به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، «مصطفی جعفری» در گفت و گو با خبرنگار اکو نیوز با بیان این مطلب اظهار داشت: . آمارها میگویند سهم خودروهای چینی در بازار کشور به بیش از 10 درصد رسیده که این موضوع نه فقط ریشه در بخش خصوصی دارد؛ بلکه به خودروسازان بزرگ نیمهدولتی نیز سرایت کرده است.
وی در همین رابطه ادامه داد: طی چند سال گذشته، چینیها توانستند ضمن توسعه خود در بخش خصوصی، به ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو (سه شرکت نیمهدولتی و بزرگ کشور) نیز ورود کنند. از همین رو، تنوع خودروهای چینی در بازار ایران به شدت طی چند سال گذشته افزایش یافته و حالا آن طور که آمارها میگویند، بیش از 38 درصد از بازار به لحاظ تنوع، در اختیار چینی ها قرار دارد.
این کارشناس بازار خود همچیننی در خصوص تنوع خودروها در خودروسازان داخلی اینگونه بیان کرد: یکی از نقاط ضعف خودروسازان بزرگ داخلی، کمبود تنوع در سبد محصولات است، موضوعی که چینیها بهخوبی آن را درک کرده و توانستهاند به واسطه عرضه محصولات متنوع، در دل بخشی از مشتریان ایرانی جا باز کنند.
جعفری در پایان اظهار کرد: خیلیها گمان میکردند پس از توافق هستهای و اجرای برجام، فعالیت خودروسازان چینی در کشور محدود شود، با این حال آنها توانستهاند به واسطه بازارسنجی دقیق و همچنین با بهبود نسبی نقاط ضعف خود، نه تنها در ایران بمانند؛ بلکه گستره حضورشان را در این بازار، افزایش دهند. این اتفاق در حالی رخ داده که مشکلات کمی و کیفی خودروهای چینی همچنان کم و بیش پابرجاست و نمیتوان آنها را محصولاتی کاملا مطمئن به لحاظ فنی و ایمنی دانست.
گفتنی است طبق گزارش اعلامی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، بیش از 38 درصد از بازار خودرو کشور را به لحاظ تنوع محصول، چینیها در دست دارند و این یعنی حتی خودروسازان داخلی نیز نتوانستهاند در این مورد حریف آنها شوند.