شناسهٔ خبر: 15030704 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

درکارگاه آموزشی بررسی ظرفیت‌های گردشگری سلامت تاکید شد

ظرفیت‌های گردشگری سلامت ایران را دریابیم

صاحب‌خبر -

صبا رضایی - گروه تجارت: کارگاه گردشگری سلامت با حضور روسای بیمارستان‌ها و مدیران گردشگری شهرداری تهران دوشنبه ۸ شهریور در موزه فرش برگزار شد. متولی برگزاری این کارگاه، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران بود که با حضور جمعی از پزشکان، دندانپزشکان و فعالان گردشگری به عنوان دانش‌آموختگان این کارگاه آموزشی برگزار شد.

درآمد خوب گردشگری سلامت
در ابتدای این کارگاه آموزشی فرامرز بیرق‌دار، دبیرکل کانون پزشکان شهرداری تهران ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان گفت: یکی از شاخصه‌های مهم ارزیابی توسعه و بهبود کشورهای مختلف توسعه شاخصه‌های سلامت و درمان است. او افزود: به‌طور کلی گردشگری دارای ویژگی‌های استراتژیک و ژئوپلتیک است و این دو عامل در کنار یکدیگر تاثیر مهمی در روابط بین کشورها دارند.
بیرق‌دار در ادامه بیان کرد: ایران ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گردشگری دارد، فعال کردن گردشگری سلامت در کنار ظرفیت‌های گردشگری کشور می‌تواند درآمد بسیار خوبی برای ایران به همراه داشته باشد.


رونق اقتصادی کشورهای نوظهور
در ادامه علی رفیعی، معاون گردشگری استان تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: گام‌های مثبتی در حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت برداشته شده است. گردشگری سلامت در کشورهای نوظهوری مانند ایران کمک مهمی در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی، درآمدزایی و اشتغالزایی کشور است.


پایتختی ۲۰۰ ساله
او افزود: تهران به‌عنوان پایتخت کشوری با تمدن چند هزار ساله ویژگی‌های خاصی داراست. موفق شده‌ایم ۱۴ مهر را به‌عنوان روز ملی تهران ثبت کنیم و امسال برای نخستین بار روز ملی تهران را جشن خواهیم گرفت. رفیعی در ادامه بیان کرد: تهران ۲۰۰سال متمادی پایتخت ایران بوده و ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری و سلامت داراست.


۶ دهه پیشرفت
رفیعی اظهار کرد: در ۶ دهه گذشته گردشگری از صنایعی بوده که با سرعت رشد کرده و اقتصاد کشورهای فعال در این صنعت را متحول کرده است. او افزود: در حال حاضر ۱۰درصد از تولید ناخالص جهانی متعلق به گردشگری است. یک شغل از هر ۱۱ شغل در حوزه گردشگری است. این صنعت دارای ۱/۵تریلیون دلار گردش مالی است. ۶ درصد از صادرات جهانی از طریق گردشگری انجام شده است. رفیعی در ادامه بیان کرد: در سال ۲۰۱۳ میلادی یک میلیارد و ۸۷ میلیون گردشگر در سراسر دنیا وجود داشته که در سال ۲۰۱۴ م به یک‌میلیارد و ۱۳۵میلیون نفر افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰م به یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر برسد. او افزود: گردشگری به‌طور متوسط سالانه ۳/۳درصد رشد داشته است. میزان رشد گردشگران ورودی در کشورهای نوظهور ۴/۴درصد بوده که دو برابر کشورهای پیشرفته است. سهم بازار اقتصادهای نوظهور از ۳۰درصد در سال ۱۹۸۰م به ۵۵درصد در سال ۲۰۱۴م رسیده و پیش‌بینی می‌شود سهم بازار این کشورها در سال ۲۰۳۰م به ۵۷ درصد برسد. رفیعی درباره وضعیت کشورهای مختلف در گردشگری سلامت اظهار کرد: کشورهای اروپایی، امریکای شمالی، استرالیا و نیوزیلند ارائه‌کننده خدمات گردشگری سلامت در سطح بالا هستند. کشورهای ترکیه، مکزیک، مراکش و تایلند خدمات گردشگری سلامت را در سطح متوسطی به مسافران ارائه می‌کنند. کشورهای ایران، برزیل، چین و روسیه در حال توسعه خدمات گردشگری سلامت هستند.


درآمد رو به افزایش سلامتی
او درباره گردشگری سلامت در سطح جهانی عنوان کرد: براساس آخرین آمارها گردش مالی گردشگری سلامت در جهان حدود ۶۰میلیارد دلار برآورد می‌شود که سالانه ۲۰درصد به آن افزوده می‌شود. تایلند بزرگترین مقصد گردشگری سلامت است که ۳۸درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. ترکیه نیز با کاهش هزینه‌ها و تضمین کیفیت خدمات در بیمارستان‌ها با رشد ۴۰درصدی در گردشگری سلامت مواجه بوده است. امارات با سرمایه‌گذاری‌های بالا قصد دارد به بزرگترین مقصد گردشگری سلامت در خاورمیانه تبدیل شود.


سفر گردشگران سلامت به ایران
در ادامه حمید کریمی، مدیرعامل بیمارستان آپادانا به آموزش در حوزه گردشگری سلامت پرداخت. او که از سال ۱۳۶۸ مدیریت بیمارستان‌های مختلف را بر عهده داشته، سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: حتما برای شما این پرسش ایجاد شده که چرا مردم کشورهای دیگر برای درمان به ایران سفر می‌کنند؛ مردم کشورهای پیشرفته به علت هزینه بالای تشخیص و درمان بیماری‌ها، نبود بیمه پوششی و یا زمان انتظار طولانی برای درمان به کشور ما سفر می‌کنند. مردم کشورهای در حال توسعه نیز به علت دسترسی نداشتن به خدمات باکیفیت و یا هزینه بالای درمان در کشور خود برای مداوا به ایران سفر می‌کنند. او افزود: در سال ۲۰۲۰م یک‌میلیارد و ۶هزار گردشگر در جهان خواهیم داشت. از نکات مثبت گردشگری؛ اشتغالزایی، ارزآوری و رونق اقتصادی است. امروزه ایجاد بیمارستان‌های مدرن، استفاده از فناوری و جذب کارشناسان و پزشکان حاذق در کشورهای منطقه و آسیای شرقی به شدت در حال رشد است. در صورت مدیریت اصولی گردشگری سلامت می‌تواند نتایج بسیار مثبتی برای کشور به همراه داشته باشد. کریمی درباره استاندارد IPD که یک استاندارد جهانی از سوی سازمان جهانی بهداشت در جهان است اظهار کرد: اکنون ۵۶ بیمارستان کشور دارای IPD هستند.


تبلیغات هدفمند
کریمی در ادامه بیان کرد: برای توسعه گردشگری سلامت باید به‌طور هدفمند تبلیغ کرده و به معرفی پزشکان حاذق، بیمارستان‌های مناسب و فناوری‌های موجود در حوزه درمان و مداوا در ایران بپردازیم. او افزود: باید سایت‌هایی در معرفی توانمندی‌های گردشگری سلامت ایجاد کنیم و اطلاعاتی منطبق با واقعیت به آنها ارائه دهیم. همچنین باید پرتابل اطلاع‌رسانی ایجاد کرده و به تهیه عکس و فیلم از مراکز درمانی بپردازیم. در کنار معرفی توانمندی‌های گردشگری سلامت به معرفی جاذبه‌های طبیعی، باستانی و زیارتی نیز بپردازیم. همچنین باید بروشورهای تبلیغاتی به گردشگران ارائه دهیم.


ارتباط مناسب با بیمار
کریمی درباره آموزش به کادر درمانی و نیروهای فعال در حوزه سلامت و درمانی اظهار کرد: زبان‌های خارجی غالب مانند زبان انگلیسی، زبان عربی و ترکی که زبان کشورهای همسایه و بیشتر گردشگران است را به نیروی انسانی فعال در کادر درمانی و بیمارستانی آموزش دهیم. همچنین باید به هتلداران درباره ارائه امکانات مورد نیاز به افرادی که دوارن نقاهت خود را در هتل‌ها سپری می‌کنند اطلاع‌رسانی کرد. به مراکز و آژانس‌های فعال در گردشگری نیز باید آموزش‌های لازم ارائه شده و درباره نیازهای گردشگران سلامت اطلاع‌رسانی شود. او افزود: تمامی نیروهای انسانی باید رفتار مناسبی با گردشگران سلامت داشته باشند، به‌عنوان نمونه اگر اورژانس با یک بهیار معتاد که بر حرفه خود مسلط نیست به سراغ گردشگران سلامت برود در این حوزه شکست می‌خوریم. از راننده تاکسی و دربان بیمارستان گرفته تا پرستاران و پزشکان باید برخورد مناسبی با گردشگران سلامت داشته و ارتباط خوبی با آنها برقرار کنند.


ارائه امکانات مناسب
رییس بیمارستان آپادانا در ادامه بیان کرد: ارائه امکانات مورد نیاز به گردشگران سلامت نیز بسیار مهم است. به عنوان نمونه گردشگران سلامت به دسترسی به اینترنت اهمیت بسیار می‌دهند.
او درباره زیرساخت‌های گردشگری سلامت اظهار کرد: سرویس‌های بهداشتی بیمارستان‌ها باید تمیز و مناسب باشند. در سرویس‌های بهداشتی مکانی برای تعویض پوشک کودکان و نوزادان در نظر گرفته نشده و این موارد بسیار مهم هستند. همچنین باید امکان دریافت الکترونیکی مدارک بیمار از کشور مبدأ وجود داشته باشد تا گردشگران سلامت برای تشخیص بیماری به مدت طولانی انتظار نکشند. کریمی اظهار کرد: بیمارستان‌ها و پزشکان باید شرایط بیماران خود را پس از درمان پیگیری کنند. در تمام دنیا پس از ترخیص بیمار، از بیمارستان با وی تماس گرفته می‌شود و درباره شرایط جسمی و روحی و میزان رضایتمندی وی از بیمارستان پرسیده می‌شود. در پایان او نیازهای گردشگری سلامت و جذب گردشگران سلامت را این‌گونه عنوان کرد: وجود مترجم به زبان مادری گردشگر، ارائه خدمات رفاهی و اقامتی، تعریف بسته‌های گردشگری با قیمت مناسب و رقابتی، تبلیغات موثر و همسو، سرعت عمل برای ارائه خدمات پزشکی به مراجعه‌کنندگان و جاذبه‌های جانبی از مواردی است که وجود آنها در گردشگری سلامت ضروری است.


رشد اقتصادی با گردشگری سلامت
علیرضا صفایی، مدیرعامل بیمارستان توس نیز در ادامه گفت: گردشگری سلامت با دیگر حوزه‌های گردشگری تفاوت‌های بسیاری دارد. این حوزه می‌تواند رشد عظیم اقتصادی و بهبود روابط بین‌الملل را به همراه داشته باشد. او افزود: ایران علاقه‌مندان بسیاری در سراسر جهان دارد. به‌ویژه کشورهای اسلامی به دلیل اینکه خانم‌ها و آقایان در ایران می‌توانند توسط همجنسان خود درمان شوند علاقه‌مند به درمان در ایران هستند. صفایی اظهار کرد: ایران از نظر دارا بودن ابنیه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی نیز می‌تواند توجه گردشگران را به خود جلب کند. او افزود: در برخی بیمارستان‌های کشور طبقه‌ای مخصوص گردشگران سلامت ایجاد شده که در آن سوئیت‌های ۵۰متری قرار دارد و اعضای خانواده بیمار می‌توانند در اتاقی نزدیک به بیمار در یک سوئیت مشترک اقامت کنند. صفایی اظهار کرد: با خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس امیدوارم پروازهای مستقیم به ایران از سر گرفته شود و در فرودگاه نیز باید با کادر پزشکی و در صورت نیاز با اورژانس به استقبال گردشگران سلامت برویم. او افزود: سیستم دلالی مریض به دلیل کاهش هزینه‌ها برای گردشگران سلامت با استقبال آنها مواجه شده که باید از بین برود. من با الزام حضور یک پزشک در آژانس‌های گردشگری موافق نیستم و معتقدم که تنها هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.