به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، عباس احمد آخوندی صبح امروز دومین همایش ملی فناوریهای نوین دریایی در نوشهر اظهار کرد: تلاش ما افزایش سهم ایران در صنایع حمل و نقل دریایی است.
وی با اشاره به اینکه از 5 هزار و 800 کیلومتر سواحل ایران تنها 300 کیلومتر تاسیسات داریم و این نشان میدهد که ما تا چه اندازه ظرفیت دریایی داریم، افزود: سواحل مکران از سواحلی است که روی آن همواره بحث بود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سه سال گذشته تمرکز بسیار خوبی در دریای عمان داشتیم و موفق شدیم بندر چابهار را از 2.5 تن ظرفیت به 8.5 تن ظرفیت افزایش دادیم، تصریح کرد: در حوزه بندر چابهار اتصال ریلی به زاهدان است.
وی با اشاره به اینکه جریان خط ریل به طول 300 کیلومتر انجام شد، اضافه کرد: کریدور جدیدی تعریف کردیم و از چابهار به بندر امام بسیار مهم است.
آخوندی با بیان اینکه امیدواریم با این اقدامات، چابهار به عنوان بندر جدید رشد کند، تصریح کرد: ظرفیت پیشبینی ما 84 میلیون تن کالا در سال در چابهار است.
وی با اعلام اینکه در چابهار یک شریک استراتژیک داریم به نام هند و با آنها قرارداد بستیم، خاطر نشان کرد: از صندوق توسعه ملی 403 میلیون دلار اعتبار برای توسعه چابهار گرفتیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای تجهیز بندر چابهار 85 میلیون دلار با هندیها قرارداد بستیم، گفت: در بندرعباس اتفاقات بسیار خوبی رخ داد و فاز دوم بندر شهید رجایی را اجرا کردیم و برای تجهیز آن به 117 میلیون دلار اعتبار نیاز داشتیم.
وی با بیان اینکه بعد از برجام قرارداد مناقصه اعلام و بسته شد و امیدواریم ظرف 18 ماه فاز دو این بندر تجهیز شود، افزود: در فاز به دنبال افزایش آبخور تا 18 متر برای پهلوگیری کشتیهای بزرگ هستیم.
آخوندی با اعلام اینکه مناقصه سوم آن بهزودی بینالمللی میشود، تصریح کرد: امیدواریم در شمال خلیج فارس یک قدرت رقابتی با جنوب خلیج فارس داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه فقط در دوسال گذشته در سرمایهگذاری در پس کرانهها 5 هزار میلیارد دلار بود، گفت: بزرگترین تهدید ما در سواحل جنوب، کاهش جمعیت است و با توسعه بنادر امیدواریم که این موضع رفع شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه دریایی سبب افزایش صادرات ایران شد و برای افزایش صادرات نفت از بندرعباس سه اسکله جدید ایجاد میکنیم، افزود: در یکسال اخیر 18 فروند مغروقه را در اروند نجات دادیم.
وی با بیان اینکه آبراهه اروند نیاز به لایروبی دارد تا بندر خرمشهر بتواند رونق بیشتری بگیرد، تصریح کرد: در بنادر شمال وضع نسبتا مناسبی داریم و طرح توسعه بندر انزلی به نتیجه رسید و سالانه 15 تن ظرفیت دارد.
آخوندی با اشاره به اینکه بندر امیرآباد در حال توسعه است سیستم رو ـ رو را ایجاد کردیم تا واگنها از کشتی وارد رو ـ رو شود، اضافه کرد: وضعیت بندر امیرآباد بسیار خوب و آیندهدار است و نوسازی ناوگان و توجه به سایر ظرفیتهای بنادر مورد توجه است.
وی با بیان اینکه با ایجاد بنادر بزرگ، بنادر کوچک از بین رفتند و اکنون به دنبال ایجاد شبکه بنادر هستیم، یادآور شد: بنادر ما متکی به بار شدند و مسافر دریایی مغفول ماند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پایانههای مسافری در بنادر را راهاندازی کردیم تا از حالت صرفا اتکا به بار خارج شود، گفت: باید زیرساختها در این حوزه ایجاد شود و مسافرتهای دریایی باید به شکل واقعی تعریف شود تا اثربخشی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه تجهیز بنادر به انواع تجهیزات برای نجات و حفظ ایمنی است، اظهار کرد: در سال گذشته سازمان بنادر 3 هزار نفر را از خطر مرگ در دریا نجات دادند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه و تجهیز بنادر قدرت رقابتی ایران با بنادر سایر کشورها را افزایش میدهد، اضافه کرد: بعد از برجام 14 خط جدید کشتیرانی در کشور ایجاد شد و هفتهای دستکم دو کشتی خارجی در این چهارده خط به طور مستقیم وارد میشوند.
وی گفت: در پنج ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه 24 درصد رشد عملکرد بنادر را داشتیم.
آخوندی با اشاره به اینکه در واردات 15 درصد کاهش و صادرات 30 درصد افزایش را شاهد هستیم، اظهار کرد: در حوزه دریایی امنیت بسیار خوبی داریم که همه موفقیتهای بنادر و حمل و نقل دریایی را مرهون تلاش و رشادت نیروی دریایی هستیم.
وی یادآور شد: پوشش امنیتی نیروی دریایی برای کشتیهای تجاری در دنیا مثالزدنی است و در بحث شبکه بندری به دنبال احیا بنادر کوچک هستیم، اقتصاد دریا پایه از سیاستهای ما است.
انتهای پیام/86019/ر/
∎