شناسهٔ خبر: 15006115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در آستانه سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس

خروج راه‌آهن اردبیل از ایستگاه سرگردانی!

در آستانه سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به اردبیل به نظر می‌رسد کانون توجهات به پروژه راه‌آهن اردبیل معطوف شود که سؤال اینجاست که آیا راه‌آهن اردبیل از ایستگاه سرگردانی خارج می‌شود یا نه؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بی‌گمان «راه‌آهن» تلخ‌ترین نوستالژی مردم استان اردبیل است، پروژه‌ای که مطالعات اولیه آن در قالب طرح راه‌آهن میانه ـ اردبیل - پارس‌آباد به طول 400 کیلومتر به منظور اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور انجام گرفت و در فاز اول طراحی تکمیلی قسمت اردبیل - میانه به طول 175 کیلومتر در قالب 6 قطعه به مشاوران مختلف واگذار و در نهایت عملیات اجرایی با انعقاد قرارداد قطعه 6 از سمت اردبیل در خردادماه سال 84 شروع شد و به مرور بقیه‌ قطعات به پیمانکاران واگذار شد.

لاک‌پشت‌وار پروژه، تخصیص قطره‌چکانی و ناامیدکننده‌ اعتبارات و اخبار و گزارشات ضد و نقیضی که در مورد مسائل و مشکلات پیش روی پروژه به گوش می‌رسد، ته‌ مانده‌‌ امید مردم استان برای طنین‌انداز شدن صدای سوت قطار در اردبیل را به یأس تبدیل می‌سازد.

شروع به فعالیت مجلس دهم با تغییر صد درصدی چهره نمایندگان استان همراه بود، نمایندگان جدید استان در آغازین روزهای نمایندگی مردم در اقدامی که نظیر آن را در سال‌های گذشته کمتر دیده بودیم به صورت دسته‌ جمعی صفر تا صد پروژه‌ اردبیل - میانه را از نزدیک رصد کرده و در جریان امور قرار گرفتند و برخلاف دیدگاه‌های مطرح شده مبنی بر وجود مشکلات فنی و تغییر مسیر پروژه راه‌آهن اردبیل که عده‌ای از کارشناسان و نمایندگان مجلس نهم مطرح کرده بودند، بر سر پیگیری و به سرانجام رساندن پروژه هم‌قسم شدند.

افزایش اعتبارات دولتی و نیز استفاده از فاینانس برای به ثمر رسیدن پروژه راه‌‌آهن اردبیل در دستور کار نمایندگان استان قرار گرفت و هم در تذکرات و نطق‌های مجلس و هم در دیدارهای رودرروی متعدد با وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر مسؤولان کشوری بر این مسأله تاکید شد و به نظر می‌رسد برآیند فعل و انفعالات چند ماه اخیر برای در اولویت اجرایی قرار گرفتن پروژه مثبت بوده است.

تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌ راه ‌آهن اردبیل - میانه می‌تواند اردبیل را که جزو استان‌های بدون راه ‌آهن کشور است با متصل کردن به شبکه‌ ریلی کشور، به خط آهن کشورهای مجاور نیز مرتبط سازد و روشن است با به ثمر رسیدن این طرح و اتصال استان اردبیل به کشورهای حوزه قفقاز و روسیه، تحولی عظیم در صنعت حمل و نقل، صادرات و واردات و تجارت استان اردبیل صورت می‌گیرد.

امری که یقیناً با جدیت و پیگیری نمایندگان استان از یک سو و پرهیز از خودزنی و بزرگنمایی مسائل و مشکلات پروژه که متأسفانه گهگاه از سوی خودی‌ها و دوستان صورت می‌پذیرد و اظهاراتی که بعضاً بدون در نظر گرفتن منافع استان بیان می‌شود، از سوی دیگر محقق شود.

کمیسیون تخصصی عمران مجلس شورای اسلامی در راه اردبیل است و در شرایطی که وعده رئیس جمهور کشور مبنی بر تکمیل راه‌آهن اردبیل - میانه تا سال 95 محقق نشده و کماکان قابلیت استفاده تبلیغاتی در انتخابات پیش رو را برای ستاد او در اردبیل دارد، زخم کهنه پروژه غبار گرفته راه ‌آهن اردبیل در انتظار مرهمی است از کمیسیونی که صفر تا صد امورات وزارت راه و شهرسازی در مجلس را در اختیار دارد تا بلکه این کمیسیون راه‌آهن اردبیل را از ایستگاه سرگردانی خارج سازد.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

یادداشت از سید مصطفی جمشیدی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

انتهای پیام/62003/ذ40