شناسهٔ خبر: 15047237 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

مدرسه‌ سبز/ آشتی کودکان با طبیعت!

نخستین مدرسه طبیعت با هدف آشتی میان کودکان دنیای امروز و طبیعت برای پر کردن فضای دوری انسان و طبیعت ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، هر روز که امکانات پیش روی بشر گسترش می‌یابد و زندگی سهل و آسان‌تر با دستگاه‌های تمام اتوماتیک می‌شود، هر روز که در گوشه و کنار شهر برج‌ها و آپارتمان‌های سر به فلک کشیده برای ایجاد یک سرپناه سر بر می‌آورد، انسان از طبیعت دور می‌شود.

این دوری بدون تردید بر روان و جسم انسان تأثیرگذار بوده و مشکلاتی به بار خواهد آورد؛ مشکلاتی که می‌تواند دامن خانواده و جامعه را بگیرد و برای افراد جامعه به ویژه کودکان مشکلاتی را به بار آورد. مشکلاتی که آینده آنان را تحت تأثیر گذاشته و می‌تواند بازخوردهایی نامناسب به دنبال داشته باشد.

از همین برخی از طرفداران محیط زیست در راستای آشتی میان جامعه و طبیعت مدارسی را راه‌اندازی کردند تا کودکان را برای لحظاتی از شهر‌های مملو از آهن و سنگ دور کرده و با طبیعت ناب درهم آمیزند.

کودکانی که بی‎‌واسطه با عناصر طبیعی و حیوانات اهلی ارتباط برقرار کرده و ذهن و روان آنان را با واقعیت‌های هستی که انسان توسعه‌طلب در آن مداخله نکرده، آشنا کند.

این روزها کودکان، بیشتر با وسایل و ابزاری سر و کار دارند که  فضاهای مجازی را بر روی کودکان باز کرده و آنها را از طبیعت دور نگاه می‌دارد، این وضعیت به طور طبیعی در یادگیری و روند زندگی تعریف شده برای انسان اخلال ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر بیگانگی با طبیعت کودکان را حافظ منابع طبیعی و محیط زیست بار نمی‌آورد به طوری که آینده‌سازان فردا درک صحیحی از اهمیت محیط زیست نخواهند داشت و در نتیجه زندگی خود را به مخاطره خواهند انداخت.

نخستین مدرسه طبیعت با اهدافی چون آشتی کودکان با طبیعت و ایجاد دغدغه در آنها برای حفظ محیط زیست ایجاد شده تا ضمن برطرف کردن خلأ ارتباطی کودک با طبیعت، دغدغه‌های محیط زیستی را نیز برطرف کند.

آموزش الفبای محیط زیست به کودکان

موسس مدرسه طبیعت همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه مدرسه طبیعت چون مدارس آموزش و پرورش نیست، اظهار کرد: دانش‌آموزانی برای مدرسه طبیعت نداریم بلکه الفبای محیط زیست را به دانش آموزان آموزش می‌دهد.

حمید نوروزی با بیان اینکه در مدرسه طبیعت والدین می‌توانند به جای مهد کودک، فرزندان خود را در این مدرسه نام‌نویسی کنند، افزود: کودکان در این فضا با عناصر طبیعی بازی کرده و آموزش به شیوه سنتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مدارس و مهدهای کودک می‌توانند دانش‌آموزان خود را به عنوان اردو به این مدرسه بیاورند، تصریح کرد: این مجموعه برای نخستین بار در استان همدان ایجاد شده است.

موسس مدرسه طبیعت با بیان اینکه ایجاد این مدرسه بیشتر برآمده از یک دغدغه محیط زیستی است و به دنبال منافع اقتصادی نیست، ادامه داد: این مدرسه جایگاه اقتصادی نداشته و تمام تلاش آن برای آشتی بچه‌ها با طبیعت و بازی بدون امر و نهی است.

وی با اشاره به اینکه مغز کودکان برای فعالیت و رشد نیازمند استفاده از حواس پنجگانه به ویژه حس لامسه از دست و پاها است، خاطرنشان کرد: در دست گرفتن تبلت و گوشی و ... نمی‌تواند باعث رشد و توسعه مغز و البته ارسال پیام‌های لازم به ذهن برای شکل گیری آن شود.

نوروزی با بیان اینکه یکی از کودکان که به شدت پرخاشگر و خودرأی بود به مدرسه طبیعت آمد، گفت: در ابتدا این کودک با کودکان برخورد مناسبی نداشت و همه چیز را برای خودش می‌خواست اما امروز به جای آزار و اذیت کودکان و حیوانات خوراکی‌های خود را با دیگران تقسیم کرده و به حیوانات غذا می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در این کودک خشونت جای خود را به تعادل داده است، اظهار کرد: این کودک در طبیعت فرصتی یافته که انرژی خود را به خوبی تخلیه کرده و با محیط پیرامون خود ارتباط صحیحی برقرار کند.

حیوانات اهلی زیر نظر دامپزشک

موسس مدرسه طبیعت همدان با بیان اینکه در این مدرسه حیوانات اهلی وجود دارد، افزود: طی تفاهمنامه‌ای با محیط زیست، حیوانات مصدوم به این مدرسه آمده و بچه‌ها از نزدیک تیمار حیوانات را می‌بینند و از فضای علاقمندی به شکار و کشتن حیوانات دور می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حیوانات این مدرسه زیر نظر دامپزشک هستند، تصریح کرد: این حیوانات پرونده پزشکی داشته و شرایط جسمانی و سلامت آنان به صورت مداوم بررسی و پیگیری می‌شود.

نوروزی با اشاره به اینکه این مدرسه فعالیت آموزش خود را از زمستان سال گذشته آغاز کرده است، ادامه داد: در حال حاضر سه ماه است که فعالیت رسمی این مجموعه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه استقبال مردم در این مدت و ضرورت نیاز به اندازه‌ای بالا بود که باعث خوشحالی ما است، خاطرنشان کرد: اقبال مردم به این مدرسه در طول مدت به شکلی بوده که خودشان نیز حضور داشته و در فعالیت‌ها شرکت می‌کنند.

موسس مدرسه طبیعت با بیان اینکه والدین ضرورت ارتباط کودکان با طبیعت را درک کردند، گفت: مسائل محیط زیستی بارها در مراسم‌ها و محافل مختلف مطرح شده است اما در مدرسه طبیعت ما به صورت مستقیم به افراد مسائل را منتقل نمی‌کنیم بلکه با رفتار خود به دنبال نهادینه کردن این موارد هستیم.

تبدیل رفتارهای صحیح زیست محیطی به عادت در کودکان

وی با اشاره به اینکه امروز تفکیک زباله برای کودکان مدرسه طبیعت به یک عادت تبدیل شده است، اظهار کرد: این رفتار بر خانواده‌ها نیز تأثیر داشته و این اقدامات گامی به سوی توسعه پایدار خواهد بود.

نوروزی با بیان اینکه با  مجوز مدرسه طبیعت را اداره کل حفاظت محیط زیست با تأییدیه مشاوران سازمان در خصوص مدارس طبیعت صادر می‌کند، افزود: هفت ماه طول کشید تا روند صدور مجوز طی شد.

وی با بیان اینکه مدرسه طبیعت همدان، نهمین مدرسه از این دست در کشور است، تصریح کرد: تا کنون 16 مدرسه طبیعت در کشور شکل گرفته که انتظار می‌رود تا پایان سال به 40 مدرسه ارتقا یابد.

لزوم گسترش مدارس طبیعت

موسس مدرسه طبیعت با اشاره به اینکه استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، مازندران، گیلان، هرمزگان، کرمانشاه، اصفهان مدارس طبیعت افتتاح کردند، ادامه داد: مدرسه طبیعت یک پایگاه درآمدزایی نیست و تنها مبلغ جزئی برای هزینه‌های جاری دریافت می‌شود که بسیار هم کم است.

وی با بیان اینکه امروز گروهی از متخصصان کودکان در ایران و همدان و گروهی از روانشناسان تخصصی کودکان با ما همکاری می‌کنند، خاطرنشان کرد: تعداد مدارس طبیعت باید بیشتر از یک مورد باشد.

نوروزی با بیان اینکه وضعیت محیط زیست با تلاطم بسیاری مواجه شده، گفت: اگر کودکان امروز آموزش ببینند و محیط زیست را درک کنند، آینده بهتری ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/89033/ق30