خبرگزاری مهر - گروه استان ها؛ زیبا امیدی فر: به هم ریختگی جاده با وجود خاک ریزه ها و مصالحی که به جای عمرانی، ویرانی را نشان می دادند، یک طرفه بودن مسیر و رعایت نکردن قانون رانندگی از طرف رانندگان و عجله برای رسیدن و در نهایت برخوردی ناگوار و ایجاد صحنه هایی دلخراش برای زندگی، همه و همه یادگارهای به جای مانده از پروژه ای است که به خوابی هشت ساله فرو رفته بود.
بلوار غدیر؛ مسیری که از زمان اجرا تا پایان، عمرش به هشت سال رسید و در این طول عمر، هر مسئولی ناخنکی به راه اندازی اش می زد، اما گویا فقط ناخنک به بودجه این طرح بوده نه اجرای کار!
مردم قروه دیگر امیدی به پایان این پروژه نداشتند و به قولی عادت کرده بودند و برای عبور و مرور از مسیر دیگر استفاده می کردند اما مسافران و دیگر مردمی که به نامناسب بودن این مسیر آشنا نبودند بسیار خاطره های ناگواری از این بلوار دارند و بارها صدای اعتراض خود را به مسئولان رسانده بودند اما هیچ گوش شنوایی حاضر به شنیدن حقیقت نبود.
حال پس از گذشت هشت سال انتظار و تحمل سختی های فراوان، پیگیریهای شهردار قروه؛ مسئول جوانی که خود دغدغه ایجاد آرامش برای شهر را دارد، جواب داد و بلوار غدیر که ورودی و معرف شهرستان قروه و حتی استان کردستان است روی خوش زندگی را دید و با خنده به استقبال مسافران و شهروندان رفت.
شناسنامه بلوار
هدف از طرح بلوار غدیر آن طور که شهردار قروه می گوید روانسازی ترافیک و تسهیل مسیر در عبور و مرور بود که باید پیش تر از این ها با یک برنامه ریزی صحیح به بهره برداری می رسید.
عنوان پروژه: بلوار غدیر
تاریخ شروع پروژه: سال ۸۸
عمر پروژه: ۱۸ ماه
میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۶ سال و ۶ ماه، این پروژه به دلیل کمبود بودجه بسیار آهسته کار شده و به مدت یک سال و ۶ ماه تعطیل بوده است.
میزان پیشرفت فیزیکی: از سال ۸۸ تا ۹۲ بین ۳۰ تا ۴۰ درصد روند پیشرفت داشته، بعد از توقف ۱۸ ماهه با تأمین اعتبار در سال ۹۴ ادامه کار به صورت مستمر صورت گرفت و در سال ۹۵ بعد از هشت سال تکمیل شد.
طول پروژه: هزار و ۵۰۰ متر
محل اجرا: شهرستان قروه/ ورودی شرقی استان کردستان
کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: روانسازی ترافیک، تسهیل در عبور و مرور، جذب گردشگر و معرفی منطقه و استان، کارکرد ترانزیتی و از همه مهم تر کاهش ۱۰۰ درصدی آمار تصادفات جاده ای
تعداد پیمانکاران پروژه: این پروژه در دو مرحله پیمانکار داشته است، از زمان آغاز تا توقف پروژه در سال ۹۲ مرحله حضور پیمانکار اولیه با مبلغ سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده و از سال ۹۳ تا پایان پروژه پیمانکار دوم با مبلغ دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان وارد کار شده است.
چرایی تأخیر در اتمام پروژه: نبود برنامه ریزی درست، تخصیص اعتبار ناکافی، هرج و مرج در امر نظارت به طوری که دست اندازی ها بسیار بوده و از همه مهم تر بی توجهی مسئولان در خصوص اهمیت این طرح
دستگاههای مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: راه و شهرسازی، شهرداری، شورای شهر، سازمان برنامه ریزی، فرمانداری
کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: گفته می شود ۸ میلیارد تومان اما باتوجه به حضور افرادی سودجو در طول عمر این پروژه، احتمال می رود هزینه ای بیشتر را برده باشد.
میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: ۸ میلیارد تومان
دقت در ریزه کاریهای این طرح باتوجه به طولانی شدن آن، نشان از نوعی ابهام در هزینه ها دارد که با یک مطالعه می توان به اعتبار واقعی برای این پروژه پی برد.
راهی که به آخر رسید
شهردار قروه با بیان اینکه اعتبار اولیه برای این پروژه ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که نزدیک به دو میلیارد آن تخصیص یافت، اظهار داشت: در سال ۹۳ پروژه بعد از توقفی ۱۸ ماهه از سر گرفته و در ابتدا به صورت امانی کار شد و در سال ۹۴ با پیگیریهای مستمر موفق به تأمین اعتبار شده و مبلغ دو میلیارد تومان از منابع داخلی تخصیص داده شد و از محل منابع استانی با در نظر گرفتن ۸۰۰ میلیون تومان ۲۴۰ میلیون تومان تخصیص یافت.
به گفته حسین پروندی در مجموع هزینه کرد پروژه بلوار غدیر ۸ میلیارد تومان بوده که یک میلیارد تومان برای آسفالت از طریق اداره راه و شهرسازی، دو میلیارد تومان اعتبارات استانی و ۵ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شهرداری بوده است.
وی با اشاره به اینکه مساحت ده هزار مترمربع فضای سبز کار شده، افزود: با این کار یک هکتار به سرانه ۱۲ سانتی متری فضای سبز شهرستان اضافه شده است.
پروندی از نصب سه المان در مسیر بلوار به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال خبر داد و تصریح کرد: برای این پروژه جدول سازی و رنگ آمیزی به طول ده هزار متر به همراه خط کشی طولی مسیر با هزینه ۴۰ میلیون تومانی انجام شده و جابجایی تأسیسات با هزینه کرد ۵ میلیارد ریال بوده است.
وی بلوار غدیر را مسیر شریانی و دروازه شرقی استان کردستان دانست و آن را پیشخوان شهرستان قروه خواند و عنوان کرد: مبنا و اساس قضاوت قروه این مسیر بوده است که با تکمیل آن تغییر در قضاوت ها و یک نگاه مثبت ایجاد خواهد شد.
پروندی ۹۰ درصد اتمام پروژه را توسط شهرداری اعلام کرد و بر روند مدیریت صحیح و نظارت اجرایی کارآمد برای اتمام بلوار غدیر تأکید کرد.
به گفته وی توجه به اقتصاد مقاومتی در این پروژه مؤثر بود چرا که در راستای اقتصاد مقاومتی با کمترین هزینه ها به دغدغه چندین ساله شهروندان خاتمه داده شد.
پروندی حمایت های فرماندار قروه برای پروژه غدیر را قابل ستایش خواند و به گفته وی اگر پیگیری ها و نظارت های شعبان سپهر نبود این پروژه همچنان بر زمین می ماند.
لازم به ذکر است فرماندار قروه بارها در نشست های برنامه ریزی پروژه های راهسازی را مهم خوانده و در اولویت قرار داد.
راهی برای آبادانی
یکی از کارهای توسعه محور ساختن راه برای آبادانی است که در این دوره باتوجه به کمبود اعتبارات بسیار سخت است.
فرماندار قروه ضمن بیان این مطلب در حاشیه بهره برداری از پروژه بلوار غدیر، افزود: این پروژه نه تنها به عنوان یک مطالبه مردمی شهرستان قروه بود بلکه دیگر مردمی که از این مسیر عبور می کردند خواستار تکمیل و اتمام آن بودند.
به گفته شعبان سپهر این بلوار چشم انداز کردستان از حوزه شرقی قروه است و این شهرستان چشم کردستان از سمت شرق است لذا بهبود وضعیت برای معرفی استان بسیار لازم بوده و هست.
وی در خاتمه از مردم به خاطر سختی هایی که این مدت هنگام عبور در این مسیر کشیدند عذرخواهی کرد.
با این وصف هرچه که بود با تمامی سختی ها و بی توجهی ها از قبل، تمام شد. دیگر بلوار غدیری نیست که در لیست شعارهای انتخاباتی خوش بدرخشد و کاندیداها با آن رأی بگیرند. دیگر پستی و بلندی و یک طرفه بودن مسیر نیست تا مسافران را زده و حادثه را بیافریند. به پایان رسیدن این پروژه، غدیر خرسندی مردم را رقم زد و اینجاست که باید گفت تردد آسان بر مردم مبارک.