شناسهٔ خبر: 15043681 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مسؤول هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و مدیریت بحران ایلام:

دستگاه‌های اداری ایلام موظف به همکاری در اطفای حریق در جنگل و مراتع هستند

مسؤول هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و مدیریت بحران ایلام گفت: دستگاه‌های اداری ایلام موظف به همکاری در اطفای حریق در جنگل و مراتع هستند.

صاحب‌خبر -

امید شفیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: آمادگی حاشیه‌نشینان جنگل برای مقابله با حریق‌های احتمالی در جنگل‌های شهرستان دره‌شهر ضرورت دارد.

مسؤول هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و مدیریت بحران ایلام گفت: بر این اساس کارگاه آموزشی اطفاء حریق با حضور جنگل‌نشینان و دامداران شهرستان دره‌شهر برگزار شد.

وی ادامه داد: جنگل‌نشینان به دلیل وابستگی تام و تمام به جنگل‌ها و مراتع می‌توانند در افزایش ضریب حفاظتی که از مهمترین رسالت‌های سازمان متبوع است از این منابع عظیم خدادادی نقش کلیدی ایفا کنند.

این مسؤول اضافه کرد: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع یکی از فجایع زیست محیطی و اقتصادی در کشور محسوب می‌شود، از مهمترین دلایل وقوع و تشدید آتش سوزی در جنگل‌های رویشی زاگرس می‌توان به آتش سوزی‌های طبیعی شامل رعد و برق، خودسوزی جنگل‌ها در اثر وزش بادهای گرم و ایجاد پدیده خاص به نام فون اشاره کرد.

شفیعی تصریح کرد: بخشی از آتش سوزی‌هایی نیز به علت وجود اجسامی مانند ته لیوان ، استکان، و یا بطری‌های شکسته ایجاد می‌شوند زیرا این قبیل اجسام همانند ذره‌بین عمل کرده و باعث اشتعال گیاهان می‌شود.

مسؤول هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و مدیریت بحران ایلام گفت: خودسوزی گیاهان در اثر شدت گرما و خشکی گیاهان خصوصا علوفه و مراتع از دیگر علل بروز آتش در جنگل و مراتع است.

وی ادامه داد: در آتش سوزی‌های غیر طبیعی که منشاء انسانی داشته خود به دو دسته تقسیم می‌شوند، آتش سوزی‌های عمدی یعنی آن دسته از حریق‌هایی که عملا توسط برخی افراد برای دستیابی به اهداف مورد نظر آنان صورت می‌پذیرد که از جمله می‌توان به تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین‌های زراعی اشاره کرد.

این مسؤول اضافه کرد: یا به عبارت دیگر ایجاد آتش سوزی به منظور تصاحب زمین‌های منابع طبیعی، تبدیل جنگل به مرتع به منظور تامین علوفه بیشتر برای چرای دام، آتش زدن جنگل برای ویلاسازی ، اختلافات قومی و قبیله‌ای و ایجاد حریق به منظور ضربه زدن به طوایف و اقوام دیگر، آتش زدن بوته‌زارها و بیشه‌ها برای از بین بردن آفات و بیماری‌ها از دیگر مثال‌های آتش‌سوزی عمدی است.

شفیعی در خصوص آتش سوزی‌های غیرعمدی تصریح کرد: این دسته از آتش سوزی‌ها در اثر سهل انگاری و بی‌توجهی افراد صورت می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به سهل انگاری و بی‌توجهی چوپانان، شکارچیان، رهگذران و کارگرانی که در این عرصه‌ها مشغول فعالیت هستند اشاره کرد.

مسؤول هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و مدیریت بحران ایلام گفت: شیطنت کودکان و نوجوانان در بازی با آتش، پرت شدن جرقه از وسایل نقلیه موتوری، مکانیزاسیون کشاورزی، یا دود کش اجاق‌های هیزمی، انداختن کبریت نیم سوخته و یا ته سیگار خاموش نشده در جنگل، بروز آتش سوزی در اثر عملیات عمرانی خصوصا آنهایی که با مواد منفجره همراه است، آتش زدن سرشاخه و مازاد مقطوعات و بقایای محصولات کشاورزی در مزارع مجاور جنگل‌ها و مراتع و سرایت آن به عرصه‌های جنگلی و مرتعی ، سهل انگاری افرادی که به منظور تفریح و تفرج به عرصه‌های جنگلی و مرتعی رفته و جهت پخت و پز آتش روشن کردن و بدون خاموش کردن آتش یا باقیمانده آن و ... از دیگر دلایل آتش‌سوزی در جنگ‌هاست.

وی ادامه داد: نوع و سرعت باد، فصل، آب و هوا، زمان، شبانه روز، پستی و بلندی یا شیب زمین ، نوع و موادسوختنی گیاهی، جنگل انبوه، نوع درختان جنگلی و ...  از دلایل تشدید آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع است.

این مسؤول اضافه کرد: در آتش سوزی‌های عمدی طبق ماده 47 قانون حفاظت از بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع هرکس در جنگل عمدا آتش سوزی ایجاد کند به حبس مجرد از سه تا 10 سال محکوم خواهد شد.

شفیعی تصریح کرد: در صورتیکه مرتکب، مامور جنگلبانی باشد به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌شود، در موقع آتش‌سوزی در جنگل‌ها تمام مامورین دولتی اعم از لشکری و کشوری و شهرداری‌ها که در نزدیکی آن محل باشند، در مقابل تقاضای مامورین جنگلبانی یا نیروی انتظامی یا بخشداری موظفند با تمام وسایل ممکنه دولتی و شهرداری که در اختیار دارند در اطفاء حریق کمک کنند.

مسؤول هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و مدیریت بحران ایلام جامعه هدف کارگاه را آشنایی حاشیه‌نشینان جنگل و دامداران با روش‌های پیشگیری و مبارزه با حریق‌های احتمالی در کمترین زمان ممکن به منظور عملیاتی کردن استراتژی اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید اعلام کرد.

انتهای پیام/2246