شناسهٔ خبر: 15080480 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمل 7.5 میلیون تن بار توسط راه آهن شرق

ایرنا- تربت حیدریه- مدیرکل راه آهن شرق گفت: وزن بار حمل شده با واگن های این منطقه به مقاصد مختلف از ابتدای امسال تاکنون به 7.5 میلیون تن رسیده است.

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا محمدابراهیم اقبالی شنبه در جریان بازدید یکروزه اصحاب رسانه از تاسیسات ایستگاه راه آهن تربت حیدریه افزود: وزن محموله های بارگیری شده از مبدا ایستگاه راه آهن شرق در مدت یاد شده نیز یک میلیون و 600 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال 28 درصد رشد داشته است. وی با بیان اینکه بیشترین حمل ریلی سیمان در کشور به ایستگاه راه آهن شرق اختصاص دارد، افزود: پارسال همچنین 89 هزار تن سیمان که تمامی آن به ایستگاه تربت حیدریه اختصاص دارد، از این ایستگاه به کشورهای آسیای میانه صادر شد. اقبالی افزود: هم اینک فاصله ایستگاه راه آهن تربت حیدریه به مرکز این شهر 12 کیلومتر است که با ساخت مسیر زیرگذر، طول این مسیر به هشت کیلومتر کاهش می یابد. وی با بیان اینکه برای ساخت زیرگذر 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، گفت: با وجودی که وزارت راه و شهرسازی تعهدی در این خصوص ندارد، ولی ما حاضر شدیم تا مبلغ 20 میلیارد ریال از این مبلغ را تامین کنیم، اما مسئولان محلی معتقد هستند این اقدام صرفه اقتصادی ندارد. وی به طرح های راه آهن این منطقه در هفته دولت اشاره و اظهار کرد: ساخت چهار طرح با 372 میلیارد و 500 میلیون ریال آغاز شد که مهمترین آن حفاظت امنیت سیر قطارها و کنترل سرعت در زمان بحران بود که با 350 میلیارد ریال عملیاتی شد و اجرای آن ضمن افزایش قدرت مانور لوکوموتیوران ها، از میزان تصادفات می کاهد. اقبالی گفت: آغاز ساخت ایستگاه راه آهن خواف به طول 450 متر و نیز واگذاری 15 واگن در مسیر جلال آباد - خواف با صرف 2.5 میلیارد ریال اعتبار، آغاز ساخت سازه فضایی در طبس به طول پنج هزار مترمربع با 17 میلیارد ریال اعتبار و آغاز ساخت خط شارژ برق واگن های قطار مسافری با سه میلیارد ریال اعتبار از دیگر طرح ها بود. وی طول خط آهن شرق را هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: بزرگترین ناحیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مرکزیت شهر طبس است که در سال 84 افتتاح شده و اکنون نیز توانسته در بین 19 ناحیه راه آهن کشور رتبه سوم بارگیری را به دست آورد. اقبالی افزود: امسال خط میانبر شادمهر - سالار در خواف به طول 30 کیلومتر نیز با صرف هزار و 500 میلیارد ریال اجرا خواهد شد. * دوری ایستگاه قطار از تربت حیدریه و کم اقبالی به سفرهای ریلی مدیر راه آهن تربت حیدریه نیز گفت: خط ریلی تربت حیدریه به اقصی نقاط کشور راه دارد و از طریق آن می توان به مشهد، تهران، خواف، طبس، کرمان، اصفهان، یزد، بندرعباس و شیراز سفر کرد. محمد خالق نیا افزود: عمده ترین دلیل کاهش اقبال به سفر ریلی در این خطه، دوری نسبی ایستگاه راه آهن از شهر و آگاه نبودن مردم از امکانات و ظرفیت های خوب ایستگاه راه آهن این شهر است. وی با بیان اینکه راه آهن تربت حیدریه از راه آهن شرق کشور منشعب می شود، گفت: از مجموع هزار کیلومتر طول مسیر راه آهن شرق کشور، 354 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان تربت حیدریه قرار دارد. خالق نیا افزود: یک شاخه از ایستگاه راه آهن شرق از بجستان منشعب می شود و یک شاخه نیز به سمت سنگان خواف می رود که تا مرز افغانستان امتداد خواهد یافت. مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد. 6121/5132