به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛میرچا چوبراگا،دبیرکل تراسیکا با بیان اینکه تسهیل ترافیک و جابجایی بار و مسافر از آسیای دور و آسیای میانه به سمت منطقه قفقاز و اروپا عمده ماموریت اصلی برای کریدور تراسیکاست، گفت: اقدامات مناسبی برای پیشرفت و افزایش عملکرد بندر شهید رجایی در کریدور تراسیکا انجام شده است.
دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا گفت: با بررسی و بازدید میدانی از ظرفیت ها و بخش های این بندر امکان همکاری برای استفاده از ظرفیت بزرگترین بندر ایران بیشتر خواهد شد.
“ابراهیم ایدنی” مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه بندررجایی 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت وتخلیه وبارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری درسطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند، اظهارکرد: به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی به این بندر، عملیات بندری آن رشد قابل ملاحظه ای یافته است که در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.
ایدنی تصریح کرد: بندر شهید رجایی در ماه های اخیر همواره شاهد حضور گروه های تجاری و سرمایه گذاران بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی به منظور بررسی شرایط سرمایه گذاری در این بندر بوده است.
چرایی اهمیت کریدور تراسیکا برای ایران
قاره آسیا در سالهای اخیر به مرکز ثقل تجارت و تولید جهانی بدل شده است، به تبع آن تقاضا برای حملونقل در این منطقه بیشتر شده و این مساله موجب افزایش همکاری بین دولتها بهویژه برای ایجاد کریدورهای بینالمللی و عملیاتی کردن آنها شده است.
در حال حاضر چهار کریدور مهم بینالمللی از قزاقستان میگذرند که چین را به اروپا وصل میکنند که یکی از این کریدورها کریدور «تراسیکا» است؛ کریدوری بینالمللی که آسیا را به اروپا متصل میکند و به عنوان “راه ابریشم جدید” شناخته می شود . هدف اصلی تراسیکا توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حملونقل در طول این کریدور است.
این کریدور از اهمیت بینالمللی زیادی برای ایران، منطقه و آسیا و اروپا برخوردار است. اعضای این کریدور کشورهای بلغارستان، اوکراین، رومانی، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه هستند که در سال 1388 جمهوری اسلامی ایران نیز بهعنوان چهاردهمین کشور عضو این کریدور شناخته شد. ایران با دارا بودن موقعیت جغرافیایی و تزانزیتی ویژه در منطقه در زمینه تجارت بین آسیا و اروپا نقش ویژهای ایفا میکند، بنابراین عبور کریدورهای جاده ابریشم، شمال-جنوب، شرق-غرب، شبکه بزرگراههای آسیایی و شاخه جنوبی کریدور سه گانه آلتید از قلمرو جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که با عضویت رسمی ایران در کریدور تراسیکا، مسیرهای این کریدور توسعهیافته و علاوه بر مسیر دریای سیاه، مسیر زمینی بلغارستان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که از اقتصادیترین مسیرهای دسترسی اروپا به آسیا به شمار میرود، به مسیرهای یاد شده اضافه میشود که قطعا منافع اقتصادی، تجاری و سیاسی عمدهای را متوجه کشورهای منطقه خواهد کرد.
ایران تنها مسیر جادهای برای کریدور مزبور به شمار میآید، بنابراین از اهمیت ویژهای در این طرح برخوردار است. به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشورهای افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد.
انتهای پیام/