شناسهٔ خبر: 15067197 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در دانشگاه علم‌وصنعت برگزار می‌شود

اجلاسیه نهایی نظریه «خانه کعبه؛ سلول‌بنیادی در طراحی نیایشگاه‌های مطلوب»

اجلاسیه نهایی طرح‌نامه مهندس نقره‌کار با عنوان «خانه کعبه، سلول بنیادی در طراحی نیایشگاه‌های مطلوب»، روز دوشنبه، 15 شهریور ماه امسال از ساعت 14 در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت ایران، مهندس عبدالحمید نقره‌کار، دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران و مبدع این نظریه بومی اسلامی در حوزه معماری در تشریح آن گفت: رویکردهای معاصر غربی به عالم و آدم و فلسفه هنر و خلق آثار معماری مبتنی بر مکاتب بشری و بریده از وحی الهی، دچار بحران در معرفت شناسی و شکاکیت و نسبی‌گرایی در مجموع مباحث علوم انسانی و از جمله معیارهای حسن شناسی و زیبایی شناسی شده است. نتیجه چنین رویکردهای پوچ گرایی و هرج و مرج (نیهیلیسم و آنارشیسم) در حوزه خلق آثار هنری و معماری است.

وی افزود: اما مکتب اسلام، مبتنی بر (کلام الهی و سنت معصومین (س)) به عنوان مکتبی جامع و مانع، خطاناپذیر و تکاملی با دو بال حکمت نظری و حکمت عملی خود، هم اصول فرازمانی و فرامکانی ( راهبردی_ مفهومی) و هم (راهکارهای عملی) برای خلق آثاری شایسته انسان ارائه کرده است. در نظریه مذکور یک مصداق معمارانه که با الهام الهی توسط پیامبر او حضرت آدم(ع) ساخته شده است، مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد.

به اعتقاد دکتر نقره کار، همانطور که مفاهیم نظری اسلام یعنی (کلام الهی و سخنان معصومین-(س)) گزاره‌هایی حقیقی و جامع و مانع و خطاناپذیر تلقی می‌شوند، مصادیقی نیز که توسط معصومین (ع) ایجاد شده - نظیر خانه کعبه - علی‌رغم نسبی و اعتباری بودن کالبد آنها که در عالم طبیعت تجلی یافته است، از بعد عناصری نظیر (ایده‌های هندسی –فضایی) و (نمایه‌ها –آرایه‌ها) که نیمه مجرد هستند ، می‌توانند برای همه زمان‌ها، الهام‌بخش باشند.

وی خاطرنشان کرد: در این نظریه مصداق فوق در سه محور «مهمترین ویژگی‌های(تاریخی و محتوایی)»، «مهمترین ویژگی‌های کالبدی و بیرونی» و «مهمترین ویژگی‌های فضایی_هندسی و درونی»  مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: با توجه به مفهوم حقیقی عبادت و جهت و غایت تکاملی انسان‌ها که از منظر اسلامی، امری فطری و غیر قابل تبدیل و تحویل است، در نتیجه‌گیری این نظریه و از منظر نگارنده، خانه کعبه سلول بنیادی تلقی شده که اولاً با الهام از راهبردها و راهکارهای آن، مساجد اصیل دوران اسلامی از بعد (ایده های فضایی _ هندسی ، آرایه ها و نمادها) طراحی و ایجاد شده است. دوماً راهبردها و راهکارهای آن از ابعاد فوق معیارهایی برای ارزیابی مساجد شایسته و ناشایسته در اختیار ما می گذارد که مهمترین آنها سلسله مراتبی از بسترسازی در «سیر از کثرت به وحدت»،  «از صورت به معنا»، «درونگرایی»، «سکون‌آفرینی»، «تمرکزگرایی»، «جهت قبله» و مناسب‌سازی فضا برای دو مؤلفه «سخنرانی» و «نماز جماعت» است.

بر اساس این گزارش، پیش‌اجلاسیه این نظریه آبان ماه سال گذشته در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شده بود.

انتهای پیام