شناسهٔ خبر: 15063578 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاریکاتور نشریه جنجالی فرانسه درباره قربانیان زلزله، خشم ایتالیایی ها را برانگیخت

تهران-ایرنا- هفته نامه فرانسوی «شارلی ابدو» که سابقه توهین به مسلمانان، سیاه پوستان، پناهجویان و ... را در کارنامه خود دارد، با انتشار کاریکاتورهایی از قربانیان زلزله اخیر ایتالیا، خشم سیاستمداران و مردم ایتالیا را برانگیخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، شارلی ابدو که به دنبال انتشار مجموعه ای از کاریکاتورهای توهین آمیز در سال های اخیر و حمله به دفتر آن در سال 2015 به موضوع داغ رسانه ها تبدیل شد، بار دیگر تصاویر جنجال برانگیزی را منتشر کرد.
در این کاریکاتور که تحت عنوان «زلزله به سبک ایتالیایی» منتشر شده است، قربانیان زلزله ایتالیا با غذاهای معروف این کشور مقایسه شده اند؛ از جمله تصویر مردی با چهره خونین به تصویر کشیده شده که بر روی سر او «سس گوجه» نوشته شده است. یکی از بازماندگان زن حادثه زلزله نیز که بشدت جراحت برداشته با غذای ایتالیایی دیگری تحت عنوان « penne au gratin» که با استفاده از خرده نان و پنیر درست می شود، مقایسه شده است. در این تصاویر همچنین قربانیانی که لابلای آوار یک ساختمان گیر کرده اند و پاهایشان بیرون مانده است به «لازانیا» تشبیه شده اند.
روزنامه فیگارو به نقل از «آندرو اورلاندو» وزیر دادگستری ایتالیا این تصاویر را آزار دهنده توصیف کرد و نوشت: انتشار این کاریکاتورها در این هفته نامه یک «رسوایی» با هدف «جلب توجه رسانه ها» بوده است.
انتشار این کاریکاتورها بویژه خشم شهردار شهر زلزله زده «آماتریس» ایتالیا را برانگیخته است. وی به دنبال این بلای طبیعی گفته بود که این شهر از دست رفته است.
«سرگئی پروزی» گفت مطمئن هستم که این طنز شرم آور و ناخوشایند بازتاب احساسات مردم فرانسه نیست. شایسته نیست با فلاکت و مرگ مردم با طنز برخورد کرد.
سفارت فرانسه در رم در واکنش به این اقدام هفته نامه فرانسوی گفت: کاریکاتورهایی که این نشریه منتشر کرده است، بازتاب موضع فرانسه نیست.
این سفارتخانه با انتشار پیام تسلیت اعلام کرد که فرانسوی ها در این آزمایش دشوار در کنار ایتالیا هستند.
زلزله 6.2 ریشتری در مرکز ایتالیا در 24 اوت (3 شهریور) خرابی های گسترده ای را برجای گذاشت و باعث کشته شدن 294 نفر شد.
پیش از این نیز اقدام نشریه شارلی ابدو در به تصویر کشیدن کاریکاتوری از قربانیان واقعه سقوط هواپیمای ایرباس 321 روسی در شمال جزیره سینا در مصر نیز بازتابی منفی در روسیه داشت.
شارلی ابدو بیشترین سابقه را در ترسیم کاریکاتورهای توهین آمیز علیه ادیان توحیدی بویژه اسلام و همچنین عقاید و باورهای ملت های آسیایی و آفریقایی بین نشریات فکاهی غربی دارد.
اروپام**9158**1517

نظر شما