شناسهٔ خبر: 15005101 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

نيازي به استقرار سامانه اس- 300 در فردو وجود ندارد

صاحب‌خبر -

روز دوشنبه يكي از بخش‌هاي خبري صدا و سيما، با انتشار گزارشي از مستقر شدن سامانه دفاعي  اس-300 در اطراف تاسيسات اتمي فردو خبر داد. در اين گزارش امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي، فرمانده پدافند هوايي خاتم‌الانبياي ارتش، با تاكيد بر اينكه رويكردهاي سياسي در مذاكرات هسته‌يي، هيچ تغييري در وضعيت دفاعي تاسيسات هسته‌يي نخواهد داشت، اعلام كرد: دستاوردهاي هسته‌يي ملي بوده و بايد به‌شدت از آنها محافظت كرد.
در همين راستا ابوالفضل حسن بيگي، نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگويي با خانه ملت، اظهار داشت: براي حفاظت از مرزهاي هوايي، سازمان پدافند غيرعامل در نظر دارد سامانه‌هاي موشكي به ويژه اس-300 را در نقاط كور كشور مستقر كند تا ديگر نگراني از لحاظ تهديد نظامي نداشته باشيم. وي با بيان اينكه موافق آن است كه سامانه موشكي اس-300 در شهر قم كه حساس‌تر است قرار گيرد، گفت: سايت هسته‌يي فردو به قدري مجهز و مدرن است كه نيازي به حفاظت از طريق استقرار سامانه موشكي در آن ندارد.
نماينده دامغان همچنين توضيح داد: توضيح داد: روسيه سال‌ها در اجراي توافقش با ايران بر سر تحويل سامانه اس- 300 تاخير داشت اما در اين مدت دانشمندان ايراني بيكار نشستند و سامانه باور 373 را طراحي كردند تا نقص‌ها و كمبودهاي سامانه اس- 300 را پوشش دهند، اكنون با تحويل سامانه روسي و ساخت سامانه باور 373 قدرت پدافند هوايي ايران افزايش قابل توجهي پيدا كرد.

 تحويل اس-300 نقض قطعنامه‌هاي سازمان ملل نيست
از سوي ديگر بن رودز، مشاور امنيت ملي رييس‌جمهوري امريكا در نشست خبري عصر دوشنبه كاخ سفيد، در پاسخ به سوالي درباره تحويل سامانه دفاعي موشكي اس-۳۰۰ روسيه به ايران، مدعي شد: بارها درخواست كرديم مسكو اين موشك‌ها را به ايران تحويل ندهد، چراكه موجب تقويت توانايي موشكي ايران كه موجب نگراني است، مي‌شود.
به گزارش ايسنا، رودز همچنين درباره خبر نصب سامانه دفاعي اس-300 در نزديكي سايت هسته‌يي زيرزميني فردو گفت: در هر حال تحويل اين سامانه به ايران در هيچ يك از قطعنامه‌هاي سازمان ملل ممنوع نشده است، چراكه يك سامانه دفاعي است. محدوديت تسليحاتي كه اكنون عليه ايران وجود دارد شامل سامانه اس-300 نمي‌شود. ايران فعاليت‌هاي غني‌سازي در اين مركز را متوقف كرده و تمركز ما اساسا روي اجراي دقيق برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) است.
دولت يازدهم از ابتداي تشكيل كابينه تلاش مي كند تا موازنه اي منطقي در روابط دفاعي و نظامي خود برقرار كند. بر همين اساس اعلام كرده كه آماده توسعه مناسبات ارتباطي با كشورهايي است كه به فكر گسترش امنيت در منطقه هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما