شناسهٔ خبر: 15056279 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

محمد بهنام فر، علیرضا باغبان

ریشه‏ یابی معرفت در خاطره ازلی الست و همانندی آن با نظریّه یادکرد افلاطون با تأکید بر مثنوی مولانا

مولانا بر این باور است که هیچ آفریده ‏ای از معرفت بی ‏نصیب نیست بلکه مرتبه ‏ای از معرفت شهودی اجمالی، از الست با همه هست و محبوب ازلی گم‏کرده‏ ای همگانی است.

صاحب‌خبر -

چکیده

 عارفان مسلمان سرچشمه ‏های معرفت را در میثاق الست می‏ جویند. مولانا بی ‏تردید یکی از سرآمدان این ریشه ‏یابی است. در این نوشته با طرح موضوع ریشه ‏یابی معرفت در ماجرای الست و همانندی آن با نظریّه یادکرد(anamnesis) افلاطون، به شیوه تحلیلی، دیدگاه مولانا در مثنوی را بازکاویده ‏ایم. بر بنیاد این دیدگاه کسانی که در ماجرای الست و پیش از تعیّن وجودی از معرفت اجمالی شهودی بهره ‏ور شدند، هرچند در زندگی دنیایی، مدّتی حکمت و دانایی نخستین را ازیادمی‏ برند و گرفتار نسیان و گاه غفلت می‏ شوند، این استعداد در آن‏ها هست که پرورده شریعت و طریقت شوند و با تجدید خاطره ازلی الست، آرزومندانه به جست‏ و‏جو ‏پردازند و به حضرت حق راه ‏یابند. میثاق الست ماجرایی همگانی بوده ‏است و اگر برخی روح‏ ها گویی بویی از آن شراب ازلی نبرده ‏اند و انگار گم‏شده ‏ای ندارند، دلیل آن را باید در فراموشی و نسیان جست. بنابراین مولانا بر این باور است که هیچ آفریده ‏ای از معرفت بی ‏نصیب نیست بلکه مرتبه ‏ای از معرفت شهودی اجمالی، از الست با همه هست و محبوب ازلی گم‏کرده‏ ای همگانی است.

نویسندگان:

محمد بهنام فر: دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند

علیرضا باغبان: دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند  

فصلنامه پژوهش های ادبی – قرآنی - دوره 3، شماره 1، بهار 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.