شناسهٔ خبر: 15055408 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

به بهانه برگزاری چهارمین دوره معرفی برترین شرکت های آذربایجان/

نقش طرح معرفی برترین شرکت‌های برتر منطقه آذربایجان در تحقق اقتصاد مقاومتی

نصر: یکی از شاخص‌هایی که توانایی اقتصادی بنگاه‌ها را نشان می‌دهد، رقابت اقتصادی است که به توانمندی و شفاف شدن فعالیت‌های بنگاه‌ها می‌انجامد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، یکی از شاخص‌هایی که توانایی اقتصادی بنگاه‌ها را نشان می‌دهد رقابت اقتصادی است که به توانمندی و شفاف شدن فعالیت‌های بنگاه‌ها می‌انجامد و برگزاری طرح برترین شرکت‌های آذربایجان موسوم به ایران تک شرایطی فراهم می‌آورد که ما با تمرین رقابت در میان خودمان آمادگی ورود به عرصه جهانی را پیدا کنیم.

از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی مستفاد می‌شود که اقتصاد مقاومتی چیزی نیست جز یک اقتصاد توسعه‌یافته و پویا؛ در واقع هر ویژگی که در اقتصادهای توسعه‌یافته وجود دارد باید در اقتصاد مقاومتی باشد و هر آنچه در اقتصاد مقاومتی تعریف می‌شود باید رنگ و بوی توسعه بدهد. اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون‌زا، برون‌نگر، دانش‌بنیان، صادرات محور، مردمی و عدالت گرا و مقاوم در برابر شوک‌های برون‌زاست و همه اقتصادهای پیشرفته دنیا به این ویژگی‌ها مجهز هستند.

از طرف دیگر بر اساس آنچه مورد تأکید تمامی کارشناسان و سیاست‌گذاران اقتصادی است، دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله توسعه کشور در حوزه اقتصادی به‌ویژه کسب جایگاه اول اقتصادی در آسیای جنوب غربی در سال 1404 و ایجاد بهبود روزافزون در فضای کسب‌وکار، امری ضروری است که بدون عمل به سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی ابلاغ‌شده توسط مقام معظم رهبری امکان‌پذیر نخواهد بود. در این راستا لازم است تمامی طرح‌ها و برنامه‌های کلان کشور نیز با در نظر گرفتن این ضرورت و همسو با چشم‌انداز 20 ساله تنظیم و اجرا شود. بدیهی است محیط کسب‌وکار منطقه آذربایجان به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی کشور از این قاعده مستثنی نبوده و ایجاد بهبود بیش‌ازپیش در آن در راستای تحقق اهداف اقتصادی چشم‌انداز کشور، امری مهم و حیاتی است.

در همین راستا سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان با مشارکت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز طرح رتبه‌بندی برترین شرکت‌های منطقه آذربایجان را در حوزه جغرافیایی شمال غرب کشور به اجرا درمی‌آورد. هدف اصلی این طرح هم معرفی برترین شرکت‌های منطقه آذربایجان، شفاف‌سازی فضای کسب‌وکار و جایگاه اقتصادی شرکت‌های استانی و منطقه‌ای و رتبه‌بندی آن‌ها از نظر میزان تأثیرگذاری در اقتصاد استانی، منطقه‌ای و ملی در جهت گسترش رقابت میان بنگاه‌های اقتصادی و درنتیجه ایجاد بهبود در محیط کسب‌وکار است.

در گزارش زیر به بررسی نقش برگزاری این همایش در پیشرفت شرکت‌ها و تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه پرداخته‌ایم: 

طرح رتبه‌بندی اعتباری برای معرفی و تبلیغات شرکت‌ها

از نظر استاندار آذربایجان شرقی، رتبه‌بندی شرکت‌ها یکی از روش‌های معرفی شرکت‌ها در داخل و خارج کشور است که وقتی این بررسی‌ها و ارزیابی‌ها توسط سازمان مدیریت صنعتی انجام گرفت و نتیجه آن‌ هم اعلام شد، برای خود شرکت‌ها یک اعتبار بین‌المللی کسب می‌شود و شرکت‌ها از این گواهی اخذشده می‌توانند در تبلیغات برای معرفی سطح کیفی محصولات خود بهره برند.

اسماعیل جبارزاده ابراز داشت: طرح رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی قطعاً می‌تواند در توسعه شرکت، افزایش میزان فروش شرکت‌ها و افزایش رقابت میان شرکت‌ها و درنتیجه رشد روزافزون آن‌ها تأثیرگذار باشد.

وی می‌گوید: فلسفه اقتصاد مقاومتی خودباوری است و اینکه ما برای اصلاح وضع اقتصادی نباید چشم به خارج از مرزها داشته باشیم و معتقدیم این مملکت با این ملت بزرگوار توان انجام هر کاری را دارد؛ مردم آذربایجان همان‌هایی هستند که در طول تاریخ همواره توانسته‌اند در عرصه‌های اقتصادی، تولیدی و کشاورزی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید می‌کند: اساس اقتصاد مقاومتی صادرات است و اگر شرکت‌ها می‌خواهند در عرصه اقتصاد مقاومتی نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند حتماً باید صادرات به‌عنوان رسالت و مأموریت اصلی آنها تلقی شود.

طرح رتبه‌بندی مقدمه‌ای برای ورود شرکت‌های منطقه به عرصه‌های جهانی

«مقام معظم رهبری از حدود 10 سال پیش سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ فرمودند. هدف اصلی این اصل خروج اقتصاد از سلطه دولت و خصوصی شدن آن است تا نقش دولت در اقتصاد به حداکثر 20 درصد محدود شود".

محمدباقر بهشتی، استاد دانشگاه و مشاور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی بابیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح می‌کند: همایش معرفی برترین شرکت‌های منطقه آذربایجان فرصتی است که بنگاه‌های اقتصادی منطقه به رقابت و ارتقای کیفیت فعالیت‌های خود بپردازند و به نظر می‌رسد این همایش توانسته به‌تدریج جایگاه خود را در میان شرکت‌ها بازیابد و امروز استقبال به بیش‌ از حد انتظار رسیده است.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال به‌عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی اقتصاد مقاومتی این است که ما از توانایی درون کشور برای مقاوم‌سازی اقتصاد استفاده کنیم و از طرفی سیاست‌های کلی کشور، تعامل با جهان خارج است و می‌خواهیم عضو سازمان تجارت جهانی شویم و این همایش مقدمه‌ای است که ما در ابتدا با خودمان رقابت کنیم و بعد وارد عرصه جهانی شویم.

معاون سابق استاندار اردبیل و رئیس پیشین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ابراز می‌دارد: ما در منطقه آذربایجان یک توانایی بالقوه و یک وضعیت موجود داریم که تفاوت فاحشی بین این دو وجود دارد؛ باید تلاش کنیم املا درآمد سرانه این منطقه را که از متوسط کشوری پایین‌تر است به سطح متوسط برسانیم. برای تحقق این مهم کارهای زیادی باید انجام شود که مهم‌ترین آن‌ها افزایش میزان سرمایه‌گذاری در منطقه است.

این اقتصاددان اضافه می‌کند: در گذشته بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها از سوی دولت انجام می‌گرفت، ولی در حال حاضر بر اساس سیاست‌های اصل 44 دولت در خیلی از جاها نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند؛ اما در کشور ما ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در بخش خصوصی موجود است و منابع غیر بودجه دولت مثل صندوق توسعه ملی، بانک توسعه اسلامی و سایر مؤسسات بین‌المللی آن‌قدر فراوان است که اگر ما بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم امکانات و ظرفیت‌های بالقوه را به فعلیت برسانیم.

وی یادآور می‌شود: خداوند استعدادهای فراوانی در منطقه آذربایجان به ودیعه نهاده و منابع طبیعی فراوانی داریم که مهم‌تر از همه امکانات، نیروی انسانی کارآمد است؛ اگر مدیریت توسعه منطقه آذربایجان مناسب باشد می‌توانیم از این امکانات بالقوه چنان استفاده کنیم که منطقه آذربایجان مثل گذشته سرآمد ایران باشد.

بهشتی اذعان می‌دارد: در منطقه آذربایجان شرکت‌هایی داریم که در شرایط فعلی کشور هم قدرت رقابت در سطح جهانی و صادرات محصول به کشورهای اروپایی و آمریکا رادارند و به‌ویژه بخش خصوصی در استان آذربایجان شرقی از بخش خصوصی خیلی از استان‌های دیگر کشور برتر است و در کل کشور آذربایجانی‌ها به اقتصادی بودن و کارآفرینی شهره هستند.

استاد اقتصاد دانشگاه تبریز توضیح می‌دهد: یکی از شاخص‌هایی که توانایی اقتصادی بنگاه‌ها را نشان می‌دهد رقابت اقتصادی است، رقابت بنگاه‌های اقتصادی یعنی اینکه هر بنگاه سعی می‌کند از نظر اقتصادی از سایرین پیشی بگیرد که این تلاش‌های مثبت به توانمندی و شفاف شدن فعالیت‌های بنگاه‌ها می‌انجامد.

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی بهتر این همایش تأکید و اضافه می‌کند: تبلیغات این همایش باید طوری باشد که کلیه بنگاه‌های اقتصادی  منطقه وارد عرصه رقابت شوند و از انتخاب برترین‌های اقتصادی استقبال کنند که اگر همه بنگاه‌های اقتصادی در این رقابت شرکت کنند جایگاه خودشان را در منطقه بهتر خواهند شناخت و تلاش می‌کنند جایگاه خودشان را هرسال ارتقاء دهند.

بهشتی با اشاره به شاخص‌های ارزیابی شرکت‌ها مثل سودآوری، اشتغال‌زایی، صادرات و ... در طرح ایران تک، می‌افزاید: اگر مجموع شاخص‌هایی که در رتبه‌بندی موردنظر است موردتوجه شرکت‌ها قرار گیرد، سعی می‌کنند به‌جای اینکه به‌صورت سلیقه‌ای بنگاه را اداره کنند به ارتقاء بهبود کیفیت شاخص‌های موردنظر اقدام کنند.

شاه‌بیت اقتصاد مقاومتی این است که از تولید داخلی حمایت شود/بیش از 65 درصد محصولات صنعتی کشور توسط شرکت‌هایی که بیش از 400 نفر کارکنان دارند تولید می‌شود

رئیس پیشین کمیسیون صنایع و معادن مجلس و قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم نگاه مثبتی به طرح معرفی برترین شرکت‌های آذربایجان دارد و دراین‌ارتباط می‌گوید: تجلیل از شرکت‌های برتر و فرایند انتخاب چند وجه دارد؛ وجه اصلی آن این است که ما مراتب قدردانی خود را از کسانی که در این عرصه جبهه اقتصادی زحمت می‌کشند نشان می‌دهیم؛ بحث بعدی این است که شرکت‌هایی که انتخاب نشدند انگیزه می‌یابند تلاش‌های خود را بیشتر کنند تا در فرصت‌های بعدی خود را به جایگاه‌های برتر ارتقاء دهند.

رضا رحمانی می‌افزاید: تبریز و آذربایجان شرقی از قدیم به‌عنوان قطب اقتصاد و صنعت کشور مطرح بوده و انتظار می‌رود در عرصه اقتصاد ملی ما نقش برجسته‌ای ایفا کند؛ در مقوله تحقق اقتصاد مقاومتی هم انتظاری که از مردم آذربایجان وجود دارد بیش از سایرین است.

وی یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی را حمایت از تولید داخلی عنوان و اضافه می‌کند: حمایت از تولید داخل بدون حمایت از شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های سازنده اقتصادی در داخل امکان‌پذیر نیست؛ شاه‌بیت اقتصاد مقاومتی این است که از تولید داخلی حمایت شود و از مسئولان، دستگاه‌ها و مردم انتظار داریم حمایت از تولید را به‌عنوان یک تکلیف و امری که در شرایط امروز کشور یک ضرورت است ببینند؛ آینده جوانان ما در گرو حمایت از تولید داخل است که باید به‌عنوان یک راهبرد استراتژیک موردتوجه همگان قرار گیرد.

سهم نام‌ها و شرکت‌های بزرگی که در سطح ملی و استانی مطرح هستند و برخی حتی پتانسیل تبدیل‌شدن به برند بین‌المللی رادارند در اقتصاد منطقه و کشور قابل‌توجه است. این مطلب را فرخ مسجدی معاون برنامه‌ریزی پیشین استاندار آذربایجان شرقی و مدیرکل فعلی دفتر برنامه‌ریزی، آمایش سرزمین و محیط‌زیست سازمان برنامه‌ و بودجه کشور می‌گوید و می‌افزاید: بیش از 65 درصد محصولات صنعتی کشور توسط شرکت‌هایی که بیش از 400 نفر کارکنان دارند تولید می‌شود؛ بنابراین نقش آنها در اقتصاد منطقه بسیار تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان می‌سازد: این شرکت‌ها علاوه بر اینکه به‌صورت مستقیم در تولید نقش دارند در سایر شاخص‌های اقتصادی مثل توسعه، تحقیقات، فناوری‌های جدید و اشتغال سهم قابل‌توجهی به عهده داشته و بنابراین هر چه بتوانیم از این شرکت‌ها حمایت کرده و جایگاه آن‌ها را ارتقاء دهیم تأثیر آن‌ها در اقتصاد بیشتر خواهد بود.

مسجدی معتقد است: این شرکت‌ها از بسیاری از بحران‌ها و تندبادهای شرایط زمان عبور کرده و امتحان خود را پس داده‌اند و امروز تبدیل به شرکت‌های بزرگی شده‌اند که کارهای بزرگی می‌کنند؛ تولید در سطح وسیع و صادرات دارند و بسیاری از کشورهای جهان را درنوردیده و بازارهای آن‌ها را تصاحب کرده‌اند؛ بنابراین این شرکت‌ها برای منطقه ما بسیار مهم هستند و حمایت و پشتیبانی از اینها می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول و دستیابی به اهداف موردنظر را سریع‌تر محقق کند.

مدیرکل برنامه‌ریزی، آمایش سرزمین و محیط‌زیست سازمان برنامه‌و بودجه کشور اضافه می‌کند: شرکت‌های بزرگ و صاحب برند برای حفظ اعتبار و جایگاه خود تلاش گسترده‌ای دارند و معمولاً خوشه‌ها و شرکت‌های وابسته‌ای را تشکیل می‌دهند و یا با بعضی از شرکت‌ها قرارداد همکاری می‌بندند و طبیعتاً قدرت اقتصادی این‌ها قدرت اقتصادی منطقه و درنتیجه رفاه اجتماعی مردم را افزایش خواهد داد.

دغدغه‌ها و چالش‌های فراروی طرح رتبه‌بندی شرکت‌های برتر منطقه آذربایجان

اما رئیس هیئت‌مدیره سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی هم در بیان دغدغه‌ها و چالش‌های موجود بر سر راه برگزاری طرح معرفی برترین شرکت‌های منطقه آذربایجان توضیح می‌دهد: این طرح ذاتا طرح حاشیه‌دار و حساسیت‌برانگیزی است؛ شرکت‌ها مجبور هستند اطلاعات مالی خود را به دبیرخانه طرح ارائه دهند و انتظار دارند امانت‌دار خوبی برای آنها باشیم؛ از طرف دیگر شرکت‌ها خودشان را با سایر شرکت‌هایی که در لیست هستند، مقایسه می‌کنند که همه این موارد می‌توانند به‌نوعی حسابت زا باشند.

 

محمدحسن خبرآور می‌افزاید: نهادهای مختلف ملاحظات مختلفی دارند و ما سعی می‌کنیم همه این ملاحظات را در برگزاری طرح در نظر بگیریم؛ به‌ هر حال جلب رضایت کامل همه ذینفعان در اجرای طرح کار بسیار سختی است اما در تلاشیم به‌تدریج این طرح جای خود را در منطقه پیدا کند و همه متقاعد شوند که این طرح بر مبنای اصول علمی و استانداردهای پذیرفته‌شده بین‌المللی اجرا می‌شود. دبیرخانه طرح همواره خود را متعهد می‌داند تا ملاحظات و مطالبات این نهادها را به‌عنوان حامیان، همکاران و ذینفعان طرح درنظرگرفته و برآورده سازد.

وی اشاره می‌کند: در این همایش، از تعدادی از فعالان اقتصادی به‌صورت نمادین دعوت و به آن‌ها تندیس و گواهینامه اهدا می‌کنیم؛ اما نبایستی از خاطر دور داشت که کل شرکت‌های حاضر در طرح، جزو شرکت‌های برتر محسوب می‌شوند اگر چه به‌ هر حال بر مبنای گزارش‌هایی که بر اساس صورت‌های مالی دریافت شده از طرف شرکت‌ها، تهیه و تدوین می‌شود، عملکرد برخی شرکت‌ها، به نسبت سایرین چشمگیرتر و موفقیت‌آمیزتر است.

خیرآور ادامه می‌دهد: مطلوب این است که در بین همه مردم، نهادهای حاکمیتی و سایر مجموعه‌ها این موضوع نهادینه شود که شرکت‌های حاضر در طرح ایران تک، شرکت‌های برتر منطقه و مایه افتخار آذربایجان هستند و تقدیر و تحسین این‌ها محدود به یک همایش نیست و باید در شئون مختلف، این تحسین و برتری به نحو بهتری نمود یابد.

رئیس هیئت‌ مدیره سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان می‌سازد: نهادهای حاکمیتی جزو ذینفعان اصلی طرح به شمار می‌روند که سیاست‌گذار هستند، باید توجه داشته باشیم که هر یک از این نهادها نقش‌ها و مأموریت‌های منحصربه‌فرد خود را دارند که در عین هم‌راستایی، همپوشانی نیز بین آن‌ها وجود ندارد.

واقعیت این است توفیقات کنونی طرح نیز مرهون همین نگاه و مشارکت و حمایت مؤثر همه این نهادها به‌عنوان حامیان و ذینفعان بسیار مهم طرح بوده است که ان شاء الله با تداوم آن شاهد هم‌افزایی بیشتر و در راستای توسعه روزافزون منطقه و کشور خواهیم بود.

وی اضافه می‌کند: از همین روست که ما هرگز نمی‌گوییم سازمان مدیریت صنعتی و اتاق بازرگانی تبریز که به‌نوبه خود مشارکت مؤثری در برنامه‌ریزی و اجرای این طرح داشته و دارند، تنها برگزارکنندگان این طرح هستند. چراکه علاوه بر همکاری و حمایت‌هایی که همه نهادهای مرتبط تاکنون جهت اجرای این طرح داشته‌اند، همچنان قابلیت‌های بالایی برای توسعه افزون‌تر آن با تلاش و مشارکت بیش‌ازپیش این نهادها وجود دارد.

رئیس هیئت‌ مدیره سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی متذکر می‌شود: می‌توان با یک برنامه‌ریزی مناسب همایش سال آتی را به نمایشگاه 500 شرکت بزرگ و موفق منطقه آذربایجان در تبریز تبدیل کرد و یا حتی با شهرها و کشورهای دیگر پیوند زد و از مردم منطقه، کشور و حتی سرمایه‌گذاران بین‌المللی جهت بازدید از ظرفیت بسیار آن‌ها و البته تعریف پروژه‌های کاری مشترک دعوت نمود که اجرای مطلوب موارد این‌چنینی و دستیابی به نتایج مورد انتظارشان در گرو کار جمعی و مشارکت همه ذینفعان هست.

-----------------------------

گزارش از: لیلا حسین زاده- فارس

-----------------------------

انتهای پیام/

برچسب‌ها: