رونمايي از پيراهن تيم ملي فوتبال ايران در نهايت به نظرات مثبتي ختم نشده است اگرچه برند البسه تيم ملي يک نام معتبر در پوشاک ورزشي دنياست.
به گزارش ورزش سه، امروز بعدازظهر در تمرين تيم ملي پيراهني ساده منقش به تصوير يوزپلنگ نه چندان زيباي طراحي شده قبلي در دستان معاون رئيس جمهوري قرار گرفت که ظاهرا تيم ملي با همين لباس مقابل قطر به ميدان خواهد رفت. اما بياييد بررسي کنيم که چرا باز هم البسه تيم ملي از نظر استاندارد زيباييشناسي به سطحي که مدنظر ماست نزديک نشده است؟
اين گزارش به شما کمک ميکند تا شناختي نسبي از شرايطي که باعث وضع موجود شده به دست بياوريد:
- فرآيند کار با کمپانيهاي بزرگ توليد لباس در دنيا شامل مذاکره، توافق، ثبت سفارش، دريافت نمونه، توليد و تحويل است. در انتخاب پيراهن تيم ملي براي دو بازي قطر و چين هيچ يک از اين مراحل انجام نشده است.
- اصولا وقتي با برندهاي بزرگ پوشاک ورزشي مثل آديداس، نايکي و پوما کار ميکنيد، اين شرکتها طراحي منحصر به فرد شما را در اختيارتان قرار ميدهند. به عنوان مثال اگر در رقابتهاي يورو به پيراهنهاي توليدي شرکت آديداس توجه کرده باشيد، هر يک از تيمها پيراهن خاص خود و بيشباهت به ديگر پيراهنها را دارد. اين اتفاق (طراحي) پروسهاي زمانبر است که بين 3 تا 6 ماه طول ميکشد. در واقع سفارشدهنده با توجه به اينکه اقلام مورد نياز در تيراژ بالا مدنظر است، بايد زمان لازم براي طراحي منحصربفرد، تاييد و اجازه توليد را طي کند. اين زمان براي لباسهاي باشگاهي حداقل نيم فصل است و البته در حال حاضر اگر يک تيم باشگاهي در دنيا قرارداد طولاني مدتي با يک کمپاني توليد لباس داشته باشد، از يک سال پيش پيراهنهاي فصل آينده طراحي و وارد چرخه توليد خواهند شد.
- تيم ملي فوتبال ايران اجازه همکاري با شرکت نايکي را ندارد. شرکت پوماي آلمان هم با توجه به سياستها فعلا تمايل چنداني به همکاري با فدراسيون فوتبال ايران را نداشت. بين ايران و پوما در مرتبه قبلي همکاري اتفاقاتي افتاده که هنوز براي طرف آلماني حل نشده باقي مانده است. کمپاني آديداس هم چندان تمايلي به اسپانسرينگ تيم ملي نداشت اما آنها به شرط خريد البسه حاضر شدند با ايران همکاري کنند. اين شکل از قرارداد براي آنها بسيار سودمند است چراکه در اين شکل همکاري موضوع طراحي کاملا از دستور خارج شده و طرف خريدار(ايران) تنها از موجودي انبارهاي آديداس در کشور محل خريداري (احتمالا دبي) نمونهاي را که به تعداد کافي از آن وجود داشته باشد انتخاب ميکند و با تحويل از نمايندگي آن را به ايران ارسال مينمايد.
- توجه داشته باشيد که طراحي پيراهن ايران منحصربفرد نيست و تنها از نمونههاي موجود در انبار آديداس انتخاب شده است. در ايران شخص کيروش و محمدرضا ساکت وظيفه انتخاب مدل پيراهن تيم ملي را برعهده داشتند و با توجه به موجودي، چارهاي جز انتخاب اين مدل کاملا ساده و البته نه چندان چشمگير نبوده است.
- مهمترين نکته؛ آديداس اسپانسر پيراهن تيم ملي نيست و در حال حاضر رابطه فدراسيون فوتبال ايران با اين شرکت در حد يک مشتري و يک فروشنده است. آديداس حاضر شده با وجود تحريمها تيم فوتبال ايران از پيراهنهاي منقش به لوگوي اين کمپاني استفاده کند. کاري که (به عنوان مثال) نايکي مجاز به انجامش نيست. اگرچه اين کمپاني آمريکايي به محض دريافت مجوز پيشنهاد خود را براي اسپانسرينگ پيراهن تيم ملي ايران به فدراسيون ارسال خواهد کرد. در اين صورت است که بايد منتظر حضور جدي و مطابق با استانداردهاي جهاني تامين لباس از سوي ساير شرکتها نيز باشيم.
- در نهايت آنچه که هست يک راه حل موقت و شايد تنها نسخهاي است که براي پوشيدن پيراهني جز پيراهنهاي مارکهاي غيره مثل جيووا و آل اشپورت وجود دارد. البته اميدوارم اين پيراهن که از نظر ظاهري چندان جذاب نيست از نظر کيفي در حد جنسهاي درجه يک آديداس باشد که در غير اينصورت پيکان انتقادات متوجه خود کيروش خواهد بود.
∎