اروجعلی علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه مطالعه این طرح تمام شده است، افزود: ارزیابی و تملک زمین مورد نیاز مسیر تبریز- مرند دردست اجراست.
وی با اشاره به انجام مناقصه برای پیمانکارگیری مسیر تبریز - مرند در قالب چهار قطعه اعلام کرد: برای سال 1395 از محل بودجه سالانه 2 هزار و 310 میلیارد ریال برای این طرح لحاظ شده است .
علیزاده اعلام کرد: 2 هزار میلیارد ریال از منابع این طرح هم از محل سایر منابع همچون اوراق مشارکت و اسناد خزانه تامین می شود .
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی هم گفت: در صورتی که توافق نهایی برای همکاری با سرمایه گذار خارجی حاصل نشود، این پروژه به سرمایه گذاران داخلی واگذار می شود.
توحید اخلاقی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه تفاهم نامه اولیه با شرکت ترکیه ای برگیز برای اجرای این پروژه امضا شد ، گفت: براساس این تفاهم نامه قرار بود 65 درصد سرمایه پروژه از طرف شرکت ترکیه ای و 35 درصد از طرف دولت تامین شود به اضافه اینکه هزینه تملک دارایی هم به عهده دولت باشد .
وی با اشاره به اینکه مجوز لازم برای اجرای این پروژه از مرکز خدمات سرمایه گذاری و هیات دولت گرفته شده است، اظهارکرد: شرکت ترکیه ای سود ثابت از این پروژه می خواهد در صورتی که پرداخت سود شناور بر اساس تورم سالانه به علاوه 3 درصد پیشنهاد دولت است .
اخلاقی با اعلام اینکه به شرکت سرمایه گذار خارجی مهلتی برای تصمیم نهایی داده شده است ، گفت: در صورتی که توافق حاصل نشود، از طریق فراخوان سرمایه گذاران داخلی نسبت به واگذاری این پروژه به صورت قطعه های مجزا اقدام خواهد شد .
پروژه آزاد راه تبریز- بازرگان به طول 253 کیلومتر به عنوان یکی از مصوبات سفر سال گذشته هیات دولت به استان آذربایجان شرقی، توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با هدف تکمیل کریدور بین المللی شرق-غرب و شبکه بزرگراهی آسیایی، کاهش مصرف سوخت، تکمیل شبکه ترانزیتی کشور و اتصال آن به مرز کشور ترکیه و کشورهای اروپایی، کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و کاهش گازهای گلخانه ای اجرا می شود.
کاهش ۱۷ کیلومتری مسیر، ۱۳۰ دقیقه ای زمان سفر برای ماشین های سبک و ۱۱۰ دقیقه ای برای وسایل نقلیه سنگین و در مجموع ۳۵ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی در کاهش مصرف بنزین و گازوییل هم از مزایای احداث این آزادراه عنوان شده است.
دوران مشارکت این پروژه ۲۳ سال شامل ۵ سال مطالعه و ساخت و ۱۸ سال بهره برداری اعلام شده است .
ساخت این آزادراه قرار است براساس اولویت های مسیر انجام شود که اولویت اول احداث آزادراه ۶ خطه تبریز – صوفیان به طول ۳۷ کیلومتر، اولویت دوم احداث آزادراه ۶ خطه صوفیان – مرند به طول ۲۶ کیلومتر، اولویت سوم احداث باند سوم خطه بازرگان – مرند به طول ۱۹۰ کیلومتر و اولویت چهارم احداث باند سه خطه مرند – بازرگان به طول ۱۹۰ کیلومتر است.
3071/518
مجری طرح: برای نهایی کردن مشارکت سرمایه گذار خارجی در آزادراه تبریز - بازرگان می کوشیم
تبریز- ایرنا - مجری طرح آزاد راه تبریز- بازرگان با بیان اینکه مشارکت بخش خصوصی خارجی در احداث آزاد راه تبریز- بازرگان نهایی نشده است، گفت: این موضوع موجب تعطیلی کار نشده و به موازات طی مراحل نهایی شدن قرارداد در حال انجام امور پیش اجرایی هستیم.
صاحبخبر -