مجتبی ملکزاده، عضو شورای سیاستگذاری چهارمین دوسالانه بینالمللی خوشنویسی ایران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: خوشبختانه در این دوره از دوسالانه علیرغم همه محدودیتهایی که به ویژه در زمینه تأمین اعتبارات برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری با آن روبرو هستیم، اما شاهد برگزاری آن در سطحی قابل قبول و حرفهای بودیم و باید به این نکته اذعان کرد که دوسالانه در طول چهار دوره برگزاری روند رو به رشدی را هم به لحاظ کمی و هم کیفی طی کرده است.
وی با اشاره به اینکه امسال در بخش رقابتی و مسابقه دوسالانه نیز شاهد رشد کیفی آثار بودیم گفت: البته حضور پیشکسوتان و چهرههای باسابقه عرصه خوشنویسی در این دوره کمتر از دورههای قبل بود، اما جوانان خوشنویس مستعد، حضوری پرشور و پویا در این دوره از دوسالانه و به ویژه بخش رقابتی آن داشتند.
ملکزاده تصریح کرد: شائبهای اخیراً در زمینه هنر خوشنویسی و حفظ اصالتهای این هنر به وجود آمده است که منشأ آن متأسفانه ظهور و بروز برخی تکنولوژیهایی است که به ویژه در حوزه رایانه و استفاده از برخی نرمافزارها پدید آمده و چنین تصور میشود که تعدادی از خوشنویسان به ویژه در نسل جوان، ضعفهای تکنیکی و فنی خود را در زمینه خوشنویسی با توسل به این ابزارها مرتفع میسازند؛ به همین دلیل دوسالانه خوشنویسی ایران که قزوین میزبان برگزاری آن است و باید همین جا از زحمات بیشائبه مسئولان فرهنگی این استان کمال تشکر را داشته باشم، تمهیدی برای برطرف ساختن این شائبه اتخاذ کرد.
وی در توضیح این تمهید دوسالانه به ایکنا گفت: ما در هر بخش و گرایش خوشنویسی این دوسالانه، به هر میزان که قصد معرفی برگزیدگان را داشتیم، معرفی خوشنویسان منتخب را دو برابر کردیم؛ به این معنی که مثلاً اگر در زمینه شکستهنستعلیق قرار بر معرفی 8 برگزیده بود، 16 هنرمند را در این بخش و یک مرحله پیش از مرحله نهایی معرفی کرده و مرحله نهایی رقابت میان آنها را به شکل حضوری و با شرکت خوشنویسان منتخب برگزار کردیم.
این هنرمند خوشنویس افزود: خوشبختانه باید بگویم که علیرغم برخی سوءظنهایی که پیرامون استفاده غیرقانونی برخی از خوشنویسان از شگردهای نرمافزاری قوت گرفته بود، افراد منتخب در روز معین به رقابت حضوری پرداخته و اغلب از این عرصه رقابتی سربلند بیرون آمدند و با وجود استرسهایی که معمولاً در عرصه رقابتی مصطلح است، اما خوشنویسان به ویژه نسل جوان این هنر نشان دادند که از قابلیت و ظرفیت قابل قبولی در امر خوشنویسی برخوردار هستند.
وی ادامه داد: از جمله نکاتی که باید به آن توجه کرد و برای علاجش در ادوار آتی به دنبال راه چاره بود اینکه متأسفانه با وجود بینالمللی بودن این دوسالانه، اما به دلایلی از جمله کمبود منابع مالی و اعتباری این رویداد هنری، توان جذب خوشنویسان از سایر کشورها آن گونه که باید و شاید و درخور دوسالانه بود را نداشت.
عضو شورای سیاستگذاری چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران تأکید کرد: بیشک هنر خوشنویسی با کتابت قرآن و نگارش ادعیه و عبارات مذهبی است که شأن پیدا میکند و اساساً تحول تاریخی در عرصه خوشنویسی که آن را تبدیل به هنر قدسی کرده است مرهون کتابت کلامالله مجید بوده؛ دوسالانه نیز در این زمینه همواره پیشقدم بوده است و خوشبختانه بسیاری از هنرمندان شرکتکننده در این دوسالانه آیات قرآنی، جملات دینی و فرازهایی از ادعیه مذهبی را برای خوشنویسی انتخاب کرده بودند.
وی در پایان گفت: به هر حال در این دوسالانه گرایشهایی به خطوط ثلث و نسخ اختصاص دارد که غالب آثار خوشنویسی شده به وسیله این خطوط، کتابت قرآن و ادعیه مذهبی و کلام عربی است و در این رویداد نیز شاهد فراوانی خوبی از این آثار بودیم و بالغ بر 90 درصد آثار خوشنویسی به وسیله این خطوط به عبارات قرآنی اختصاص داشت.
یادآور میشود، بیش از 700 اثر خوشنویسی به دبیرخانه چهارمین دوسالانه بینالمللی خوشنویسی ایران ارسال شد که از این میان 415 اثر از 209 هنرمند برای نمایش در این دوسالانه پذیرفته شد و در قالب نمایشگاهی که تا 26 شهریور در قزوین ادامه دارد به نمایش درآمد.
امیرسجاد دبیریان