به گزارش سرویس بازار ایسنا، عباس عسکرزاده مدیرعامل بانک حکمت ایرانیان با بیان اینکه گفته میشود برخی از محصولات ایرانی قابل رقابت با محصولات و برندهای غربی نیست، افزود: راهکار این است که بتوانیم با طراحی درست و اصولی برپایه توان و دانش بومی جوانان کشور، محصولی را ارائه کنیم که تولیدکنندگان خارجی از روی فکر و اندیشه ما الگوبرداری کنند؛ بر پایه همین تفکر، بانک حکمت با حمایت از یکی از شرکتهای دانشبنیان کشور، بستر تجارت اجتماعی "دیدی بود" را راهاندازی کرد.
رییس اجلاس ارکان اضافه کرد: تنها دو کشور آمریکا و چین دارای شبکه خرید با این ابعاد هستند و ما برای اجرای این پروژه دانشبنیان و ملی، دو سال کار میدانی انجام دادیم و نیروهای نخبه کل کشور را برای ایجاد قابلیتهای مختلف در این شبکه به کار گرفتهایم.
عسکرزاده مهمانان حاضر در اجلاس رهبران کسب و کار ایران (ارکان) را سکانداران نظام اقتصادی کشور خواند و تاکید کرد که در نخستین اجلاس ارکان، سعی بر ایجاد همدلی و همافزایی در بین صاحبان کسب و کار بود.
به گفته وی در اجلاسهای آتی نیز که بهصورت سالانه برگزار میشود، از سیاستگذاریهای بخش خصوصی کسب و کار بهره پرفته میشود.
پرهیز از بنگاهداری و حرکت به سمت نظارت بر بنگاهداری در بانک حکمت ایرانیان
مدیرعامل بانک حکمت ایرانیان افزود: بانک حکمت ایرانیان باید کاری کند که شائبه بنگاهداری را از نظام بانکی دور کند و قابلیت شفافسازی اقتصاد که نیازمند پیگیری فرآیند تولید از تامینکننده تا مصرفکننده است را فراهم سازد.
وی اضافه کرد: ما از طریق راهاندازی بستر تجارت اجتماعی "دیدی بود" بانک را تبدیل به نهادی ناظر بر عملیات بنگاهداری میکنیم؛ بر این اساس، اعتبارسنجی بنگاهها بر اساس مستندات کاغذی انجام نمیشود، بلکه بر اساس این بستر، تمامی اطلاعات و دادههای مصرفکنندگان را دریافت میکنیم؛ کامنتهای مصرفکنندگان باعث میشود رتبه بنگاهها در نظام اقتصادی کشور بالا و پایین شود.
وی با اشاره به اینکه برخی از بنگاههای قوی اقتصادی، با تبلیغات فراوان، نقصهای کالاها و خدمات خود را پنهان میکنند، گفت: "دیدی بود" شرایطی را فراهم میکند که صدای مشتریان ناراضی هم شنیده شود؛ از سوی دیگر کشور نیاز به اطلاعاتی دارد تا برنامهریزی بلندمدت ۵۰ ساله را انجام دهد. برنامهریزیهای کور ۵ ساله نیاز کشور را تامین نمیکند. برای همین نیاز به برنامههای بلندمدت داریم که این برنامهریزی نیز نیاز به اطلاعات کلان دارد.
بستر تجارت اجتماعی دیدی بود چه امکاناتی دارد؟
ابوقداره، مدیرعامل شرکت ویراآزما هم گفت: در شبکه "دیدی بود" رابطه افراد، بر اساس خرید و فروش است. تولیدکنندگان و توزیع کنندگان به همراه صادرکنندگان در این بستر با یکدیگر همکاری میکنند. شبکه تجاری کشور مخاطب این شبکه است و انواع خدمات، کالاهای ساختمانی، لوازمخانگی و همه آحاد فعالان در حوزه کسب و کار میتوانند از این بستر استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه اصلیترین مخاطب این بستر، کسانی هستند که عرضه کالا و خدمات را بر عهده دارند، گفت: این عزیزان باید بتوانند کمترین قیمت نهایی را به مصرفکنندگان و مشتریان خود ارائه کنند.
رییس اجلاس ارکان با اشاره به اینکه 1500 تن از تجار، بازرگانان، صادرکنندگان و توزیعکنندگان برجسته کالا و خدمات و مدیران حوزه اقتصادی به این اجلاس دعوت شدند، گفت: تلاش کردیم تا از طریق برپایی این اجلاس فرصتی برای هماندیشی و گفتوگو بین فعالان و نخبگان اقتصاد و تجارت کشور فراهم شود.
طراحی دیدی بود با توان و تخصص داخلی
مدیرعامل بانک حکمت ایرانیان با اشاره به اینکه، مخاطب اصلی بستر تجارت اجتماعی "دیدی بود" بخش خصوصی است، گفت: ما در قدمهای بعدی نیاز به همراهی همه ارکان کشور داریم. این بستر تجارت اجتماعی فرصتی را برای عرضه عادلانه کالا و خدمات در کشور فراهم میکند که این نکته بسیار مهم و حیاتی است.
عسکرزاده در ادامه با اشاره به اینکه بستر تجارت اجتماعی "دیدی بود" کاملا با ظرفیت و توان داخلی مهندسان و متخصصان داخلی طراحی شده است، افزود: در آینده نزدیک اولین درگاههای این شبکه روی کشورهای اطراف و همسایگان ما باز میشود و بر مبنای تبادل پایاپای، بر اساس پولهای محلی یا تهاتر توسط بانکهای عامل، تجارت بین ایران و کشورهای همسایه برقرار میشود؛ بنابراین بستر مورد اشاره بر اساس چندین زبان زنده دنیا نیز طراحی شده است.
مدیرعامل شرکت ویراآزما نیز جزئیات دیگری از این شبکه را بیان کرد و گفت: در راستای حمایت از تولید ملی زیرساختی در این شبکه ایجاد شده تا برندها و تولیدکنندگان مرغوب ایرانی، بتوانند به راحتی در فضای بستر تجارت اجتماعی و رایگان "دیدی بود" به عرضه محصول بپردازند و رقابت کنند. در این فضای رقابتی، تولیدکنندگان و عرضهکنندگان کالا و خدمات مجبور به ارتقای محصول و خدمات خود هستند.
مهیار، مدیرعامل شرکت توسعه فنآوری و تجارت حکمت ایرانیان نیز تصریحکرد: دیدی بود، یک فروشگاه اینترنتی نیست. بهطوری که همه فعالان اقتصادی اعم از یک بانک، یک برند، یک شرکت یا کلونی برندها میتوانند در این شبکه به ارائه کالا و خدمات خود بپردازند.
وی افزود: ما قرار نیست با فروشگاههای اینترنتی یا فیزیکی رقابت کنیم. بلکه فروشندگان و عرضهکنندگان میتوانند صفحهای برای خود باز کنند و از این طریق، کسب و کار خود را تسهیل کنند.
انتهای پیام