به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی نورزاده عصر امروز در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان اردبیل با اشاره به کندی اجرای پروژه راه آهن اردبیل و بدهی 16 میلیارد تومانی این پروژه به پیمانکاران اظهار کرد: پروژه راه آهن اردبیل – میانه یک پروژه بزرگ و در عین حال پیچیده و دارای اشکالات فراوان است به گونهای که تونلها و پلهای متعددی باید در تکمیل آن اجرایی و عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه این پروژه 44 درصد پیشرفت دارد و باید در مسیر ساخت آن هشت ایستگاه اجرایی شود، تصریح کرد: ما به تکمیل این پروژه ناامید نیستیم و به دولت پیشنهاد کردیم تا با تزریق منابع مالی هر سال به میزان 300 میلیارد تومان میتوان در عرض دو سال راه آهن میانه – اردبیل را جمع کرد.
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه احتمال دارد با تأمین این رقم پروژه راه آهن اردبیل در سال آینده تکمیل و راهاندازی شود، گفت: در ریلگذاری این پروژه مشکلی وجود ندارد و توان ریلگذاری ما با توجه به تولید ریل در کارخانه ذوب آهن اصفهان بالا رفته است.
نورزاده افزود: میتوانیم روزانه 3.5 کیلومتر بعد از تکمیل زیرساختها در این پروژه ریلگذاری کنیم که کار عجیب و غریبی نیست بلکه نیاز به تأمین منابع مالی داریم.
وی با بیان اینکه استاندار اردبیل و دیگر مسؤولان به جد پیگیر پروژه هستند و وزارت راه نیز تلاش میکند تا در فصل کاری محدود این استان کار را با پیمانکار توانمند فعلی و تزریق منابع اعتباری به پیش ببرد، اضافه کرد: قرار است وزیر راه و شهرسازی در هفتههای آینده سفری به چین داشته باشند که در این سفر برای هفت راه آهن کشور که اردبیل و میانه نیز در جمع آنهاست، قرار شده نسبت به تأمین فاینانس چینی اقدام شود.
نورزاده در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: البته به شکل موازی با دو شرکت ترک و روسی نیز در حال رایزنی هستیم تا خط اعتباری مناسبی از محل فاینانس تأمین شود تا با ترک تشریفات بتوانیم زمینه اجرای این پروژه را فراهم کنیم.
معاون وزیر راه ادامه داد: این پروژه زمانبندی خاص دارد اما شرط آن این است که سالانه مجلس و دولت 300 میلیارد تومان اعتبار بدهند تا ما بتوانیم پروژه را هر چه سریعتر به سرانجام برسانیم.
انتهای پیام/62001/چ30
∎