یادگارگرامیامام با تأکید براین که جامعهای که همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نمیرسد، شنیدن و تحمل کردن را لازمه این امر دانست و یادآور شد: امام خمینی انتقاد و بلکه تخطئه را از الطاف خفیه الهی میدانند وما اگر بتوانیم درجمعهای خویش به صورت مسالمتآمیز یکدیگر را نه تنها مورد انتقاد قراردهیم بلکه تخطئه کنیم به رشد بالایی رسیدهایم.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی دردیداراعضای هشتمین دوره مجلس دانشآموزی در سخنانی با بیان این که «حق» را پیش ازگرفتن یا عطا کردن باید فرا گرفت، اظهارداشت: قبل ازآن که حق را بگیریم باید چگونگی زندگی کردن با آن را بیاموزیم.
وی «آزادی» و«حق تعیین سرنوشت» را ازحقوق مهم انسانها خواند و یادآورشد: قانون اساسی دراصول اولیه خود به این حقوق اشاره دارد واز مهمترین انگیزههای انقلابیون هم رسیدن به آنها بوده است.
سید حسن خمینی علت حرکت ملت به سوی انقلاب را «کسب آزادی» درکنار دوآرمان استقلال و معنویت گرایی دانست وآن را مانند سایرحقوق امری یادگرفتنی دانست وگفت: درسالهای شکل گیری مشروطه وقتی درهای آزادی بیان به روی این جامعه استبدادزده بازشد ونظام قاجاری فروریخت، مردم و حتی نخبگان سیاسی استفاده ازاین فضا را بلد نبودند وبه همین دلیل ازدل آن حرکت رفاه بیرون نیامد بلکه هرج و مرج حاصل شد. درآن زمان مردم آزادی را با توهین اشتباه گرفتند ولذا روزنامههای آن دوره روزنامههای خوبی نیست و طنزهتاک را درآنها میبینیم.
یادگارامام، دلیل بازگشت استبداد به جامعه ایران پس ازمشروطه را عدم تمرین دموکراسی دانست واظهارداشت: مجلس دانشآموزی یک تلاش مهم و ضروری و یک نیازعمیق است تا از ابتدا، کارجمعی واحترام به یگدیگر را بیاموزیم.
وی با اشاره به تعبیرعرفا و امام راحل مبنی بروجود یک شیطان درون همه انسانها، گفت: این شیطان مستبد، تمامیت خواه، پرخاشگروهنجارشکن است و کنترل آن نیازمند تربیت انسانی است که آداب و روشهای گوناگون دارد.
سید حسن خمینی، یکی از روشهای تربیتی دراموراجتماعی را نهادهایی همچون مجلس دانشآموزی دانست وافزود: پایهگذاران این مجلس ازاندیشه بالایی برخوردار بودهاند و فهمیده بودند که اگرمیخواهیم درمیانسالی و بزرگسالی به سوی مردمسالاری دینی حرکت کنیم ازسنین دانشآموزی این حرکت را باید آغازکرد.
وی با اشاره به این که شخصیت انسانها دردوران دبیرستان شکل میگیرد، برتمرین «تحمل» و«کارجمعی» دراین سنین تأکید کرد وگفت: لازمه کار جمعی توانایی گفتن و شنیدن وانتخاب بهترین سخن است و معلمان درعین این که موظف نیستند سخن دانشآموزان را دراداره کلاس قبول کنند بخشی از اختیارات خود را میتوانند به آنان واگذار تا توانایی تصمیم گیری وایستادن روی آن را پیدا کنند.
یادگارامام، زندگی انسان را آمیخته از پیروزیها و شکستها خواند وادامه داد: دانش آموزان اگربتوانند درکنارهم زندگی کنند، تصمیم بگیرند و در پیروزیها و شکستها کناریکدیگرباشند درادامه مسیر زندگی وهنگام تشکیل خانواده هم این مسیر را ادامه خواهند داد. سید حسن خمینی، با تأکید براین که آموزش و پرورش صرفا محل آموزش نیست، اظهارداشت: فراگرفتن فرمولهای علمیامری لازم است اما آموزش و پرورش بیش ازآموزش، محل تربیت است؛ چنان که شهید باهنردردوران مسئولیت خود دراین وزارتخانه طی مقالهای گفته بود که درتابستان مدرسه تعطیل میشود اما تربیت تعطیل نمیشود.
وی مجلس دانشآموزی را محل تربیت برای مردمسالاری دینی به عنوان مهمترین عنصردرحیات اجتماعی ما خواند وگفت: این بدان معناست که با هنجارهای اجتماعی و ارزشهای دینی، درکناریکدیگر تصمیم بگیریم که راه خویش را برویم ومنتظرنباشیم تا کسی ازدرون یا بیرون دست ما را بگیرد.
سید حسن خمینی با اشاره به شعر:«نادر»ی پیدا نخواهد شد امید!ر کاش اسکندری پیدا شود، خطاب به دانش آموزان گفت: نباید دنبال نادرواسکندر باشیم، بلکه راه نجات درمیان تک تک ماست و باید همراه یکدیگرکاررا پیش ببریم.
یادگارامام با تأکید براین که جامعه ای که همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نمیرسد، شنیدن و تحمل کردن را لازمه این امردانست و یادآورشد: امام خمینی انتقاد و بلکه تخطئه را ازالطاف خفیه الهی میدانند و ما اگر بتوانیم در جمعهای خویش به صورت مسالمت آمیزیکدیگررا نه تنها مورد انتقاد قرار دهیم بلکه تخطئه کنیم به رشد بالایی رسیدهایم؛ البته باید بدانیم که تخطئه، تخطئه صاحب فکرنیست وممکن است ما اندیشه کسی را تخطئه کنیم اما بیش ازهرکسی هم او را دوست بداریم.
وی ادامه داد: لازم نیست حتما با یکدیگر دشمن باشیم تا دست به انتقاد و تخطئه بزنیم، بلکه میتوانیم با هم به خوبی زندگی کنیم اما اختلاف سلیقه هم داشته باشیم؛ اما ما به محض این که به حوزه نقد میرسیم فکرمیکنیم کسی را باید مورد انتقاد قراردهیم که دشمن یا رقیب ماست.
سید حسن خمینی تمرین این رفتارها را درمحیطهایی چون مجلس دانشآموزی ممکن دانست و گفت: اگررفتارهای صحیح اجتماعی درسنین بالا شکل میگیرد درسنین پایین تمرینهای خوبی صورت گرفته است.
وی با تأکید براین که باید تمرین کنیم که همدیگررا دوست داشته باشیم وخیر یکدیگر را بخواهیم، تصریح کرد: باید بدانیم که نمیتوانیم به تنهایی و در حالی که دیگران سعادتمند نیستند به سعادت برسیم؛ سعادت هرشخص و گروهی درگرو سعادتمندی همه بخشهای جامعه وهمدوشی یکدیگراست.
یادگارامام دراین دیدارکه وزیرآموزش و پرورش و رئیس سازمان دانشآموزی هم حضورداشتند با تأکید براین که مجلس دانشآموزی یک مجلس صوری نیست، به سهم ۵۰ درصدی دختران درمجلس دانشآموزی اشاره کرد و گفت: جامعه ای که ۵۰ درصد آن را بانوان تشکیل میدهند ۵۰ درصد آن هم باید دردست بانوان باشد؛ البته این به معنای تقسیم پستها نیست بلکه به معنای وارد کردن زنان درتصمیم گیریهاست.
وی یادآورشد: درایام راهپیماییهای بزرگ انقلاب برخی گفته بودند که زنان به راهپیماییها نیایند، اما امام مخالفت کردند؛ پس ازانقلاب هم برخی گفتند زنان درسمتهای اجتماعی نباید قرارگیرند که امام پاسخ دادند «این خانمها بودند که وقتی که به خیابانها و کوچهها ریختند وفریاد زدند، تشییع کردند، تشجیع کردند مردها و قدرت آنها را چند برابرکردند».
سید حسن خمینی با تأکید براهتمام آموزش و پرورش به امررشد اجتماعی دختران و پسران، گفت: درمیان دانش آموزان و نوجوانان کشوربعضا مدیران و متفکران توانمندی دیده میشوند که باید پرورش پیدا کنند.
وی مجلس دانشآموزی را مظهر خیر و برکت برای کشور دانست و از سازمان دانشآموزی به عنوان یکی از ارکان آموزش و پرورش یاد کرد که وزیر آموزش و پرورش باید بدان اهتمام بورزد.
یادگارامام درپایان سخنان خود با بیان این که هرچه آینده مملکت سعادتمند تر شود درگرو فعالیت امروزآموزش و پرورش است، افزود: اگردرآینده اشکالاتی را درتربیت سرمایههای انسانی دیدیم باید آن را ناشی ازآموزش و پرورش بدانیم چرا که هیچ نهادی درحوزه انسان سازی و اجتماعی سازی به اندازه این نهاد اهمیت ندارد و کسانی که چشم به فردا دارند باید دراین حوزه فعالیت کنند.
فرهنگ سازی عامل مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی
وزیرآموزش و پرورش با بیان این که دانش آموزان درسنین مختلف میتوانند با مبانی و رویکردهای اقتصاد مقاومتی آشنا شوند، ادامه داد: فرهنگ سازی میتواند عامل مؤثردرتحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
براساس این گزارش ، علی اصغر فانی دراین مراسم گفت: مدرسه ای که براساس خواستهها و نیازهای دانش آموزان شکل میگیرد مؤثرترو فرآیند تعلیم و تربیت درآن پویاتراست.
وی با بیان این که یکی ازسیاستهای دولت یازدهم توسعه مشارکت است، تصریح کرد: اگر روزی به این نکته برسیم که همه نهادهای دولتی وغیر دولتی به آموزش و پرورش کمک کنند روز مبارکی خواهد بود و بی شک تأثیرات مثبتی درروند تعلیم و تربیت مشاهده میکنیم.
فانیافزود: حضوردانش آموزان ومشارکت آنها درتصمیمگیری مدرسه میتواند به عنوان یک رکن بزرگ مطرح باشد؛البته هنوزاین مشارکت در مدارس نهادینه نشده است اما درصدد نهادینه کردن آن هستیم.
وی با اشاره به شعاراقتصاد مقاومتی، اظهارداشت: دانش آموزان درسنین کودکی، نوجوانی و جوانی میتوانند با مبانی و رویکردهای اقتصادی مقاومتی آشنا شوند وهمین فرهنگ سازی میتواند عامل مؤثردرتحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
وزیرآموزش و پرورش، مجلس دانشآموزی را عامل تقویت روحیه پرسشگری دانست وافزود: تقویت آموزشهای مبتنی برمهارت به دانش آموزان میتواند کمک کند که آینده کشورآینده بهتری باشد. لذا مجلس هشتم دانشآموزی میتواند در تقویت مهارت آموزی مؤثر باشد.
فانی با اشاره به اهمیت فضای مجازی یادآور شد: فضای مجازی هم میتواند مفید وهم میتواند مضر باشد. باید درآموزش و پرورش بیاموزیم که از فضای مجازی درراستای اعتقادات خود بهترین استفاده را داشته باشیم.
وی با تأکید براعتدال درتربیت، گفت: درتربیت سیاسی – اجتماعی اعتدال مورد تأکید است. شما نمایندگان مجلس دانشآموزی باید نمادی ازاعتدال باشید. این فرصت دوسال نمایندگی را مغتنم بشمارید و به عنوان فرصتی برای ارتقای سطح علمیو دانش خود ازآن بهره ببرید.
درابتدای این مراسم، حمیدرضا کفاش هم گفت: دردولت تدبیروامید مجلس هفتم دانشآموزی افتتاح شد وخاتمه یافت. درسال ۹۴ انتخابات مجلس هشتم انجام و اسفند ماه اعتبارنامههای ۱۵۰ نفرنماینده صادرشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیرآموزش و پرورش با تأکید براین که مجلس دانشآموزی یکی از مردمیترین مجالس است، درمورد ترکیب مجلس هشتم دانشآموزی هم گفت: این مجلس اولین مجلسی است که تعداد دختروپسردرآن مساوی است. پنج نفرنماینده اقلیتهای دینی، دونفرنماینده دانش آموزان با نیازهای خاص (معلولان) ودو نفرازدانش آموزان مشغول تحصیل درخارج ازکشورحضوردارند.
روایت یادگارگرامی امام ازامام جواد(ع)
یادگارگرامیامام به مناسبت سالروز شهادت حضرت جواد(ع) به بیان روایتی ازایشان پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در صفحه اینستاگرام خود ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جواد(ع) نوشت:
از امام جواد روایت شده است:
لَوْسَکَتَ الْجاهِلُ مَااخْتَلَفَ النّاسُ.
فرمود: چنانچه افراد جاهل و بى تجربه ساکت باشند مردم دچاراختلافات و تشنّجات نمى شوند.