شناسهٔ خبر: 15045981 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل راه‌آهن شرق مطرح کرد

سنگ‌اندازی مسؤولان محلی تربت‌حیدریه در پروژه احداث زیرگذر راه‌آهن

مدیرکل راه‌آهن شرق، سنگ‌اندازی برخی مدیران محلی شهرستان را علت اجرایی نشدن پروژه زیرگذر راه‌آهن تربت‌حیدریه عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت‌حیدریه، محمدابراهیم اقبالی پنج‌شنبه‌شب در نشستی با اصحاب رسانه این شهرستان گفت: پروژه زیرگذر راه‌آهن تربت‌حیدریه مربوط به سال 93 بوده که اگر مسؤولان شهرستان همکاری می‌کردند این پروژه محقق می‌شد.

وی افزود: با وجود اینکه این پروژه ربطی به راه‌آهن نداشت اما با مساعدت این نهاد اعتباری بالغ‌بر 10 میلیارد ریال برای احداث این راه تخصیص یافت که متأسفانه با بهانه‌تراشی‌های مسؤولان شهر احداث آن به تعویق افتاد.

اقبالی گفت: در حال حاضر طرح‌ها و نقشه‌های مدنظر در اداره کل در حال بررسی بوده و با تأمین اعتبار 20 میلیارد ریالی که از سوی راه‌آهن کل کشور صورت گرفته امیدواریم با همکاری مسؤولان ادارات خصوصاً شهرداری این طرح نیز اجرایی شود.

مدیرکل راه‌آهن شرق بابیان اینکه این طرح از میدان 22 بهمن تا ایستگاه راه‌آهن بوده، تصریح کرد: با اجرای این پروژه مسیر دسترسی مسافران به ایستگاه راه‌آهن از 12 کیلومتر به 8 کیلومتر کاسته شده و 5 روستای هم‌جوار نیز به این بلوار متصل خواهند شد.

اقبالی اجرای سازه فضایی در طبس با پوشش بیش از 5 هزار مترمربع با اعتبار 17 میلیارد ریال، پروژه خطی شارژ برقی واگن‌های مسافربری با اعتباری بالغ‌ بر 3 میلیارد ریال و نیز افتتاح خطی به طول 450 متر با واگذاری بیش از 15 واگن برای ایستگاه خواف – جلال‌آباد کرمان با هزینه‌ای افزون بر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال را از پروژه‌های کلنگ زنی و بهره‌برداری شده در هفته دولت برشمرد.

وی گفت: در 5 ماهه نخست امسال بالغ‌بر 7.5 میلیون تن بار در محدوده اداره کل راه‌آهن شرق حمل شده است.

اقبالی افزود: در این مدت تناژ بارگیری شده داخل ناحیه یک‌میلیون و 600 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد رشد داشته است.

مدیرکل راه‌آهن شرق گفت: بیشترین بار ترانزیت کشور هم در بخش صادرات و هم واردات از این ایستگاه صورت می‌گرفته که افت اندکی نسبت به سال گذشته داشته است، اما پیش‌بینی می‌شود در 6 ماهه دوم سال جاری افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی از انتقال 187 هزار تن زغال‌سنگ از این ایستگاه به مبادی اصفهان خبر داد و گفت: این میزان صادرات نسبت به پارسال افزایش 100 درصدی داشته است.

اقبالی پیش‌بینی کرد: درصورتی‌که حمل باریکی از معادن خصوصی منطقه به میزان روزانه 20 هزار تن زغال‌سنگ، باری حدود 7 میلیون تن در سال توسط این ایستگاه حمل خواهد شد.

وی از آغاز اجرایی شدن پروژه حفاظت امنیت سیر قطارها با اعتباری بالغ‌ بر 350 میلیارد ریال خبر داد و گفت: این پروژه از پروژه‌های راه‌آهن تحت عنوان ATC بوده که امنیت حرکت قطارها را در مسیر بر عهده داشته، قدرت مانور لوکوموتیوران را در مواقع اضطراری مدیریت کرده، با کاهش ریسک خطر، اجازه خطا به لوکوموتیوران را نمی‌دهد.

مدیرکل راه‌آهن شرق این پروژه را مقدمه‌ای بر اجرای پروژه بلاک میانی دانست و گفت: با اجرایی شدن پروژه بلاک میانی، ایستگاه‌ها و ظرفیت خطوط دو برابر خواهد شد.

اقبالی بیان کرد: پروژه مسیر راه‌آهن سالار به شادمهر نیز در دستور کار قرارگرفته است که در صورت عملیاتی شدن با طول کمتر از 29 کیلومتر موجب کوتاهی مسیر حمل بار و کاهش ترافیک در ایستگاه تربت‌حیدریه می‌شود.

وی دوبانده کردن کل مسیر راه‌آهن شرق را از اولویت‌های این اداره کل دانست و گفت: در راستای تحقق چشم‌انداز افق 1404، فاز اول این پروژه به میزان 180 کیلومتر در منطقه طبق آغاز خواهد شد.

اقبالی با دعوت از سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه تصریح کرد: هر سرمایه‌گذاری که به این حوزه ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری نماید، می‌تواند از تخفیفات و تعرفه‌های ویژه مناطق محروم و نیز معافیت‌های مالیاتی استفاده نماید.

انتهای پیام/3268/ذ40