شناسهٔ خبر: 15070178 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کنگره بین المللی بزرگداشت شهدای حج در شب عید قربان برگزار می شود

خبرگزاری شبستان: سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا با اشاره به اینکه همایش مردمی بزرگداشت شهدای منا همزمان با قرائت دعای عرفه در تمامی استان های کشور نیز برگزار می شود گفت: کنگره بین المللی بزرگداشت شهدای حج درصحن رضوی حرم مطهر امام رضا برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، جلسه پرسش و پاسخ خبرنگاران با انصاری، دبیر اجرایی ستاد و مهندس سعید اوحدی سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا صبح امروز در حاشیه نشست خبری ستاد بزرگداشت شهدای منا برگزار شد.

اوحدی در این جلسه با اشاره به پرداخت دیه شهدای منا از سوی عربستان گفت: تا به امروز بیش از 34 جلسه در قوه قضاییه با حضور دادستان کشور تشکیل شده است ولی به دلیل قطع رابطه سیاسی با دولت عربستان موانع و مشکلاتی در مسیر پیگیری حقوقی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تا به این لحظه به هیچ خانواده شهیدی از شهدای منا پرداختی به عنوان دیه از سوی عربستان صورت نگرفته است این در حالی است که حتی کمیته حقیقت یاب با موانعی از سوی دولت سعودی برای پیگیری حق و حقوق شهدای منا روبرو شده است.

اوحدی با بیان اینکه تمام خانواده های شهدای منا خواستار محکوم کردن مسببین حادثه منا هستند، اظهار کرد: تشکیل کمیته حقیقت یاب از سوی دولت میزبان بزرگترین مطالبه ما از دولت سعودی می باشد.

انصاری دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت شهدای منا با بیان اینکه کلیه شهدای منا به عنوان شهید در سیستم بنیادشهید ثبت شده اند، گفت: پنجم مهرماه سال گذشته و سه روز بعد از وقوع فاجعه منا مقام معظم رهبری فرمودند دفن پیکر شهدای منا در گلزار شهدا کار شایسته ای است، بر این اساس از همان روز خدمات رسانی به خانواده های شهدا صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 20 نوع خدمت به خانواده های شهدا صورت گرفته است، تصریح کرد: کارت بیمه سلامت و کارت ایثارگری در اختیار خانواده های این شهدا قرار گرفته است.  

اوحدی در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد نامگذاری روز دوم مهرماه به نام روز شهدای منا به شورای عالی فرهنگ عمومی داده شده است، ادامه داد: پنج عنوان کتاب به همت پژوهشکده بعثه مقام معظم رهبری با موضوع واکاوی فاجعه منا و ثبت مستندات زایران کشورهای مختلف با 200 مصاحبه منتشر و در این ایام توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به شکایت خانواده شهدای منا از دولت عربستان گفت: بیش از 410 مورد وکالت نامه از 470 خانواده شهید به زبان عربی صادر شده است و شکایت رسمی خانواده ها از دولت عربستان به زودی صورت می گیرد.

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا با بیان اینکه تمامی مستندات و مصاحبه ها با بازماندگان این حادثه در یک بسته جمع آوری شده است، گفت: کنگره بین المللی بزرگداشت شهدای حج در شب عید قربان در صحن رضوی حرم مطهر امام رضا با حضور شخصیت های برجسته کشوری و لشکری برگزار خواهد شد.

اوحدی ادامه داد: همایش مردمی بزرگداشت شهدای منا همزمان با قرائت دعای عرفه یکشنبه در تمامی استان های کشور نیز برگزار می شود.

نظر شما