با هوشمندترشدن خودروها، آسیبپذیری آنها در برابر حملات اینترنتی هکرها افزایش مییابد. هک خودروها از آنجاییکه جان انسانها را در جادهها به خطر میاندازد، حالا تبدیل به نگرانی بزرگی برای خودروسازان شده است. خودروهای امروز با اتصال به شبکههای هوشمند کامپیوتری، سرویسهایی ارائه میکنند که پیشتر تصور آن هم برای خودروسازان ممکن نبود. سرویس تاکسیرانی «اوبر» قرار است بهزودی تاکسیهای بیراننده خود را روانه شهرها کند و خودروساز آمریکایی «تسلا» سیستم ناوبری اتوماتیک را در خودروهای الکتریکی جدیدش تعبیه کرده است. خودروهای بیراننده گوگل در سطح شهرها میچرخند و امید میرود بهزودی خودروها تبدیل به واگنهای آکنده از کامپیوترهای هوشمندی شوند که سرنشین فقط در آنها مینشیند و در اوج امنیت و آرامش به مقصد میرسد. توسعه هوش خودروها مواهبی بیسابقه به ارمغان میآورد، اما سویه تاریکی هم دارد که منشأ نگرانیهای هراسآوری برای خودروسازان است: اتصال خودروها به شبکهها، آنها را در برابر حملات هکرها آسیبپذیر میکند. دویچهوله دراینباره مینویسد: وجود یک حفره امنیتی کافی است تا همزمان با لذتبردن شما از ناوبری اتوماتیک خودرو هوشمندتان، هکر زبدهای راه نفوذ را یافته باشد و مشغول ایجاد اختلال در سیستم یا بهرهکشی از آن باشد. در چنین شرایطی هر اتفاقی ممکن است. یک سال پیش بود که چارلی میلر و کریس والاسک یک خودرو جیپ چروکی را که با سرعت صد کیلومتر در ساعت در حرکت بود، از راه دور هک کردند و کنترل آن را به دست گرفتند.در آخرین کنفرانس «یوزنیکس» در آستین آمریکا، گروهی از پژوهشگران و نفوذگران دستدردست هم از یک آسیبپذیری امنیتی در سیستم ورود بیکلید به میلیونها خودرو تولید فولکسواگن پرده برداشتند. بیش از صد میلیون خودرو میتوانند با این ضعف امنیتی هک شوند؛ رقمی کابوسوار برای مصرفکنندگان، رقمی رؤیایی برای نفوذگران. بسیاری از این نفوذها از طریق شنود سیگنالها و حمله به سنسورها انجام میشود. هر هوشمندی و امکان جدیدی که به خودروها اضافه میشود، آسیبپذیری جدیدی را هم به طور بالقوه به مجموعه آسیبپذیریها میافزاید. بههمیندلیل است که سرقت خودروهای هوشمند به طور چشمگیری رو به افزایش است.
∎