اعطاي ۲۰ ميليون تومان وام براي مقاومسازي مسكن
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به تكنرخي شدن سود تسهيلات مسكن گفت: وام مقاومسازي ۲۰ميليون توماني هم كه به شكل قرضالحسنه پرداخت ميشود، يكي ديگر از تسهيلات در نظر گرفته شده براي متقاضيان نوسازي است. به گزارش تسنيم، محمدسعيد ايزدي در يك برنامه تلويزيوني اظهار كرد: با تكنرخي كردن سود تسهيلات مسكن تلاش بر اين بوده كه مالكان بافتهاي فرسوده براي ساخت، تشويق و ترغيب شوند. مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري گفت: شرط خانه اولي بودن براي مالكان بافتهاي فرسوده لازم نيست و از طرفي نرخ سود هم برايشان 8درصد اعلام شده است. ايزدي با بيان اينكه يكي از روشهاي پرداخت تسهيلات، صندوق پس انداز يكم با نرخ سود 8درصد است، افزود: در حوزه بافت فرسوده روشهاي متنوعي ازجمله تسهيلات نوسازي 50، 40 و 30ميليون توماني وجود دارد كه نرخ سود آن 18درصد است، اما دولت 10درصد آن را تقبل كرده است. وي گفت: وام مقاومسازي 20ميليون توماني هم كه به شكل قرضالحسنه پرداخت ميشود يكي ديگر از تسهيلات در نظر گرفته شده براي متقاضيان نوسازي است. براي كساني كه از فناوريهاي نوين در ساخت استفاده كنند نيز تسهيلات عقود مشاركتي تا سقف 150ميليون تومان نيز در نظر گرفته شده است.
ايزدي سقف تسهيلات صندوق پس انداز يكم با نرخ سود 8درصد را 160ميليون تومان اعلام كرد و گفت: همه تلاش دولت آن است كه ابزارهاي متنوعي را براي هموطنان قرار دهد. وي افزود: از آنجايي كه در سياست جديد وزارت راه و شهرسازي مخاطبان اصلي مورد توجه قرار گرفتهاند اولويت پرداخت تسهيلات متوجه كساني خواهد بود كه نيازمند مسكن هستند. ايزدي با اشاره به راهكارهاي ديگر براي تشويق ساخت و ساز بهويژه در بافتهاي فرسوده گفت: در بافتهاي فرسوده علاوه بر تقبل 10درصد سود به متقاضيان دريافت تسهيلات اين رقم براي كساني كه از فناوريهاي نوين براي ساخت و ساز استفاده كنند به 11درصد افزايش يافته است.
افزايش همكاري «تراسيكا»
با بندر شهيد رجايي
دبيركل كريدور بينالمللي تراسيكا ضمن سفر به پايتخت تجارت دريايي ايران، از بخشهاي مختلف بندر شهيد رجايي بازديد كرد و گفت: با بررسي و بازديد ميداني از ظرفيتها و بخشهاي اين بندر همچنين آگاهي بيشتر نسبت به توانمنديها، امكان همكاري براي استفاده از ظرفيت بزرگترين بندر ايران بيشتر خواهد شد. ميرچا چوبراگا دبيركل تراسيكا با حضور در بندر شهيد رجايي از امكانات و قابليتهاي اين منطقه ويژه اقتصادي، اسكلههاي ۴۰گانه آن و تجهيزات تخليه و بارگيري كالا در بزرگترين بندر تجاري ايران بازديد كرد. اين مقام بينالمللي در نشستي مشترك با مديران ارشد بندر شهيد رجايي به بحث و تبادلنظر پرداخت و از نزديك با ظرفيت هاي موجود در اين بندر براي يافتن نقاط همكاري آشنا شد.
يك ايستگاه راهآهن كفاف نياز مردم تهران را نميدهد
مهرداد تقيزاده، عضو هياتمديره شركت راهآهن در ادامه از فعاليت يك مشاور براي مكانيابي ايستگاه دوم راهآهن تهران خبر داد و گفت: با اين جمعيت شهر تهران، بهطور قطع يك ايستگاه كفاف نيازهاي مردم را نميدهد. تقيزاده بااشاره به لزوم تعدد ايستگاه راهآهن در كلانشهرها و شهرهاي بزرگ اظهار كرد: حضور ايستگاه راهآهن در داخل شهرها ميتواند موجب تسهيل خدماترساني به مردم شهر شود و زماني كه ايستگاه بيرون شهر باشد، مردم با مشكلات زيادي براي دسترسي دچار خواهند شد. وي افزود: ايستگاههاي راهآهن در كشورهاي اروپايي و آسيايي پيشرفته مانند انگلستان، فرانسه و ژاپن در داخل شهرها قرار دارند كه هنگام توسعه شهري، در چند نقطه شهر پراكنده ميشوند تا مردم آن شهر مانند شهروندان تهراني مجبور نباشند خود را از هر گوشه به ايستگاه راهآهن برسانند. عضو هياتمديره شركت راهآهن در ادامه از فعاليت يك مشاور براي مكانيابي ايستگاه دوم راهآهن تهران خبر داد و گفت: با اين جمعيت شهر تهران بهطور قطع يك ايستگاه كفاف نيازهاي مردم را نميدهد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راهوشهرسازي، سرپرست معاونت مسافري راهآهن با بيان اينكه «اين تيپ كارها براي راهآهن جز هزينه، دردسر و صرف زمان زياد چيزي ندارد» تصريح كرد: در گذشته راهآهن تمايل داشت كه ايستگاهها داخل شهر نباشند، اما نبايد به اين فكر باشيم كه انجام چه كاري براي شركت راهآهن راحتتر است، بلكه بايد بهراحتي و آسايش مردم فكر كرد تا مردم بتوانند در كمترين زمان به نزديكترين ايستگاه محل سكونت خود دسترسي پيدا كنند و از طرفي با اتصال ايستگاههاي مترو مُدهاي ديگر حملونقل به ايستگاههاي چندوجهي تبديل شوند. سرپرست معاونت مسافري راهآهن يادآور شد: پروژههاي ايستگاهي بيش از اينكه نفع مالي براي دستگاههاي متولي داشته باشد، نفع خدماترساني به مردم دارد. اما از آنجا كه به كاهش تردد خودرو شخصي كمك ميكند، به كاهش آلودگي هوا و كاهش سوانح رانندگي نيز كمك ميكند.
اخبار
صاحبخبر -