حضور سرمایهگذاران زیادی در مناطق گردشگری باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه با تاکید بر اینکه تنها 2 منطقه نمونه گردشگری در همدان فعال است، یادآور شد: براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال 2015، حدود 10 درصد GDP دنیا از بحش گردشگری حاصل شده و هفت درصد صادرات کالا و خدمات دنیا حاصل این صنعت است.
علی مالمیر با بیان اینکه 30 درصد صادرات منهای کالا در دنیا مختص گردشگری است، ادامه داد: از هر 11 نفر یک نفر در سطح دنیا در حوزه گردشگری شاغل است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزء 10 کشور برتر دنیا به لحاظ برخورداری از جاذبههای مختلف تاریخی و گردشگری است، عنوان کرد: در گزارش سال 2014 طبق برآوردها به طور غیرمستقیم 6.3 درصد و به طور مستقیم 2.3 درصد GDPکشور از بخش گردشگری است.
مالمیر افزود: ایران در این سال در بین 184 کشور دنیا، رتبه 40 را از نظر حجم و جثه گردشگری به دست آورد به طوریکه مشکل استان نیز حجم و مقیاس صنعت گردشگری است.
انتهای پیام/ د