به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام رصد، این روزها بنرهای تبلیغاتی دانشگاه ها در جذب دانشجو به حدی زیاد شده است که توجه هر عابری را به خود جلب می کند، دست و پایی که دانشگاه ها مخصوصا دانشگاه های غیردولتی در جذب دانشجو می زنند.
تبلیغات دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی در این میدان گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده و با بیلبوردهای مختلف، با بیان رشته ها و دوره ها سعی در رهایی از خطر ورشکستگی و جذب دانشجو دارند و بدون آزمون بودن بیشتر این رشته ها و عدم نیاز به کسب امتیاز در کنکور سراسری عنصر مشترک بسیاری از این تبلیغات است.
دانشگاه پیام نور نیز با وجود غیرحضوری بودن، از این قافله عقب نمانده است، باتسهیل جذب دانشجو توسط موسسات بیرونی سعی می کند، پشت کنکوری ها را مجذوب کند، دانشگاه آزاد هم با انتخاب شعارهایی نظیر «رؤیایت را آزاد انتخاب کن» ، با تبلیغات گسترده از بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر، استفاده از زیر نویس شبکه استانی و سایت های محلی سعی در جذب دانشجو ها به سمت خود دارد.
این در حالی است که روزگاری نه چندان دوربرای فارغ التحصیلان دبیرستانی دهه پنجاه و شصت، کنکور هفت خوانی بود که باید برای رسیدن به آمال و آرزوهای علمی شان از آن می گذشتند، آن سال ها رقم دو میلیونی متقاضیان کنکور در حالی شکل گرفت که هنوز خبری از افزایش ظرفیت ها در قالب هایی چون دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی و غیر دولتی نبود و همین کمبود فضای دانشگاهی شکستن سد کنکور و ورود به دانشگاه را برای متقاضیان آن سال ها دشوار کرده بود.
اما امروز شرایط بسیار تغییر پیدا کرده است، و قبولی در کنکور دیگر افسانه نیست، تعداد صندلیهای دانشگاهها بیشتر از آمار داوطلبان است و حتی بسیاری از صندلیها خالی میماند اما داوطلب حاضر نیست برای تحصیل به سمت آن رشتهها برود.
طبق آمارهای صورت گرفته تنها حدود ۱۷ درصد دانشجویان در دانشگاه های دولتی درس می خوانند و بقیه به دانشگاه های غیردولتی که همگی هم شهریه آزاد دارند، ادامه تحصیل می دهند و اکنون بیش از۵۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه ها وجود دارد. پس طبیعی است که دانشگاه های غیردولتی تلاش کنند سهم بیشتری از ظرف محدود پشت کنکوری ها را به خود اختصاص دهند، حتی امسال وضعیت به گونه ای بود که داوطلبانی که در آزمون سراسری دانشگاههای کشور ثبتنام کرده اند و در جلسه امتحان حضور نیافته بودند، نیز اجازه انتخاب رشته پیدا کردند.
با وجود این به نظر میرسد تبلیغات از این دست برای حضور در دانشگاهها در نوع خود کمنظیر باشد زیرا برخی از دانشگاه های پولی با دادن وام های تحصیلی تمام شهریه دوران تحصیل دانشجو را با اعطای تسهیلات قرض الحسنه متقبل می شوند یا با تخفیف تا سقف 50 درصد برای متقاضیان ورود به دانشگاه درنظر می گیرند این کار دقیقا مثل حراج های آخر فصل است که فروشنده سعی دارد کل اجناس خود را با بیشترین تخفیف به فروش برساند که دانشجویان بیشتری را جذب کنند تا صندلی خالی روی دستشان باقی نماند.
امروز دیپلمه هایی که از دبیرستان فارغ می شوند به دنبال ادامه تحصیل در رشته ای هستند که بتواند آینده کاری و مالیشان را تضمین کند، دیگر صرف ورود به دانشگاه و گرفتن مدرک خشک و خالی ملاک نیست.آری دیگر ورود به دانشگاه دیگر امال و آرزو نیست، امروزه اگر کسی کنکور شرکت نکرد یا در امتحان قبول نشد دیگر دنیا برایش تمام شده نیست.
امروزه با پیشرفت رشته های فنی و کاربردی، و با تغییراتی که در سبک کاری و زندگی مردم رخ داده است، و با توجه به اینکه استخدام های دولتی و پشت میز نشینی برای همه ی فارغ التحصیلان دانشگاهی مهیا نیست و اکثر قریب به اتفاق درس خوانده های دانشگاهی بیکار و یا جویای کار هستند و با توجه به اینکه دانشگاه ها به سوی نسل سومی شدن و دانشگاه های مولد در حال حرکت هستند موجب شده است که متقاضیان ادامه تحصیل در مسیری غیر از روند گذشته قرار بگیرند.
امروزه نوع رشته تحصیلی، کارآمدی و درامد زایی ان، و همچنین کیفیت دانشگاه در اولویت انتخاب ها قرار دارد، باشد که این روند باعث افزایش کیفیت دانشگاه ها و رونق علم و آگاهی در کشور شود.
انتهای پیام/