شناسهٔ خبر: 15054120 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

گلستان درگیر بحران/ خانه‌هایی که یک شبه ویران شد +فیلم و تصاویر

بارش شدید باران و وقوع سیلاب در نقاط مختلف استان گلستان باعث مرگ چهار نفر و آبگرفتگی مغازه‌ها و ویرانی برخی منازل مسکونی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، از ساعت‌های بامدادی امروز(جمعه) با ورود سامانه بارشی به استان گلستان، این استان شمالی شاهد بارش شدید باران، رگبار و رعد و برق بود که این موضوع باعث وقوع سیلاب در نقاط مختلف استان شد.

این بارش به حدی شدت داشت که بر اساس آخرین اعلام مدیریت بحران استان گلستان حدود 250 منزل مسکونی در سطح استان دچار آبگرفتگی و حادثه شده است.

آبگرفتگی معابر در ساعات ابتدایی صبح امروز، گیرافتادن مسافران در محورهای مختلف به خصوص محور شرق شهرستان گرگان و شناور بودن خودروی پراید در سیلاب بخشی از حوادثی است که مردم و مسافران در استان گلستان از بارش‌های شب گذشته دیدند.

مرگ 4 گلستانی در سیلاب و طوفان

مرگ چهار نفر در شرق استان گلستان از خسارات جانی بارش‌های دیشب و امروز بود که سه نفر از اعضای یک خانواده در روستای «آق‌لر» شهرستان مراوه‌تپه بر اثر سیلاب جان باختند و یک پیرزن 70 ساله نیز در روستای «قزلجه» بر اثر صاعقه جان خود را از دست داد.

ریزش یک منزل مسکونی در محله زیباشهر شهرستان گرگان یکی دیگر از حوادث مهم این بارش و سیلاب بود که بر اثر این حادثه چندین خانوار دچار حادثه شده و محل سکونت خود را ترک کردند.

بسیاری از منازل مسکونی در محلات پایین‌دست شهرستان گرگان و دیگر شهرستان‌های استان گلستان خسارات جدی را به شهروندان گلستانی زد و با توجه به وقوع این بارش در ساعات شامگاهی، بسیاری از کسبه شهرهای مختلف استان نیز پس از حضور در محل کسب خود شاهد آبگرفتگی شدید و خسارات جدی به لوازم داخل مغازه‌های خود شدند.

بی‌توجهی شهروندان به هشدارها عامل اصلی بروز حادثه

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان معتقد است عدم توجه مردم استان به هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران باعث وقوع این حوادث شده است.

صادقعلی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: طی روزهای گذشته با صدور اطلاعیه و اخطاریه جوی از طریق رسانه ‌سراسری و استانی، آخرین وضعیت جوی گلستان و هشدارهای لازم اطلاع‌رسانی و حتی این موضوع در فضای مجازی نیز از طریق شبکه‌ های اطلاع‌رسانی به اطلاع مردم رسانده شد.

وی خاطرنشان کرد: فقدان دسترسی مردم به شبکه‌های سراسری و استانی و دیگر منابع اطلاع‌رسانی موجب شد تا چنین اتفاقات ناگواری آن هم در بامداد امروز روی دهد.

مقدم بیان کرد: متاسفانه هنوز مردم به این ضرورت آشنایی پیدا نکرده‌اند که از اطلاعات محلی و رادیو و تلویزیون داخلی استفاده کنند که همین موضوع موجب شد تا شاهد چنین حادثه ناگواری باشیم.

ناتوانی آتش‌نشانی در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان

به گزارش فارس، از ساعات ابتدایی صبح امروز و پس از روشن شدن هوا و کاهش بارش باران در سطح استان، یگان‌های امدادی وارد عمل شده و اقدام به امدادرسانی به مردم کرده‌اند.

با آنکه نیروهای امدادی همانند هلال احمر و آتش‌نشانی در سطح شهرهای استان به یاری شهروندان رفتند اما بنا بر گزارشات مردمی دریافتی به خبرگزاری فارس استان گلستان، مردم در برخی از مناطق استان امشب را بدون سرپناه و یا در منازل آسیب‌دیده می‌گذرانند و در انتظار یاری مسئولان و نیروهای امدادی هستند.

در برخی از محلات شهرستان گرگان، انجمن‌های مردمی خیریه وارد عمل شده و با جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی همانند پتو، وسایل گازسوز، غذا و دیگر موارد مورد نیاز شهروندان آسیب‌دیده، اقدام به امدادرسانی می‌کنند.

شدت وقوع این حادثه به اندازه‌ای بود که نیروهای آتش‌نشانی توان پاسخگویی به تمام تماس‌های مردمی را نداشته و حتی یکی از خودروهای آتش‌نشانی گرگان دچار نقص فنی شده و از چرخه خدمت خارج شد.

هواشناسی گلستان نسبت به تداوم بارش‌ها در استان و وقوع بارش، رگبار و رعد و برق هشدار داد و با توجه به این موضوع احتمال افزایش خسارت‌ها و بحران دیگر در ابتدای هفته آینده در گلستان وجود دارد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی محمدرضا رحمان‌نیا کارشناس هواشناسی استان گلستان، 103 میلیمتر باران در شهرستان بندرگز ثبت شده است.

 

 

انتهای پیام/83004/ط40

نظر شما