شناسهٔ خبر: 15023965 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انعقاد قرارداد بین بزرگترین بانک های ژاپن و آرامکو سعودی

تهران - ایرنا - بزرگترین بانک های ژاپن قصد دارند با شرکت ملی نفت عربستان موسوم به آرامکو قرارداد منعقد کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری بلومبرگ، منابع مطلع در حالی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که بخش بانکداری گروه مالی میتسوبیشی یو اف جی و دو بانک بزرگ ژاپنی دیگر در نظر دارند در هفته جاری یک قرارداد غیرالزام آور را با شرکت آرامکو در توکیو برای افزایش وام دهی به این شرکت دولتی امضا کنند.
این منابع یادآور شدند که «تاکاشی اویامادا» مدیر عامل بانک «توکیو میتسوبیشی یو اف جی» و «ماسایوکی اوکو» مدیر عامل گروه مالی «سومیتومو میتسویی» قرار است یک یادداشت تفاهم را در توکیو با مدیران شرکت نفتی آرامکو منعقد کنند.
همچنین یکی از مقام های گروه مالی «میزوهو» قراردادی را با آرامکو امضا می کند.
منابع مزبور گفتند که بانک های وام دهنده در توکیو تلاش می کنند در عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو شرکت کنند.
پیشتر در هفته جاری منابع مطلع گفتند که وزارت بازرگانی ژاپن از شرکت آرامکو خواسته است فهرستی از سهام خود را در بازار بورس توکیو عرضه کند.
براساس این گزارش، محمد بن سلمان معاون ولیعهد عربستان که سرگرم دیدار از آسیا است، امکان تعمیق مناسبات در بخش انرژی را برای کشورهای آسیایی فراهم کرده است.
در همین حال، هیاتی از عربستان سعودی به ریاست محمد بن سلمان روز گذشته (سه شنبه) در چین، 15 یادداشت تفاهم در زمینه های مختلف از جمله انرژی و مسکن امضا کرد.
عربستان به طور سنتی بخش اعظم بازار نفتی آسیا را در اختیار داشته، اما این کشور صادرکننده بزرگ نفت دنیا اکنون گود رقابت را به بازارهای بزرگ دیگری چون روسیه و چین باخته و با رقابتی جدید از سوی ایران مواجه است.
محمد بن سلمان چندی پیش از طرحی بلندپروازانه در زمینه اقتصادی خبر داد تا در قالب آن صنایع غیرنفتی در عربستان توسعه یابد و میلیاردها دلار سرمایه خارجی جذب این کشور شود.
شرکت آرامکو به دلیل پاره ای مشکلات، از مدتی قبل مذاکراتی را با شرکت ملی نفت «سی ان پی سی» چین آغاز کرد تا شاید بتواند رضایت طرف چینی را برای سرمایه گذاری مشترک در زمینه بازاریابی، ساخت پالایشگاه، تولید نفت و پتروشیمی جلب کند.
گزارش ها حاکی است که عربستان تمایل دارد پنج درصد از سهام آرامکو را به فروش گذارد که معادل ده ها میلیارد دلار ارزش دارد و به همین دلیل برای این کشور در این شرایط سرمایه های چین و حتی ژاپن بسیار حائز اهمیت است.
خاورم**9109**1144

نظر شما