به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران امروز در نشست خبری انعقاد تفاهمنامه تبادل الکترونیکی، اطلاعات با سازمان بنادر اظهار داشت: هیأت وزیران در شهریور سال 92 مصوبهای داشت که گمرک و بنادر در زمینه تبادل اطلاعات الکترونیکی همکاری داشته باشند، این در حالی است که پیش از آن، بندر شهید رجایی در شرایط تحریم بود و کشتیهای بینالمللی به آن معنا وارد نمیشدند و اسناد حمل معتبری تبادل نمیشد.
وی ادامه داد: حمل کالاها به صورت مستقیم نبود و گواهی کالا از فروشنده دریافت نمیشد، به همین دلیل ظن ورود 25 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وجود داشت، هر کسی مدارک خود را به صورت دستی لاک و مهر میکرد و سیستم الکترونیکی وجود نداشت و با همان کاغذها با دیگر سازمانها ارتباط میگرفت که بعضاً فیشهای دستی پرداخت بانک، جعل میشد.
رئیس کل گمرک با بیان اینکه در حال حاضر هر کشف عمده در پناه همکاری الکترونیک بوده است، تصریح کرد: گمرک و سازمان بنادر، خود را در معرض قضاوت مردم قرار دادهاند، تا در مورد قاچاق مردم قضاوت کنند. اکنون ارتباط الکترونیک با راهداری، سازمان استاندارد، ناجا، وزارت بهداشت، بانک مرکزی، کارکنان مالیات و اتاق بازرگانی وجود دارد.
در ادامه این نشست، کرباسیان افزود: تالی در کشور گم شده بود و همان اطلاعاتی است که مربوط به بار کشتیها در زمان تخلیه به انبارها تلقی میشود که آیا این کالا با آنچه تخلیه داشته، تطبیق دارد یا خیر.
کرباسیان افزود: در مورد کارتهای بازرگانی اجارهای مشکل این است که فرد اصلی یا صاحب کالا به دلیل داشتن بدهی مالیاتی و یا فرار مالیاتی کالا را به مناطق آزاد برده و از طریق کارتهای اجرایی آن را خارج میکند، در این تفاهم صورتگرفته جلوی این کار گرفته خواهد شد و در حال حاضر بازرسی کالا، ثبت سفارش، کنترل ارز و بخشنامههای واصلشده باید بررسی و کنترل شود.
کرباسیان با تأکید بر اینکه اگر بخشنامهها کم شود، قاچاق هم کاهش خواهد یافت، گفت: تصمیمات آنی گرفته میشود که باید در لحظه اجرا کنیم و این منجر به قاچاق کالا میشود.
کرباسیان با طرح این سؤال که قاچاقهای کشفشده، خارج از سیستم سامانه جامع گمرکی بوده است، یادآور شد: همه این کشفیات از طریق سامانه بوده است و ما و سازمان بنادر در معرض تشخیص مردم قرار داریم.
رئیس کل گمرک از اعلام جرم علیه صاحبان 160 کانتینر قاچاق در سال 90 خبر داد و افزود: پرونده این اعلام جرم به مراجع قضایی فرستادیم و ارزش این کانتینرها 25 میلیارد تومان بوده که روی پرونده آن دو سال کار کردیم و اواخر سال گذشته متوجه شدیم که این کالا قاچاق شده است.
وی در مورد جزئیات بیشتر این پرونده گفت: اختلافات کالایی در پروندهها وجود داشت که با سامانه تطبیق داده شد که بیشتر تخلف انجام شده در بحث ارزش کالا و جعل اسناد گمرکی بوده است.
وی با بیان اینکه هنوز یکی از اشکالات اساسی این است که گواهی مبدأ کالاها را دریافت نمیکنیم، تصریح کرد: دو سال پیش بسیاری از اسناد و مهرهای جعلی گمرک کشف شد که از همین طریق کالا با ارزش کمتر اظهار شده و کالاهای باارزشتری بیرون میروند.
کرباسیان در پاسخ به این سؤال که آیا این تفاهمنامه با توجه به اینکه گواهی مبدأ در گمرک وجود ندارد، میتواند به کشف قاچاق کمک کند، عنوان کرد: اطلاعات کشتی کمک میکند و گواهی مبدأ بیشتر در زمینه تعرفههای ترجیحی به شناسایی کشورهای مبدأ و کالاهای ساخت آن کمک میکند. هر چه اطلاعات را از مبدأ بگیریم، میزان صحت کالا بیشتر خواهد بود.
رئیس کل گمرک در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه سال 93 همین تفاهمنامه و تبادل الکترونیکی اطلاعات انجام شده بود، اما پس از هشت ماه متوقف شد و در این مدت که اطلاعاتی تبادل نشد، کشف بزرگترین محموله قاچاق کشور رخ داد، تصریح کرد: روز اول این دانش را نداشتیم و سازمان بنادر اولین سازمانی بود که کمک کرد، تا تبادل اطلاعات صورت بگیرد و ظرف 1.5 سال این کار انجام شد. فکر نمیکردیم که زمانی بتوانیم مانیفست کالا را از شرکتهای حمل بگیریم، اکنون فضای کار متفاوت شده و تبادل اطلاعات جای خود را به تبادل اسناد داده است.
وی ادامه داد: امروز اطلاعات بارنامه و تالی (تخلیه کالا) به هم وصل میشود و امکان بررسی هوشمند و تطبیق اطلاعات اظهارنامه با اطلاعات کشتی و تالی وجود خواهد داشت، همچنین ارتباط کارشناس با اظهارکنندهها قطع خواهد شد.
کرباسیان ادامه داد: به دنبال آن هستیم که بازرسی کالا را به این موضوع وصل که در گامهای بعدی است.
وی در مورد دستگیر شدن کارمندان گمرک در پرونده کشف اخیر، تصریح کرد: آیا میشود خلاف سازمانیافته نباشد، به آن چیزی که مسئولیت داریم و پذیرفتیم متعهدیم. به اعتبار 9 هزار همکار خود موظف هستم که از آنها دفاع کنم و از همکار خاطی نیز برخورد شود و ما قاطعانه برخورد میکنیم. در این راستا 3 نفر دستگیر شدند، خط قرمز سازمان، همکارانش است، اما باید روند اصلاح شود. همه کشفیات در پرتو سامانه جامع بوده است.
کرباسیان به پرونده قاچاق دیگری اشاره کرد و گفت: معادل 160 کانتینر در قالب 10 پرونده جداگانه اعلام جرم کردیم، همچنین در گذشته 52 کانتینر قطعات یخچال که به جای آن خود یخچال وارد شده بود کشف کردیم.
کرباسیان با اشاره به دغدغههای گمرک یادآور شد: برخی تلاش میکنند کارشناسان مجازی ما را کشف کنند که برخی از آنها خیلی حرفهای بوده و کار ما مانند دزد و پلیس شده است. به نظر میرسد باید برخی از آنها را بیاوریم تا به ما نیز آموزش دهند.
همچنین در ادامه این نشست، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از کارهای بزرگ در دوره جدید، طراحی و اجرای سیستم تجارت فرامرزی است، اظهار داشت: شاید این سامانه از ساخت 10 تا بندر و گمرک مؤثرتر باشد، نگران این بودم که در گرد و غبارهای این روزها، کار بزرگ تحتالشعاع قرار گیرد و اشکالاتی که در این سیستم وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: 90 درصد واردات کالا از طریق بنادر است و تعامل بین گمرک و ما انجام گرفته و بعد از دوره اجرا، نیاز به بازنگری داشت. در دو ماه گذشته جلسات کارشناسی انجام شده و اکنون با فرمت ارائهشده، خلأها گرفته شده است، البته این تفاهمات شاید در آینده نیاز به اصلاح سیستم و ارتقا داشته باشد.
به گفته سعیدنژاد، جعل اسناد توسط صاحب کالا و متصدی حمل و نقل به وجود میآمد و امکان جابهجایی ارقام و تعداد محمولهها وجود داشت و صاحب کالا قبض انبار دریافت میکرد که عنوان کالا را در آن تغییر میداد. با این خلأ، در حال حاضر به جای تحویل قبض کالا به صاحب کالا، آن را به گمرک میدهیم که امکان تغییر وجود نداشته باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در مورد اینکه آیا کارمندان سازمان بنادر نیز در کشف قاچاق اخیر دستگیر شده اند، گفت: اطلاعی ندارم که از کارمندان بنادر احضار شده باشند، شرکتهای طرف قرارداد ما هستند که نگهداری کالا را برعهده دارند و از لحاظ کاری، مقرراتی و استخدامی در ارتباط با ما نیستند.
وی در پاسخ به این سؤال فارس که آیا بنادر نباید بر شرکت های طرف قرار خود نظارت داشته باشد، تصریح کرد: ما محوطه را به آنها اجاره میدهیم و در زمینه صدور اسناد هیچ مسئولیت و نظارتی نداریم، بیانصافی است که همه امور و فعالیتها تحتالشعاع قاچاق اخیر باشد.
انتهای پیام/ب
∎