شناسهٔ خبر: 15082174 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

راه‌اندازی واحد ارشاد و معاضدت قضایی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

معاون آمار و فنآوری اطلاعات دادگستری استان یزد از راه‌اندازی واحد ارشاد و معاضدت قضایی در دفاتر خدمات قضایی در استان یزد در آینده نزدیک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «حجت اسدی» در نشست رئیس کل دادگستری استان با قضات محاکم بدوی و نمایندگان کارکنان اداری دادگستری یزد، افزود: زیر ساخت این امر توسط معاونت آمار و فن آوری اطلاعات مهیا شده است و در آینده نزدیک با همکاری کانون وکلا و اداره‌کل بهزیستی و به‌ویژه با نظارت و حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم از مشاوران و کارشناسان و وکلا برای ارشاد و معاضدت رایگان قضایی به مراجعان این دفاتر استفاده خواهد شد.

وی کاهش حدود 20 درصد ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی را با این اقدام پیش‌بینی و اظهار کرد: در تجربه‌های مشابه که مراجعان به دادگستری مورد ارشاد قرار گرفته‌اند، حداقل 20 درصد کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری را تجربه کرده‌ایم.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که کار دفاتر خدمات قضایی با گسترش شمول قانونی افزایش خواهد یافت و با تأسیس این دفاتر در همه حوزه‌های قضایی و حضور مراجعان بسیار به این دفاتر وجود یک واحد راهنمایی‌کننده از ورود پرونده‌های غیرضرور پیشگیری خواهد کرد.

وی با تأکید به این‌که این واحد با راهنمایی و مشاوره می‌تواند از شکل‌گیری پرونده‌ها در دستگاه قضایی جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد در بدو حضور ارباب رجوع به دستگاه قضایی چندان ضروری نیست، می‌توان بسیاری مشکلات را با وساطت، ارشاد و انجام مشاوره‌های کاربردی حل و فصل کرد.

معاون آمار و فن‌آوری اطلاعات دادگستری با اشاره به این‌که هر روز حدود 4000 نفر به دستگاه قضایی مرکز استان رفت و آمد دارند، افزود: باید با استفاده از تکنولوژی‌های روز تا حد امکان از رفت و آمدهای غیر ضروری به دستگاه قضایی کاست.

وی از ارائه دستگاه کارتخوان به وکلا برای پرداخت هزینه‌های مرتبط خبر داد و گفت: چنانچه امکان این امر مهیا شود، با ارائه این دستگاه به وکلا زمینه‌ای فراهم خواهد شد تا این صنف نیز تنها زمان حضور در دادگاه و دفاع از موکل خود به دستگاه قضایی وارد شوند.

اسدی، امکان ارائه شکایت و دادخواست به دادگستری در استان های دیگر از طریق دفاتر خدمات قضایی را از دیگر دستاوردهای دفاتر خدمات قضایی دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته چنانچه کسی قصد شکایت از فردی را در استان دیگر داشت، باید خود یا وکیلش را برای تقدیم شکایت با دادگاه به استان مربوطه می‌فرستاد و این درحالی است که با راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک افراد می‌توانند شکایات خود در استان‌های دیگر را نیز در ابتدای امر از طریق این دفاتر ارائه بدهند و از سختی سفر و صرف هزینه‌های گزاف خودداری کنند.

وی یادآور شد: در رابطه از استفاده از تکنولوژی‌های روز که صرفه‌جویی بسیاری را در اتلاف وقت و هزینه به‌دنبال خواهد داشت، طرح‌ها و اقدامات خوبی در حال پیگیری و انجام است که در زمان مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام