شناسهٔ خبر: 15086681 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ترویج فرهنگ علوی با جشنواره نقالان غدیر/2

انس دیرینه هنر نقالی با قصص قرآنی و روایات دینی

گروه هنر: نقالان و پرده‌خوانان حتی آن زمان که به نقل روایات غیر دینی و قرآنی می‌پردازند، اما به دلیل تشابه فضا و روند روایت مورد نظر، گریزی به روایت دینی داشته و اشاره‌ای به قصص قرآنی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
مجتبی حسن‌بیگی، هنرمند پیشکسوت نقال و پرده‌خوان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: جای خرسندی است که بالاخره هنر نقالی و پرده‌خوانی نیز صاحب رویداد مستقل و تخصصی شد و دوستان مسئول با اهتمام به این حوزه، جشنواره نقالان و پرده‌خوانان را مزین به نام «علی(ع)» برای نخستین‌بار و مقارن با عید سعید غدیرخم برگزار می‌کنند.

وی گفت: البته پیش از این نیز در قالب جشنواره‌هایی همچون «نمایش‌های آئینی و سنتی» شاهد بخش‌هایی که به هنر نقالی و پرده‌خوانی بپردازند بوده‌ایم، اما اینکه به طور تخصصی و تمام‌عیار، هنر نقالی و پرده‌خوانی مورد مداقه قرار گیرد و به شکل ویژه این هنر مورد توجه دوستان مسئول قرار گرفته و به واسطه مطرح شدن دوباره این هنر به عنوان یکی از هنرهای دیرینه و سنتی ایرانی، شاهد رونق دوباره آن باشیم تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است.

مجتبی حسن بیگی؛ نقال و پرده خوان

حسن‌بیگی با اشاره به اینکه ذکر نام «علی بن ابیطالب(ع)» در این جشنواره موجب برکت برای آن شده و بر اهمیت آن خواهد افزود، تصریح کرد: البته باید به این نکته اشاره مؤکد داشته باشم که نقالان و پرده‌خوانان از دیرباز و به ویژه از دوره صفویه به این سو، در تمامی مجالس نقالی و پرده‌خوانی خود به هر بهانه‌ای به ذکر نام متبرک «علی(ع)» توجه داشته و حتی مطلع برگزاری برنامه آنها نیز به ذکر «امام علی(ع)» مزین بوده است.

این هنرمند نقال و پرده‌خوان در ادامه گفت: حتی در مواردی که مجلس نقل و پرده‌خوانی به وقایع مربوط به شاهنامه اختصاص پیدا می‌کرد نیز هنرمندان نقال و پرده‌خوان به هر بهانه‌ای نقبی به تاریخ اسلام و یا حتی زندگی پیامبران الهی زده و در پی مشابهتی بودند که بهتر و بیشتر بتوانند به این واسطه ارتباطی با مخاطب برقرار کنند؛ مثلاً هر بار که به نقل داستان اشکبوس در شاهنامه می‌پرداختند، گریزی به ماجرای هماوردی و مبارزه «امام علی(ع)» با عمربن عبدود می‌زدند و یا نقل ماجرای سیاوش در شاهنامه را با ذکر مصایب کربلا و شهادت حضرت امام حسین(ع) و یا حتی ماجرای یوسف پیامبر(ع) و افترا و تهمتی که از ناحیه زلیخا به او روا داشته شد، در هم می‌آمیختند. پس ملاحظه می‌کنید که این هنر تا چه اندازه با روایات دینی و قصص قرآنی عجین است.

حسن‌بیگی افزود: جشنواره «نقالان و پرده‌خوانان غدیر» که به زودی شاهد برگزاری آن خواهیم بود در ابتدای راه است و در صورت تداوم باید به قوام و پختگی لازم برسد؛ ما در زمینه نقالی و پرده‌خوانی ضعف‌هایی در امور پژوهش و مطالعاتی داریم که البته باید به برکت برگزاری این جشنواره، دوستان مسئول و پیشکسوتان این هنر به آموزش و تربیت نسل جدیدی از علاقه‌مندان به هنر نقالی و پرده‌خوانی توجه نشان دهند.

وی تأکید کرد: البته نقالی و پرده‌خوانی از جمله هنرهایی است که تنها از طریق خواندن منابع مکتوب و پژوهشی نمی‌توان به آن اشراف پیدا کرد، این هنر راز و رموز و شگردهایی دارد که در صورت کثرت در ممارست و تمرین و تلمذ در محضر اساتید این هنر می‌توان به آنها تسلط پیدا کرد که امیدوارم زمینه برای تحقق این مهم نیز به همت دوستان مسئول فراهم آید.

حسن‌بیگی در پایان گفت: در نخستین جشنواره «پرده‌خوانان و نقالان غدیر» با نقل مجلس «دشت ارژن» که در آن یکی از معجزات «امام علی(ع)» نقل خواهد شد شرکت دارم که بنا به قولی جنگی در این مکان شکل می‌گیرد و همگان شاهد وقوع معجزه‌ای از جانب امیرالمؤمنین(ع) در آن هستند.

یادآور می‌شود، نخستین جشنواره «پرده‌خوانان و نقالان غدیر» به دبیری کوروش زارعی 22 تا 29 شهریور در تهران برگزار خواهد شد.

امیرسجاد دبیریان