نتايج ارزيابيها نشاندهنده جايگاه پايين ايران در رنکينگ جهاني کيفيت اوليه خودروهاي توليدي در جهان است. صنعت خودروي ايران حتي جايگاهي پايينتر از صنعت خودروي نوپاي چين دارد.شاخص IQS به بررسي کيفيت اوليه خودروهاي توليدي از ديدگاه مشتريان پرداخته و به عبارتي تعداد عيوب مشاهده شده در هر 100 خودروي توليدي در سه ماهه اول مالکيت آن را از نظر مشتريان، بررسي ميکند. براساس گزارش شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران، در ميان شش کشور مورد بررسي، ايران جايگاه آخر را از نظر ميانگين کيفيت اوليه خودروهاي توليدي به دست آورده است. در اين زمينه وضعيت شاخص IQS در شش کشور آلمان، ژاپن، کرهجنوبي، چين، فرانسه و ايران بررسي شده است. در اين بررسي شاخص IQS در آلمان معادل با 80 ( 8/0 ايراد در سه ماهه اول مالکيت هر خودرو)، در ژاپن 165 (6/1 ايراد در سه ماهه اول مالکيت هر خودرو)، کرهجنوبي 185 (8/1 ايراد در سه ماهه اوليه مالکيت هر خودرو)، چين 318 (1/3 ايراد در سه ماهه اول مالکيت هر خودرو)، فرانسه 420 (2/4 ايراد در سه ماهه اول مالکيت هر خودرو) و ايران 478 (7/4 ايراد در سه ماهه اول مالکيت هر خودرو) بوده است. نتايج اين ارزيابي در حالي است که وزير صنعت، معدن و تجارت چندين بار از خراب شدن خودروهاي صفرکيلومتر توليد داخل انتقاد کرده است. در يکي از اين انتقادات محمدرضا نعمتزاده اظهار کرده بود: «چرا خودروهاي توليدي در کشور بايد قبل از 10 هزار کيلومتر پيمايش به تعميرگاهها مراجعه کنند!؟» وي خاطرنشان کرده بود: «توقع مشتريان داخلي افزايش يافته با اين حال خودروسازان نتوانستند به همان نسبت کيفيت خودروهاي خود را ارتقاء دهند و همين موضوع دليل نارضايتي مصرفکنندگان از کيفيت خودروهاي داخلي است. مصرفکنندگان ايراني خودروهايي جديد، با کيفيت و آپشنهاي بالا ميخواهند و در اين زمينه کيفيت خودروهاي داخلي را با خودروهاي وارداتي مقايسه ميکنند».
∎جايگاه ايران در رنکينگ جهاني کيفيت خودرو
صاحبخبر -