به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، میرچا چوبراگا صبح امروز با حضور در بندر شهید رجایی از امکانات و قابلیتهای این منطقه ویژه اقتصادی، اسکلههای 40گانه آن و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در بزرگترین بندر تجاری ایران بازدید کرد.
اراضی پشتیبانی، پروژههای سرمایهگذاری که هفته گذشته با حضور وزیر راه بهرهبرداری شد، ترمینالهای یک و 2 کانتینری، ترمینالهای جنرال کارگو (کالاهای متفرقه و عمومی)، و بندر نفتی خلیج فارس ازجمله بخشهایی بود که مورد بازدید دبیرکل کریدور بینالمللی تراسیکا قرار گرفت.
این مقام بینالمللی در نشستی مشترک با مدیران ارشد بندر شهید رجایی به بحث و تبادل نظر پرداخت و از نزدیک با ظرفیتهای موجود در این بندر بهمنظور یافتن نقاط همکاری آشنا شد.
چوبراگا در این نشست که مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز حضور داشت، گفت: تسهیل ترافیک و جابجایی بار و مسافر از آسیای دور و آسیای میانه به سمت منطقه قفقاز و اروپا عمده مأموریت اصلی برای کریدور تراسیکاست.
وی که ریاست گروهی متشکل از 13 کشور عضو این کریدور را بر عهده دارد، افزود: اقدامات مناسبی برای پیشرفت و افزایش عملکرد بندر شهید رجایی در کریدور تراسیکا انجام شده است.
دبیرکل کریدور بینالمللی تراسیکا گفت: با بررسی و بازدید میدانی از ظرفیتها و بخشهای این بندر و همچنین آگاهی بیشتر نسبت به توانمندیها، امکان همکاری برای استفاده از ظرفیت بزرگترین بندر ایران بیشتر خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست از بندر شهید رجایی بهعنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد کرد و افزود: این بندر 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت، تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی میکند.
ابراهیم ایدنی تصریح کرد: خوشبختانه با تلاشهای دولت تدبیر و امید و بهدنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی به این بندر، عملیات بندری آن رشد قابل ملاحظهای یافته است که در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.
وی خاطرنشان کرد: بندر شهید رجایی در ماههای اخیر همواره شاهد حضور گروههای تجاری و سرمایهگذاران بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی بهمنظور بررسی شرایط سرمایهگذاری در این بندر بوده است.
محمدعلی اصلسعیدیپور معاون امور بندری و منطقه ویژه ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گزارشی مبسوط از ظرفیتها و توانمندیهای بندر شهید رجایی و همچنین آخر دستاوردهای عملیاتی این بندر را به دبیرکل تراسیکا ارائه کرد.
*چرا کریدور تراسیکا برای ایران اهمیت دارد؟
قاره آسیا در سالهای اخیر به مرکز ثقل تجارت و تولید جهانی بدل شده است، به تبع آن تقاضا برای حملونقل در این منطقه بیشتر شده و این مسأله موجب افزایش همکاری بین دولتها بهویژه برای ایجاد کریدورهای بینالمللی و عملیاتی کردن آنها شده است.
در حال حاضر چهار کریدور مهم بینالمللی از قزاقستان میگذرند که چین را به اروپا وصل میکنند که یکی از این کریدورها کریدور «تراسیکا» است؛ کریدوری بینالمللی که آسیا را به اروپا متصل میکند و به عنوان «راه ابریشم جدید» شناخته میشود، هدف اصلی تراسیکا توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حملونقل در طول این کریدور است.
این کریدور از اهمیت بینالمللی زیادی برای ایران، منطقه و آسیا و اروپا برخوردار است. اعضای این کریدور کشورهای بلغارستان، اوکراین، رومانی، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه هستند که در سال 1388 جمهوری اسلامی ایران نیز بهعنوان چهاردهمین کشور عضو این کریدور شناخته شد.
ایران با دارا بودن موقعیت جغرافیایی و تزانزیتی ویژه در منطقه در زمینه تجارت بین آسیا و اروپا نقش ویژهای ایفا میکند، بنابراین عبور کریدورهای جاده ابریشم، شمال - جنوب، شرق-غرب، شبکه بزرگراههای آسیایی و شاخه جنوبی کریدور سهگانه آلتید از قلمرو جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که با عضویت رسمی ایران در کریدور تراسیکا، مسیرهای این کریدور توسعهیافته و علاوه بر مسیر دریای سیاه، مسیر زمینی بلغارستان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که از اقتصادیترین مسیرهای دسترسی اروپا به آسیا به شمار میرود، به مسیرهای یاد شده اضافه میشود که قطعاً منافع اقتصادی، تجاری و سیاسی عمدهای را متوجه کشورهای منطقه خواهد کرد.
ایران تنها مسیر جادهای برای کریدور مزبور به شمار میآید، بنابراین از اهمیت ویژهای در این طرح برخوردار است. به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشورهای افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد.
انتهای پیام/3264/ی40/
∎