شناسهٔ خبر: 15062515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قائم مقام بنیاد شهید در نشست خبری سالگرد فاجعه منا:

اجازه نمی‌دهیم که فاجعه منا دوباره تکرار شود/افتتاح بخش شهدای منا در موزه شهدا

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه سازمان حج و بنیاد شهید، تمام تلاش خود را برای عدم فراموشی فاجعه منا انجام داده‌اند، گفت: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که فاجعه منا دوباره تکرار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، سردار محسن انصاری امروز در نشست خبری اعلام برنامه‌های ستاد بزرگداشت شهدای منا با بیان اینکه برای اولین سالگرد بزرگداشت شهدای منا برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده افزود: 461 ایرانی در صحرای منا به شهادت رسیدند ضمن اینکه قبل از آن هم 10 نفر از زائران ایرانی در مسجد الحرام شهید شده بودند.

وی افزود: 60 نفر از مجموع شهدای ایرانی از خانواده‌‌های شهدا و ایثارگران هستند که 37 نفر از آنها جانبازان دفاع مقدس هستند ضمن اینکه 23 نفر از آنها نیز همسر و فرزند شهید و فرزند جانباز هستند که در بین شهدا نیز 6 دیپلمات و دانشمند فضایی و قاری قرآن نیز حضور دارند.

وی با بیان اینکه حدود 15 نفر از شهدای فاجعه منا روحانی و تعدادی نیز از جامعه شعرا و فرهنگی هستند، گفت: دو نفر از این شهدا نیز از مدرسین حوزه علمیه قم که صاحب تألیفات و نظریاتی در فقه هستند.

انصاری با بیان اینکه سخنرانی انقلابی و امام‌گونه مقام معظم رهبری باعث شد تا بازگشت پیکر شهدا با احترام صورت گیرد، گفت: 39 نفر از شهدای ایرانی در مقبرةالشهدای منا با رضایت خانواده شهدا دفن شده و در آنجا باقی مانده‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت و بنیاد شهید امور ایثارگران تمام تلاش خود را برای عدم فراموشی فاجعه منا انجام داده‌اند افزود: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که فاجعه منا دوباره تکرار شود.

رئیس اجرایی ستاد بزرگداشت شهدای منا با بیان اینکه ما حادثه منا را بسیار مشکوک می‌دانیم گفت: کشور میزبان باید حادثه بودن این فاجعه را ثابت و فرضیه از پیش طراحی شده بودن این رخداد تلخ را منتفی کند.

وی افزود: برخی از کارشناسان با اشاره به اسناد و اطلاعات کمی که از حادثه منا وجود دارد فرضیه‌ از قبل پیش‌بینی شده حادثه منا را منتفی نمی‌دانند. چرا که آنها سوءمدیریت و عدم کمک‌رسانی پس از حادثه منا را ثابت‌‌کننده بسیاری از فرضیات می‌دانند.

انصاری گفت: برای بزرگداشت شهدای حادثه منا و تحقق منویات مقام معظم رهبری و همچنین تجلیل از شهدای منا و تکریم خانواده‌های آنها ستادی با حضور 12 سازمان تشکیل شده که از سه ماه پیش در حال برنامه‌ریزی است.

وی با بیان اینکه ریاست ستاد اجرایی بزرگداشت اولین سالگرد شهدای حادثه منا بر عهده حجت‌الاسلام شهیدی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است، گفت: حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت و رئیس بعثه مقام معظم رهبری، حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه، سردار علی فضلی جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، پیمان جبلی معاون صدا و سیما، آبخضر از شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین نماینده‌‌ای از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این ستاد حضور دارند.

وی ضمن تقدیر از فدراسیون جانبازان و معلولین ایران و کمیته ملی المپیک برای نام‌نهادن کاروان اعزامی ایران به مسابقات پارالمپیک ریو به نام شهدای مظلوم منا، گفت: این اقدام آنها برای رساندن پیغام مظلومیت شهدای منا با توجه به خفقان رسانه‌ای موجود در غرب صورت گرفته است.

افتتاح بخش شهدای منا در موزه شهدا

وی خاطرنشان کرد: قرار است روز سه‌شنبه به مناسبت اولین سالگرد شهدای منا در موزه شهدای بنیاد شهید و امور ایثارگران بخش مربوط به شهدای منا افتتاح شود. همچنین صبح چهارشنبه نیز خانواده شهدای حادثه منا با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد.

قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بعدازظهر چهارشنبه در تالار ایوان شمس تهران کنگره شعر شهدای منا برگزار خواهد شد،‌ گفت: صبح پنج‌شنبه نیز تعدادی از خانواده‌های شهدای حادثه منا با مراجع تقلید در قم دیدار خواهند کرد. همچنین همزمان با نماز جمعه نیز تعدادی از اعضای خانواده شهدای حادثه منا و مسئولین مرتبط با پیگیری این امر در نماز جمعه در شهرهای مختلف حضور و به ارائه گزارش خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه قرار است امروز و فردا (یکشنبه) در شهرهای گنبدکاووس، بندرترکمن و نیشابور کاروان بیت عقیق ویژه‌‌برنامه‌ای را به مناسبت سالگرد شهدای منا برگزار کند، گفت: این کاروان هفته آینده در میدان امام حسین تهران ویژه برنامه خاصی خواهد داشت.

راه‌اندازی کمپین به کدامین گناه

وی تصریح کرد: نشست پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا توسط وزارت خارجه در روز یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. ضمن اینکه اخیرا نیز کمپین به کدامین گناه در فضای مجازی راه‌اندازی شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه کلیه شهدای منا تحت عنوان شهدای منا در سیستم فجایای بنیاد شهید و امور ایثارگران ثبت شده، گفت:‌ خدمات به خانواده‌های این شهدا آغاز و تاکنون بیش از بیست نوع خدمت به آنها ارائه شده است ضمن اینکه قرار است مرکز دانش‌پژوهان بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز طرح و آثار دیداری، شنیداری و مکتوب شهدای منا را جمع‌آوری کند.

انصاری با بیان اینکه کمیته حقیقت‌یاب قرار بوده که در عربستان با حضور همه کشورهای حادثه دیده در منا تشکیل جلسه دهد که تاکنون با کارشکنی سعودی‌ها این امر محقق نشده، گفت: همه اطلاعات و اسناد حادثه منا در اختیار سعودی‌هاست و آنها باید به این کمیته حقیقت‌یاب اسناد را ارائه و ثابت کنند که این فاجعه فقط حادثه بوده است نه برنامه‌ای از پیش طراحی شده.

رئیس ستاد اجرایی بزرگداشت اولین شهدای منا خاطرنشان کرد: هر استان و شهری که در فاجعه منا شهید داده است در اولین سالگرد این شهدا همایش‌هایی را برگزار کرده و یا برگزار خواهند کرد.

وی افزود: همایش بین‌المللی شهدای منا قرار است توسط آستان قدس رضوی و سازمان بسیج مستضعفین در صحن رضوی و همزمان با شب عید قربان برگزار شود. ضمن اینکه زوار خارجی که در آن ایام در شهر مقدس مشهد حضور دارند نیز به این همایش دعوت خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما