به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا، کم کم به روزهای آخر فصل تابستان نزدیک می شویم و کمتر از یک ماه تا بازگشایی مدارس زمان باقی مانده است و دانش آموزان دارند از روزهای آخر تعطیلات تابستانی خود استفاده می کنند تا پس از سه ماه تعطیلات دوباهر هب فضای تعلی و تربیت باز گردند اما کار آموزش و پرورش این روزها تعطیل نیست و آنها همچنان مشغول کار برای آماده سازی مدارس هستند وساماندهی مدارس و دانش آموزان وتجهیزات این ورزها در قالب پروژه مهر در حال انجام است.
اما در این بین یکی از مشکلات اساسی که وجود دارد کمبود مدارس در برخی از مناطق استان است و این نبود امکانات آموزشی در برخی از مناطق استان بویژه شهرک های اقماری با استقرار ساکنین در شهرک های جدید التاسیس و افزایش جمعیت این شهرک ها روز به روز بیشتر به چشم می آید.
به گفته یکی اصغر بیات معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان کمبود مدارس در سال های آینده جدی تر نیز می شود مشکلی که نمی توان برای آن متولی مشخصی پیدا کرد .
اصغر بیات معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان در این رابطه در گفتوگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه برای جبران نبود مدارس در شهرک های اقماری برخی ازدانش آموزان به مدارس مناطق مجاور ارجاع داده شده اند، می گوید: با توجه به افزایش جمعیت این شهرک ها در سال های آینده مشکل کمبود مدارس در این مناطق جدی تر نیز می شود.
* تعداد بیشتری از دانش آموزان در کلاس های موجود گنجانده شده اند
وی با بیان اینکه تعداد دانش آموزان کلاس های درس در مدارس موجود در این مناطق بیشتر از سایر مناطق است، اضافه می کند: ظرفیت کلاسهای درس برای آنکه بتوان دانش آموزان را ساماندهی کرد افزایش پیدا کرده است و تعداد بیشتری از دانش آموزان در کلاس های موجود گنجانده شده اند.
بیات ساخت مدارس در این شهرک ها را ضروری می داند و می گوید: کارساماندهی دانش آموان و در این مناطق انجام شده است اما راهکار ارائه شده نمی تواند مشکل را به طور کامل بر طرف کند وساخت مدرسه درشهر کهای اقماری ضروری است.
برای پیگیری ای نمشکل که داد ساکنان این مناطق را نیز به صدا در آورده است با رزاق محمدی رییس کمیسون عمران شورای شهر زنجان نیز گفتوگو کرده ایم که در این باره با بیان اینکه نبود فضاهای آموزشی تنها یکی از مشکلات شهرک های اقماری زنجان است تاکید می کند: در طول دو سال فعالیت شورا اقدامات جدی از طرف شورا برای ارائه عملکرد هیات امنای شهرک های اقماری انجام شده است و بسیاری از شهرکها بدون انجام زیر ساخت های مناسب تحویل ساکنان شده بود که لازم بود هیات امنای این شهرک ها به وظایف قانونی تعیین شده خود عمل کنند.
* لکه گذاری فضاهای آموزشی در این مناطق انجام شده است
وی می گوید لکه گذاری فضاهای آموزشی در این مناطق انجام شده است و تمامی دستگاه ها در هنگام تعیین فضاهای عمومی همچون مدارس بوحضور داشته اند و نمی توان گفت که زمین برای ایجاد فضاهای آموزشی در این مناطق در نظر گرفته نشده است اما در این زمینه ما با کوتاهی ها از جانب متولیان ساخت مدارس مواجه هستیم .
محمدی ابراز می کند: ساخت مدارس در شهرک های اقماری برعهده سازمان نوسازی مدارس استان است که باید از طریق اداره نوسازی مدارس در استان ایجاد و در اختیار ساکنان قرار داده شود.
* بر اساس قانون ساخت مدرسه در شهرک های اقماری از جمله وظایف هیات امنای شهرک های اقماری است
علی عسگری رئیس اداره نوسازی مدارس استان زنجان ایجاد مدرسه در شهرک های اقماری را یکی از وظایف تعیین شده برای هیئت امنا و هئیت رئیسه شهرکهای اقماری می داند و بیان می کند: بر اساس قانون ساخت مدرسه در شهرک های اقماری از جمله وظایف هیات امنای شهرک های اقماری است که آنها یا باید مدرسه ساخته شده را تحویل آموزش و پرورش دهند یا هزینه ساخت آن را به اداره نوسازی مدارس پرداخت کنند تا مدارس در این شهرک ها ساخته شود اما این کار توسط هئیت امنا و هئیت رئیسه شهرک های اقماری اتفاق نیفتاده است.
وی می گوید: اداره نوسازی مدارس استان و نیز آموزش و پرورش در ورود به این قضیه غفلت داشته اند چرا که با تحویل زمین به ساکنان این مناطق و استقرار ساکنان شاهد نبود مدارس در این شهرک ها هستیم و نتواسته ایم جوابگوی دانش آموزان این مناطق باشیم.
مدیر کل نوسازی مدارس استان زنجان با اشاره به اینکه تعدادی مدرسه در این شهر کها ساخته شده است اضافه می کند: در طول سالهای اخیر تعدادی مدرسه در این شهر کها ساخته شده است و مشکل کمبود جدی را ما در شهرک ثمین مواجه هستیم .
عسگری می گوید: تعدادی از مدارس ساخته شده با مشارکت خیران بوده است و در شهرک پونک نیز مجتمع آموزشی در نظر گرفته شده است که 12 کلاس درس برای مقطع ابتدایی به بهره برداری رسیده است.
* ساخت مدارس خیر ساز استان را به سمت ساخت مدرسه در این شهرکها سوق دهیم
وی اضافه می کند: بدنبال آن هستیم تا ساخت مدارس خیر ساز استان را به سمت ساخت مدرسه در این شهرکها سوق دهیم.
نبود فضاهای آموزشی شکل چند ساله ساکنان شهر کهای اقماری استان است مشکلی که با گذشت چندین سال از حضور ساکنان در شهرکهای همچون گلشهر، الهیه ، ثمین ، پونک تاکنون به سرانجام نرسیده است و یک بام و دو هوای مسئولان رای ساخت مدارس در این شهرکها ادامه دارد.
نبود مدرسه در این شهرکها مشکلات جانبی دیگری را نیز به خانواده ها تحمیل کرده است که یکی از این مشکلات ضرورت برای گرفتن سرویس دانش آموزی برای فرزند خود است چرا که هدایت دانش آموزان به مدارس مناطق مجاور سبب شده است که به عنوان مثال دانش آموز ساکن در شهرک گلشهر به مدرسه شهرک آزادگان ارجاع داده شود که خانواده ها ناگزیر هستند تا سرویس برای دانش آموز خود داشته باشند هر چند اجباری در این زمینه نیست.
ساخت مدارس در این شهرک ها تنها در یک ماه یا دو ماه اتفاق نمی افتد و نیاز به زمان چند ساله دارد که اگر برنامه ریزی برای احداث مدرسه در این شهرکها گرفته شود ما در خوشبینانه ترین حالت در دو ساله آینده شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود که با روند فعلی که تصمیم عملی برای ساخت مدارس در این شهرکها گرفته نشده است این مشکل در چند سال آینده همچنان ادامه دارد.
انتهای پیام/