شناسهٔ خبر: 15076450 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کاروکارگر | لینک خبر

رئیس سازمان حج و زیارت:

پیامک سخنان رهبری در نوشهر، رویه مذاکرات منا را تغییر داد

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان حج و زیارت از پیگیری ثبت شکایت خانواده شهدای منا خبر داد و گفت: ۶۶ خانواده شهید هنوز شکایت نکرده‌اند که ما به دنبال پیگیری این شکایات هستیم.
به گزارش کار و کارگر ، سعید اوحدی در نشست خبری بزرگداشت شهدای منا با اشاره به ضرورت زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای منا گفت: برنامه و بنای اصلی ما در سازمان حج و زیارت و بنیاد شهید فراموش نشدن ابعاد فاجعه منا است. اوحدی در خصوص تاثیر سخنرانی رهبری در نوشهر بر رویه شناسایی شهدا، اظهار داشت: پیش از سخنرانی رهبری، تنها ۱۱۸ پیکر را شناسایی کرده بودیم که این تعداد نیز با مشکل انتقال قانونی مواجه بود، چرا که دولت سعودی ۵ هزار قبر را در مزار مقبره‌الشهدای عربستان آماده کرده بود.
وی افزود: همزمان با سخنرانی رهبری در نوشهر، تیم مذاکره کننده ایرانی با طرف سعودی ملاقات داشت. در ابتدای این مذاکره طرف سعودی با بداخلاقی و بدون حضور رئیس تیم مذاکره‌کننده جلسه را آغاز کرد.
رئیس سازمان حج و زیارت به تاثیر پیامک سخنان رهبری بر رویه مذاکرات اشاره و تصریح کرد: در حین مذاکره بودیم که پیامکی از ایران برای آقای قشقاوی ارسال شد. ایشان هم این پیامک که حاوی جمله تاریخی رهبری در خصوص واکنش‌های احتمالی ایران به توهین به مابقی زائران ایرانی بود، را به من نشان دادند. این پیامک به کل تیم مذاکره‌کننده دست به دست شد و همه ما در حیرت این بودیم که ادامه مذاکره را چگونه انجام دهیم.
اوحدی در خصوص تغییر رویه تیم سعودی در این مذاکرات گفت: پس از ارسال این پیامک و مطلع شدن هیات ایرانی از سیاست رهبری در خصوص برخورد با عربستان، هیات عربی نیز رویه خود را به طور کلی تغییر داد. رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه به اولین سالگرد شهدای منا اشاره کرد و افزود: ستاد بزرگداشت شهدای منا با تشکیل ۷ کمیته پیگیری می‌شود که مسئولیت و محوریت این ستاد به عهده حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید است.۵ کمیته محتوایی و اجرایی با مشورت ۱۳ دستگاه تشکیل شده است که در کنار دو کمیته با رویکرد بین‌المللی برای بزرگداشت اولین سالگرد شهدای منا آماده هستند. وی با اشاره به برگزاری این مراسم در کشورهای خارجی افزود: در ۱۴ کشور به صورت داوطلبانه و همزمان با مراسم بزرگداشت شهدای منا در ایران مراسمی برگزار خواهد شد. رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برگزاری اولین همایش بزرگداشت شهدای منا، گفت: در ۵ استان و ۶ شهر مراسم‌های مردمی برگزار خواهد شد. علاوه بر این با توجه به اینکه حجاج ایرانی امسال در مراسم حج حضور ندارند، دعای عرفه با مضمون گرامی داشتن یاد و خاطره شهدای منا در صحن رضوی برگزار خواهد شد. علاوه بر این مراسمی در مصلی تهران نیز خواهیم داشت. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده است که همه خانواده شهدا شکایت خود را اعلام نکرده‌اند، گفت: ۴۱۰ مورد وکالت‌نامه از ۴۷۷ خانوده شهید جمع‌آوری شده و به زبان عربی نیز ترجمه شده است.
اوحدی با بیان اینکه این وکالت‌نامه‌ها در اختیار وزارت امور خارجه قرار می‌گیرد، گفت: ۶۶ خانواده هنوز شکایت خود را مطرح نکرده‌اند و به دنبال این هستیم که با پیگیری شکایت این خانواده‌ها، وکالت‌نامه‌ها را نهایی کنیم.

 

نظر شما