شناسهٔ خبر: 15071524 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

پیاده روهای ارومیه در بند ساخت و سازهای بی امان

ضروی است تا رفع سد معبر در همه ابعاد در سطح شهر را شاهد باشیم نه اینکه محدود به منطقه خاص و مرکزی برای شغلهای خاص باشد بلکه باید تمامی شهروندان در همه نقاط شهری با هر شغل و جایگاهی ملزم به رعایت حقوق شهروندی شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز،امروزه سد معبرِ حاصله از ساخت و سازهای شهری به یکی از بزرگترین مشکلات کلانشهرها و شهرهای بزرگ بدل شده است. مشکلی که در کلیت خود از عدم مدیریت صحیح و همه جانبه مدیریت مستقیم شهری یعنی شهرداری ها و شورای شهر آب می خورد.

انواع سد معبر و در اشکال مختلف اگر از یک سو ریشه در آسیب های فرهنگ شهروندی دارد از دیگر سو حتماً از نوع اجرای قانون و نیزمقدار توجه مدیریت شهری نسبت به زندگی و حیات روزمره شهروندان که در حقیقت ساکنان دائمی شهر هستند، نتیجه می شود.

در این میان، سد معبرِ حاصله از ساخت و سازهای شهری بیشترین سهم را در این چهارچوب داراست. در کنار این معضل بزرگ شهری، سهم قانونی،اجتماعی و فرهنگی شهروندان در برخورداری از معابر و شوارع مناسب، امن و سالم از جمله شوارع خیابانی، کوی و کوچه های متناسب، پیاده روهایی در عرض و شرایط مناسب و نیز دیگر انواع معابرعمومی جهت تردد نیز نادیده گرفته شده و عواقب مرتتب با این تعلل و نادیده انگاری در نوع زندگی شهری و تردد روزانه، بازدهی متناسب زمانی و مواردی همچون تأثیرات روحی روانی، مصرف سوخت و صرف انرژی در خودروها، تأثیر کسب و کار کسبه همه روز و همه وقت قابل رؤیت است.

ارومیه- که با خود عنوان کلانشهر را هم یدک می کشد یا می کشید و به تناسب این عنوان باید از پیش زیرساخت های متناسب از حیث شوراع خیابانی ومعابرِ گذر و عبور و مرور در آن ایجاد می شد و جزء این و حتی مهمتر از آن می بایست به آینده کمی و کیفی این اجزای مهم شهری و شهرسازی اهمیت و توجه وافر می شد- امروزه با وضعیت نامناسب از جهت سدمعبرِ حاصله از ساخت و سازهای شهری مواجه است.

«طبق بند ۱۶ مصوبه شماره ۱۶۱۶ شورای عالی اداری، «مصالح ساختمانی و مازاد آن و ابزار کارساختمانی نباید بیش از یک سوم گذرگاه عمومی را اشغال نماید. درمواردی که اجرای عملیات ساختمانی ضرورت استفاده موقت بیش از یک سوم عرض پیاده رو را ایجاب نماید مالک مکلف است قبلا اجازه نامه لازم را از شهرداری دریافت دارد.» ( راه دانا)

توجه به مفاد و ومحتویات بند فوق از یک جهت به شکل کامل تکلیف سد معابرِ حاصله از ساخت و سازهای شهری را یکسره می شود. کدام ضرورت بالاتر از امنیت و سلامت اهالی و ساکنان یک شهر در معابر آن.

پیاده روهای کلانشهرارومیه در طول خیابان¬هایی نظیر خیابان کاشانی حد فاصل سه راه کاشانی تا چهار راه شهید بهشتی(دانشکده) شاهد انسداد خود و عبور افراد پیاده از کناره خیابان شلوغ و پر ترافیک کاشانی است.

همچنین خیابان مولوی حد فاصل فلکه مولوی(امامت) تاچهارراه خیابان امام-رضا(ع) و خیابان امین در چند قسمت، خیابان حسنی حدفاصل شهرداری منطقه 5 تا چهاراه مخابرات در چند قسمت. و ده ها مورد دیگر در نقاط مختلف کلانشهر ارومیه!

تعریف سد معبر:

سد معبر یکی از تخلفات آشکار شهری است که در تعریف آن چنین آمده است:« هر گونه اشغال پیاده روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب، سکنی و ... را سد معبر گویند. بعضی از اشخاص با ایجاد سدمعبربه حقوق شهروندان تجاوز نموده وازمعابرعمومی استفاده خصوصی می نمایند.»

مصادیق آن از جمله: سد معبر صنوف، وانت بارهای دوره گرد و ثابت، دست فروشی، کارتن خواب ها، برپایی چادر در سطح پارک ها و معابر و نیز ریختن مصالح و یا نخاله های ساختمانی و آهن آلات هنگام تعمیرات یا ساخت و ساز در مسیر مردم و یا نصب داربست فلزی در پیاده روها و محل های رفت و آمد مردم بدون مجوز و رعایت نکات ایمنی و به نحوی که باعث سد معبر شود.

در قانون شهرداری ها در خصوص موضوع سدمعبر در دو ماده به تخلفات شهریِ همچون سدمعبر اشاره شده و حدود اجرایی و نیز وظایف شهرداری ها پیرامون تخلفات شهری و جلوگیری از این تخلفات یا اعمال قانون در تخت هر شرایط و با در نظر گرفتن اولویت جان و سلامت روحی و جسمی شهروندان، ساکنین و اهالی شهر چنین آمده است:

تبصره 1بند 2 ماده 55 قانون شهرداری ها:

«سدمعابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز آن ها و میدان ها و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هرعنوان دیگر ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق به وسیله مأمورین خود راساً اقدام کند...»(راسخون)

تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداریها:

«اراضی، کوچه های عمومی، میدانها، پیادهروها، خیابانها و به طورکلی معابر و بستر رودخانهها، نهرها و مجاری فاضلاب شهرها، باغهای عمومی، گورستان-های عمومی و درخت های معابر عمومی واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عموم است ملک عمومی محسوب و در مالکیت شهرداری است.»(راسخون)

در تحت هر شرایط رعایت حال ساکنین و یا اهالی و شهروندانی که در یک پیاده رو مشرف به یک خیابان هر روزه در حال تردد بوده و یا ساکن اصلی این خیابان، کوچه ها و کوی های مشرف به آن و نیز کسبه اصلی این خیابان و مغازه-ها و ساختمان های مشرف به پیاده روهای این خیابان و حتی کارمند ادارات و سازمان های مشرف به این خیابان و پیاده روهای آن بوده و در آن تردد دائما و روزانه دارند از هر ضرورت دیگری ضروری تر و اولی تر است.

اما ظاهر امر در ارومیه نشان می دهد که اولویت برای شهرداری و مدیریت شهری آن، همچنان سدمعبر معابر ولو با رعایت ظاهر قانون و اخذ مجوزهای لازم و بی توجه به منافع عمومی شهروندان ارومیه است!

اگر چنین است که هست تجدید نظر زیربنایی در شیوه مدیریت شهری شهرداری ارومیه لازم و ضروی است تا رفع سد معبر در همه ابعاد در سطح شهر را شاهد باشیم نه اینکه محدود به منطقه خاص و مرکزی برای شغلهای خاص باشد بلکه باید تمامی شهروندان در همه نقاط شهری با هر شغل و جایگاهی ملزم به رعایت حقوق شهروندی شوند.

انتهای پیام/م