گروه راه و شهرسازي|
در ماههاي پس از دستيابي ايران و كشورهاي 1+5 به توافق به ويژه پس از اجرايي شدن برجام در دي ماه سال گذشته، رويدادهاي مهم و اثرگذاري در حوزههاي صنعت حمل و نقل به خصوص صنعت هوايي كشور اتفاق افتاد كه يكي از مهمترين اين اتفاقات بازگشت 4 ايرلاين خارجي و همچنين ورود 3 ايرلاين روسي و تايلندي براي نخستين بار به آسمان ايران بود. در تازهترين رويداد، نخستين پرواز مستقيم بريتيش ايرويز به ايران ظرف حدود چهار سال گذشته، يك فروند هواپيماي مسافربري از نوع بويينگ ۷۷۷ متعلق به اين شركت روز پنجشنبه ۱۱شهريور (اول سپتامبر) در ساعت ۹ شامگاه به وقت محلي، لندن را به مقصد تهران ترك كرد.
پرواز مستقيم رفت و بازگشت هواپيمايي بريتانيا به ايران 6 روز در هفته از فرودگاه هيثرو لندن به مقصد فرودگاه امام خميني در تهران انجام ميگيرد. پايگاه خبررساني بريتيش ايرويز با اعلام انجام هفتهيي 6 پرواز به ايران به توصيف شهر تهران پرداخته و آن را يكي از بزرگترين شهرهاي خاورميانه با «مردمي با محبت» توصيف كرده و شرحي كوتاه از شرايط اين شهر داده است. در اطلاعيه بريتيش ايرويز آمده است: تهران با داشتن جمعيتي جوان به تدريج به مركزي براي برخورداري از هنرهاي معاصر تبديل ميشود و شاهد تحولاتي در صحنه اجتماعي است.
اين اطلاعيه ميافزايد: ايران كشوري زيبا با «مردمي مهماندوست، برخوردار از فرهنگي باستاني و ميراثي غني» است. وب سايت بريتيش ايرويز همچنين صفحهيي به «پرواز و تعطيلات در ايران» اختصاص داده و در آن به شرح جاذبههاي گردشگري اين كشور پرداخته است.
پرواز شركت هواپيمايي بريتانيا به ايران در سال ۱۹۴۶ميلادي و زماني آغاز شد كه اين شركت تحت عنوان «بي اُ اي سي - بنگاه خطوط هوايي ماوراء بحار بريتانيا» فعاليت داشت. تا چند دهه بعد، ايران خود داراي خطوط هوايي ايراني نبود و سفر هوايي به اين كشور توسط شركتهاي خارجي انجام ميشد. پروازهاي بريتيش ايرويز به تهران در سال ۲۰۱۲ و در پي تشديد تحريمهاي هستهيي عليه جمهوري اسلامي و يك سال پس از حمله به سفارت بريتانيا در تهران و بسته شدن سفارتخانههاي دو كشور به حالت تعليق درآمد. تا اكتبر سال ٢٠١٢ شركت هواپيمايي بريتانيايي ميدلند ايرويز پروازهايي به مقصد تهران داشت اما در آن سال اين شركت به مالكيت شركت بريتيش ايرويز درآمد و اين پروازها هم متوقف شد.
با اجرايي شدن توافق هستهيي و لغو تحريمهاي خارجي در ماه ژانويه سال جاري همچنين بازگشايي سفارت بريتانيا در تهران در سال گذشته ميلادي، موانع موجود بر سر راه از سرگيري پروازهاي اين شركت به ايران از ميان برداشته شد. آغاز پرواز مستقيم بريتيش ايرويز به تهران به عنوان نشانهيي از بهبود روابط دو كشور همچنين حركت ايران به سوي بازگشت به صحنه اقتصاد جهاني تعبير شده است.
خلبان ايراني نخستين پرواز بريتيش ايرويز
اين نكته جالب است كه ايرلاين بريتيش ايرويز بعد از ۴سال وقفه آن هم در هفتادمين سالگرد آغاز پروازهاي خود به تهران دوباره پروازهايش به تهران را از سر گرفت هدايت هواپيماي «بويينگ 777» نخستين پروازش را يك خلبان ايرانيتبار به نام «كامي حسيني» بر عهده دارد. كاپيتان كامي حسيني در ويديويي تبليغاتي گفت: از اينكه بريتيش ايرويز تصميم گرفت دوباره به تهران پرواز كند، افتخار ميكنم و شخصا از اين رويداد احساس خوبي دارم. چون وقتي نوجوان بودم با بويينگ 747 بريتيش ايرويز از تهران آمدم و حالا واقعا عالي است كه دوباره با بريتيش ايرويز به تهران بازمي گردم. وي همچنين گفت: بريتيش ايرويز چشم انتظار اين است كه به شما ايرانيهاي عزيز در پروازهاي خود خوشامد بگويد.
پيشبيني ميشود با ادامه اين روند در آينده نزديك ساير ايرلاينها و خطوط هوايي بينالمللي نيز به بازگشت به آسمان ايران علاقه نشان داده و پروازهاي خود را به مقاصد مختلف برقرار كنند.
بازگشت ايرفرانس پس از 8 سال
پس از اجرايي شدن برجام و در راستاي تلاشهاي گسترده فرانسه و اروپا براي شكستن يخ روابط تجاري خود با ايران، شركت هواپيمايي ايرفرانس نخستين شركتي بود كه فروردين ماه امسال پس از 8 سال توقف پروازهايش را به ايران از سر گرفت.
ايرفرانس از سال 1946 تا اكتبر سال 2008 به ايران پرواز داشت و پس از آن به دليل تشديد تحريمهاي سازمان ملل و اتحاديه اروپا عليه برنامه هستهيي ايران اين پروازها متوقف شدند.
همان زمان اصغر فخريهكاشان، معاون وزير راه و ايران با استقبال از آغاز مجدد پروازهاي ايرفرانس به تهران گفته بود كه برقراري دوباره اين پروازها فرصتي براي هر دو كشور به وجود ميآورد تا روابطشان را به وضعيت عادي سابق احيا كنند.
اما بازگشت ايرفرانس به ايران بدون حاشيه نبود و شماري از ميهمانداران زن ايرفرانس به درخواست اين شركت براي رعايت حجاب خود در ايران اعتراض كردند. ايرفرانس در واكنش به اين اعتراضات اعلام كرد به خلبانان و ميهمانداران زن كه به مقررات مذكور معترض هستند، اجازه ميدهد در پروازهاي تهران نباشند.
از سرگيري پروازهاي ايرلاين ايرآسيا
شركت هواپيمايي ايرآسيا تا سال ۲۰۱۲ پروازهاي خود را از كوآلالامپور به تهران انجام ميداد اما از آن سال تمام پروازهاي اين شركت در اين مسير متوقف شد تا اينكه با اجرايي شدن برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و لغو تحريمها، پروازهاي اين شركت بار ديگر به ايران آغاز شد. همزمان با برقراري مجدد پروازهاي شركت هوايي ايرآسيا در مسير كوالالامپور- تهران، نخستين هواپيماي اين شركت اوايل خرداد ماه امسال در فرودگاه امام خميني(ره) به زمين نشست تا پروازهاي اين ايرلاين به ايران به مقصدهاي كوالالامپور و بانكوك مجددا از سر گرفته شود. داتوك كامارودين مرانون، مديركل گروه اجرايي شركت هواپيمايي ايرآسيا درخصوص دليل توقف پروازهاي اين شركت در سال ۲۰۱۲ به تهران گفته بود:«عمده توقف اين پروازها به علت نوسانات شديد قيمت ارز بود كه سبب شد، ادامه كار براي ما در اين ميسر نشود اما هماكنون كه پروازهاي خود را به ايران آغاز ميكنيم، برنامه ما توقف پروازها نيست.»
بازگشت ايرلاين هلندي
هفته گذشته نيز رسانههاي كشور از از سرگيري پروازهاي دومين شركت هواپيمايي به ايران خبر دادند. اين بار نوبت شركت هواپيمايي«كي. ال.ام رويال داچ» هلند بود تا پس از برجام با آسمان ايران آشتي كرده و پروازهاي خود را به تهران برقرار كند. شركت «كي ال ام» از جولاي سال ۱۹۹۱ پروازهايش به تهران را آغاز كرد اما در آوريل سال ۲۰۱۳ اين پروازها متوقف شدند. مقامات اين شركت هواپيمايي در آن زمان علت توقف پروازهاي اين مسير را دلايل اقتصادي عنوان كردند. مقامات اين شركت هواپيمايي اعلام كردند، پروازهاي اين ايرلاين هلندي قرار است از 30 اكتبر 2016 (9 آبان) به مقصد تهران از سر گرفته شود. همچنين اين شركت هواپيمايي اعلام كرده است كه چهار پرواز هفتگي بين فرودگاه شيفول آمستردام و تهران انجام خواهد گرفت و خدمات پرواز پاريس-تهران را كه از ۱۶آوريل ۲۰۱۶(۲۸فروردين) از سرگرفته شده است، كامل خواهد كرد.
اضافه شدن 3 ايرلاين جديد به آسمان ايران
خرداد ماه امسال بود كه راديو اسپوتنيك در گزارشي از دريافت مجوز راهاندازي 12پرواز مسافرتي هفتگي به شهرهاي تهران، اصفهان و مشهد در راستاي گسترش روابط گردشگري بين دو كشور خبر داد. در اين گزارش دو ايرلاين «سيبير» و «خطوط هوايي اورال» به عنوان ايرلاينهاي اصلي از سوي وزارت حمل و نقل روسيه اجازه پرواز به ايران را پيدا كردند.
البته بنا به گفته «آنا باشينا» دبير مطبوعاتي شركت «سيبير» زمان استارت و تعداد اين پروازها به مقصدهاي نام برده شده، مشخص نيست اما از آنجا كه روسها به دنبال افزايش ظرفيت و توسعه بازار حمل و نقل خود هستند و آسمان ايران به دليل موقعيت استراتژيكي كه دارد يكي از مسيرهاي هوايي مورد توجه آنهاست؛ پيشبيني ميشود كه اين پروازها به زودي بين دو كشور آغاز شود. خطوط هوايي تايلند ديگر ايرلايني بود كه پس از برجام پروازهاي خود از بانكوك به تهران را برقرار كرد. به گفته«چارامپورن جوتيكاستيرا» رييس خطوط هوايي تايلند اين شركت پروازهاي اين شركت هواپيمايي تايلند به تهران از مهر ماه آغاز ميشود. همچنين«جوتيكاستيرا» مشكلات گذشته اين شركت را مورد اشاره قرار داد و گفت: درحال حاضر زمان شروع و فرصت كسب و كار جديد است. وي در مورد ظرفيتهاي تجارت با ايران گفت كه سالانه 250هزار ايراني از تايلند ديدن ميكنند و تقاضا براي پرواز مستقيم بين بانكوك- تهران وجود دارد.
«بريتيش ايرويز» با خلبان ايرانيتبار بازگشت
آشتي ايرلاينهاي خارجي با آسمان ايران
صاحبخبر -