به گزارش فارس، بر این اساس در راه برقراری ارتباط سیستمی بین سازمان بنادر و گمرک در جهت تأمین مبادله اطلاعات اسنادی و همچنین پیرو جلسات برگزار شده این تفاهمنامه در جهت چگونگی تبادل الکترونیک اسناد و اطلاعات منعقد و مقرر شد حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ امضای این تفاهم نامه اجرایی سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به ارائه اطلاعات تأییدیه مالی و مانیفست به صورت الکترونیک و ارائه اطلاعات تأییدیه قبض انبارهای صادره به صورت الکترونیک به گمرک ایران اقدام کند. نحوه ارائه اطلاعات از سوی سازمان بنادر به گمرک باید به نحوی باشد که فرآیند تمامی تغییرات قبلی در قبضهای انبار قابل معامله مشخص باشد.
گمرک ایران پروانه الکترونیک گمرک با درج آخرین اطلاعات و شماره قبض انبارهای صادره توسط سازمان بنادر را صادر کرده و مراتب به سازمان بنادر ارسال شود.
گمرک ایران به محض تخصیص شماره ثبت (کوتاژ)، بسته شدن فرآیند قبض انبار (تغییرات، تمدید، صدور، تغییر نام، صدور قبض انبار)، را بر مبنای شماره آخرین قبض انبار ارسال شده به سازمان بنادر منعکس کند.
صدور بیجک خروجی کالا و کانتینر از سوی سازمان بنادر در سامانه خود و بر اساس اطلاعات پروانه گمرکی که منطبق بر اطلاعات آخرین قبض انبارهای صادره از سوی سازمان بنادر و دریانوردی است، انجام پذیرد. بیجک مذکور ملاک تسویه پروانه گمرکی و خروج کالا و کانتینر از در خروج گمرک است.