به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، راهآهن غرب کشور بخشی از کریدور شرق به غرب است که موجب ارتباط ریلی استانهای غرب کشور با تهران و شبکه راهآهن سراسری میشود و در ادامه با برقرای ارتباط ریلی بین ایران و عراق از طریق مرز خسروی راه دسترسی هموطنان به اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و سایر مراکز زیارتی واقع در خاک عراق را میسر میکند.
اکبر رحمانی قهرودی رییس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستای سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به همراه معاون عمرانی استاندار کرمانشاه و جمعی از مدیران از راهآهن غرب کشور حدفاصل ایستگاه کرمانشاه تا ایستگاه فیروزان بازدید کردند و وعده داد با تخصیص ۷۰۰ میلیارد ریال بودجه تا پایان سال به منظور پرداخت مطالبات پیمانکار شرایط اتمام هرچه سریعتر این طرح مهم ریلی کشور فراهم شود.
از ابتدای مسیر تا کیلومتر ۹۰ در ایستگاه ملایر، عملیات زیرسازی، روسازی و ریلگذاری به پایان رسیده و مورد بهرهبرداری واقع شده است و زیرسازی بخش ملایر تا کرمانشاه نیز تحویل موقت شده که طی دو قراردار متمم اقدامات تکمیلی و ایمنی مسیر در حال انجام است.
عملیات زیرسازی در محور کرمانشاه- خسروی از ابتدا تا کیلومتر ۱۰۵ نیز در حال تکمیل دانست و این منطقه به دلیل داشتن هفت دستگاه تونل و پنج دستگاه پل بزرگ در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز تا سال آینده مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
پیشرفت فیزیکی در بخش روسازی ۴۷ درصد است و عملیات ریلگذاری تا کیلومتر ۱۳۹ به پایان رسیده است و ۲ هزار تن ریل خریداری شده است که به زودی به کارگاه ارسال میشود.
ایستگاه کرمانشاه هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد و ایستگاه فیروزان با پیشرفت ۶۰ درصد در صورت تامین منابع مورد نیاز تا پایان سالجاری قابل بهرهبرداری است. و با توجه به پیشرفت مناسب در بخش زیرسازی و ساختمان در بخش ملایر تا کرمانشاه با تامین اعتبار مورد نیاز به زودی عملیات اجرایی تکمیل خواهد شد.
گفتنی است طول این طرح ۶۰۵ کیلومتر به صورت یکخطه با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است که طول محور اراک- کرمانشاه ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه- خسروی ۲۶۳ کیلومتر و همران- ملایر ۷۵ کیلومتر است.