شناسهٔ خبر: 15026244 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عضو شوراي نظارت بر صداوسيما:

صدا و سيما امروز در همسوترين حالت با دولت قرار دارد

سيد احسان قاضي‌زاده هاشمي، با مقايسه همراهي صداوسيما در دوره‌هاي مختلف رؤساي پيشين صداوسيما با دوره فعلي، اين دوره را همسو‌ترين دوره صداوسيما با دولت از ابتداي انقلاب دانست كه حتي در دوران رياست محمد هاشمي بر صداوسيما نيز چنين وضعيتي وجود نداشته است.

صاحب‌خبر -
قاضي‌زاده، عضو شوراي نظارت بر صداوسيما با اشاره به آنتن دادن رسانه ملي به وزراي دولت، از پخش رايگان آنونس‌هاي تبليغاتي دولتي خبر داد و گفت: در حال حاضر مي‌بينيم كارشناسان منتقد جدي يا برنامه‌هاي سياسي جدي كه سابق بر اين در صدا و سيما وجود داشت تا حدودي تعطيل شده، برنامه‌هاي تخصصي مثل «پايش»، «ثريا» و «نگاه يك» در حال حاضر نرم شده و منتقدين تند و تيز و كارشناساني كه موضع تندتري داشتند به برنامه‌ها دعوت نمي‌شوند؛ يعني آنتن تلويزيون در حال حاضر نسبت به دولت در نرم‌ترين حالت است. وي مسائل مالي صداوسيما را يكي از دلايل همراهي اين سازمان با دولت دانست و گفت: صدا و سيما به‌قدري وضعيت بحران‌زده مالي دارد كه نزديك سه سال است شاهد توليد سريال فاخري از سوي آن نيستيم و پروژه‌هاي ساخت سريال‌هاي فاخري مانند حضرت موسي و سلمان فارسي تعطيل است.

قاضي‌زاده هاشمي با بيان اينكه چابك‌سازي صدا و سيما مسئله‌اي بود كه رهبري در حكم خود به رئيس رسانه ملي به آن تأكيد كردند، خواستار سياستگذاري صداوسيما در حوره فرهنگ شد و بيان داشت: صدا و سيما در حال حاضر اعتبارات زيادي در حوزه فرهنگ دارد، ولي اثربخشي ويژه‌اي در حوزه توليد ندارد. اين نماينده مجلس افزود: به‌دليل وضعيت مالي صدا و سيما، ساخت سريال‌هاي خانوادگي با ‌كيفيت دچار مشكل است و بيشتر برنامه‌هاي آن به‌علت بي‌پولي از حوزه نمايش به برنامه‌هاي تركيبي و جنگ‌هاي شبانه مثل «دورهمي» و «خندوانه» رفته است، چون توليد اين برنامه‌ها ارزا‌ن‌تر است، فصل تابستان اوج توليد و نمايش برنامه‌هاي 90قسمتي صدا و سيما است، اما ديديم در اين فصل كاري به اين شكل توليد نشد. عضو ناظر مجلس در شوراي نظارت بر صداوسيما با انتقاد از حضور بي‌رويه اعضاي دولت در برنامه‌هاي صداوسيما تصريح كرد: حضور افراد از قوه‌قضائيه در رسانه ملي امروزه تقريباً صفر است و 90 درصد فضاي رسانه ملي دست دولت و كارشناسان دولت است. اگر قرار است دولت به‌دليل اينكه بودجه را در اختيار دارد، مورد توجه ويژه‌ قرار گيرد، تصويب بودجه و اعتبار هم دست مجلس است، اما نبايد از ابزارهاي قانوني كه در اختيار دستگاه‌هاست، سوء‌استفاده كرد.

نظر شما