شناسهٔ خبر: 15018804 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نمایشگاه «آهنگ آفتاب» مسافر ژنو و نیویورک/کویر در موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمد

نمایشگاه «آهنگ آفتاب» در حالی در موزه هنرهای معاصر افتتاح شد که مجید ملانوروزی از نمایش آثار این نمایشگاه در ژنو و نیویورک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایشگاه «آهنگ آفتاب» با عکس‌های محمدرضا جوادی از کویر ایران و آثاری در ارتباط با کویر از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافت.

افتتاحیه این نمایشگاه با شعرخوانی منوچهر انور؛ گوینده، مترجم و کارگردان آغاز شد و انور شعری از مولانا را خواند.

مجید ملانوروزی؛ مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در این مراسم گفت: موزه هنرهای معاصر تهران در کنار نمایش آثار گنجینه و آثار هنرمندان خارجی به ایده‌های هستی‌شناسی فرهنگ ایرانی با نگاه معاصر را نیز در برنامه خود دارد. در هنر ایرانی مشخصه‌هایی مانند قرینه‌سازی، تکرار و وسعت و پهنای نگاه وجود دارد که امروز آنها را می‌توان با زبان معاصر در زبان هنرمندان پیدا کرد.

وی ادامه داد: بنابراین برگزاری نمایشگاه‌هایی که زبان معاصر در آنها لحاظ شده از برنامه‌های موزه است و با توجه به اینکه امروز موزه‌های دنیا به نمایشگاه‌های مبتنی بر پژوهش که در کلیت یک مفهوم را بیان کنند، می‌پردازند موزه هنرهای معاصر تهران نیز نمایشگاههای پژوهش محور را در برنامه‌های خود دارد.

ملانوروزی در ادامه گفت: مدتی پیش از این در ابعاد گسترده‌تری، پیش‌بینی شده بود که نمایشگاهی با بررسی تاثیر عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش بر فرهنگ و هنر ایرانی برگزار کنیم اما حدود دو ماه پیش با توجه به ثبت قنات و کویر ایران  تصمیم بر این شد که از عنصر خاک به تنهایی در این نمایشگاه استفاده کنیم و بیابان را انتخاب کردیم چراکه تمدن ایران یک تمدن بیابانی است.

وی یادآور شد:‌ هنرمندان زیادی نیز از گذشته بر روی این موضوع کار کرده‌اند. کویر یک کانسپت ملی است و به همین دلیل در این نمایشگاه بخشی از آثار مرتبط گنجینه را در کنار عکس های محمدرضا جوادی نیز به نمایش گذاشتیم. برای این که بتوان درباره ایران صحبت کرد باید بیابان را شناخت و این نمایشگاه در همین راستا برگزار شده است. البته قرار بود در این نمایشگاه که یک پرفورمنس است موسیقی هم باشد که متاسفانه موسیقی آماده نشد.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: این نمایشگاه قرار است که بعد از این در ژنو و نیویورک برگزار شود که این اتفاق برای معرفی هویت و سرزمین ایران خجسته و مبارک است.

ملانوروزی در ادامه گفت: سیزدهمین بی‌ینال عکاسی که توسط انجمن عکاسان ایران برگزار شد، یکی از بهترین دوسالانه هاست که تاکنون برگزار شده اما جای آن در موزه نیست. در روزهای گذشته نکته ای را درباره دوسالانه عکس گفتم که درست منعکس نشد، دوسالانه عکس از بهترین دوسالانه ها بود اما جای آن در موزه که به دنبال نمایشگاههای پژوهش محور و بیان یک کانسپت است، نیست.

محمدرضا اصلانی؛ پژوهشگر و فیلمساز در ادامه این مراسم گفت: عکس حذف خیال است که جسمیت جهان را حذف می کند اما محمدرضا جوادی در عکس هایش خلاف عکس عمل کرده و خیال کویر را به خیال خودش گره زده و یکی کرده است. کویر از قاب دوربین جوادی گریخته و چون نهنگی در دل اقیانوس بیکران شناور است.

این کارگردان سینما گفت: کویر دائم در حال حرکت است، در حالی که جوادی در عکس‌هایش به حرکت کویر نظمی داده که شبیه نوعی سکون قابل دسترس و ملموس است.

وی تاکید کرد: جوادی سعی کرده در این آثار چیزی را پیدا کند و از این کشف لحظه‌ای استفاده کرده تا جهان دیگری خلق کند و برای همین عکس‌های او مجموعه‌ای از کویرهای خلق شده‌اند نه کویرهای مستند و عکاسی شده.

در ادامه این مراسم مهدی مجابی؛ پژوهشگر و معمار نیز درباره بسط نظریه وحدت وجود به نظریه وحدت محیط و محاط اشاره کرد و گفت: نگاه وحدت جویانه ما را با وجوه مختلف محیطی مرتبط می‌کند. از خلال این منشور حضور انسان را دریافت می‌کنیم که بدون آن پدیدارها به طور کامل در دسترس قرار نمی‌گیرند.

مجابی در ادامه گفت: کویر مکان عرفانی و بی زمان است و باید با نگاه عرفانی به آن پرداخت. در عکس‌های محمدرضا جوادی معماری، ترکیبی از خیال و واقعیت است.

محمدرضا جوادی نیز در این مراسم گفت: پروژه کویر، جوانترین پروژه ماست که در آن، آثاری از سال 1363 تا 1392 وجود دارد. در میان آنها اثری است که سال‌هاست فرصت چاپ شدن نداشته است.

رضا پور وزیری؛ رایزن جهانی سازمان اسکان بشر نیز در این مراسم سخنانی بیان کرد و لوح یادبودی را به محمدرضا جوادی تقدیم کرد و جوادی لوح خود را به همسرش تقدیم کرد.

پس از مراسم افتتاحیه، نمایشگاه "آهنگ آفتاب"  با حضور هنرمندان از جمله حسین محجوبی، رضا بانگیز، عباس مشهدی زاده، محمدحسین حلیمی، عبدالحمید پازوکی، قطب‌الدین صادقی، فرشته یمینی‌شریف، ترانه یلدا ،ساعد مشکی، محسن راستانی گشایش یافت.

در این نمایشگاه 60 عکس از آثار عکس‌های کویر محمدرضا جوادی و همچنین آثاری از غلامحسین نامی، پرویز کلانتری، جلال شباهنگی، سهراب سپهری، مارکو گریگوریان، محمدابراهیم جعفری و میرعبدالرضا دریا بیگی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که با این نمایشگاه بوده، به نمایش گذاشته شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند تا روز  6 آبان ماه، روزهای یکشنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت 10 صبح تا 7 عصر، جمعه ها از ساعت 3 تا 7 عصر به جز شنبه ها و تعطیلات رسمی از نمایشگاه "آهنگ آفتاب" در موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله دیدن کنند.

انتهای پیام/ن

نظر شما