جواد روشندل، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشمر در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به برگزاری جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کمتر از تعداد تعریف شده در شهرستانها، افزود: تشکیل جلسات منوط به احساس نیاز اعضا و صلاحدید رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که در شهرستانها این مسؤلیت را فرماندار بر عهده دارد.
وی ادامه داد: بر همین اساس در نیمه دوم سال گذشته، فقط یک جلسه از شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان کاشمر تشکیل شد و در سال جاری نیز تاکنون این شورا جلسهای تشکیل نداده است.
روشندل اضافه کرد: البته عواملی مانند تغییر مدیریت دستگاههای عضو شورا، برگزاری انتخاباتهای مختلف و دیگر عوامل که مشغلهکاری اعضای شورا را افزایش میدهد نیز بر تأخیر برگزاری جلسات اثر دارد.
وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی مادر، شوراهای فرهنگی زیرمجموعه خود است، افزود: دیگر شوراها نیز در برگزاری جلسات خود چنین سرنوشتی دارند و طبق آیین نامهها برگزار نمیشوند.
روشندل ادامه داد: در واقع مصوبات شورای فرهنگ عمومی است که نهایی شدن مصوبات شوراهای زیرمجموعه خود از جمله شورای توسعه فرهنگ قرآنی را در پی دارد، ولی در سطح شهرستان فعالیتها و اقدامات لازم قرآنی به صورت عادی پیش میرود و نیازی به تصویب شورا در آن حس نمیشود.
کلاننگری، معضل شورای قرآنی در شهرستانها
وی اضافه کرد: هر مصوبهای در سطح کشور به تصویب شوراهای عالی میرسد به همان میزان باید در سطح استانها و شهرستانها اجرایی شود که در واقع یک کلاننگری است، اما این کلان نگریها در سطح استان و شهرستان به اقدام عملیاتی منجر نمیشود و فقط بر توزیع مسؤلیتها بین دستگاههای عضو شورا میافزاید.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کاشمر افزود: این کلاننگریها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی فقط پاسخگوی نیاز کاری سطح اول این شورا است که متشکل از اعضای متعدد و نهادها و وزارتخانههای مختلف مربوط به شورا است که هر کدام برای خود زیرمجموعههای زیادی در رابطه با کار فرهنگی و قرآنی دارد.
روشندل ادامه داد: اما در شهرستانها چند نهاد کوچک که خودشان میتوانند خوراک کاری خود را فراهم و آن را اجرایی کنند به این تقسیم کار به صورت کمیسیونی و کلان نیاز ندارند.
وی ضمن تأکید بر عدم احساس نیاز به کمسیونهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سطح شهرستان، گفت: تشکیل کمیسیون در سطح شهرستان یکی از اقدامات کلاننگری سطح کشور است که بدون در نظر گرفتن شرایط نهادهای شهرستانی و محدوده کوچکتر کاری آنها به نسبت سطوح بالاتر، اعمال شده است و این مصوبه شورا را مجبور به واگذاری مسؤلیت این کمیسیونها به هریک از نهادهای عضو شورا میکند، در صورتی که این نیاز را هر یک از نهادها برای خود حل کرده و آن را اجرایی میکند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر افزود: هدف اصلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تبادلنظر و ارائه رهآورد در مسائل و مشکلات پیش روی جامعه قرآنی و اولویتبندی در اجرایی شدن طرحها و برنامههاست، در حالی که این موضوع نه تنها صورت نمیگیرد، بلکه ما به دنبال تصویب مصوباتی هستیم که پاسخگوی ما نیست و حتی گاهی پشتوانه حمایتی و بودجهای هم ندارد.
راهحل، اولویتبندی در اقدام و عمل است
وی با اشاره به مهم بودن اقدام و عمل در حوزه کار فرهنگی و قرآنی، اضافه کرد: ما کمبود ضابطه و مصوبه نداریم، بلکه تعاریف ساختاری و مصوباتی که ضمانت محکم قانونی و اجرایی ندارد، ما را در مسیری قرار میدهد که از عمل به اولویتها در اجرا و حل مشکلات و مدیریت برنامهها دور بمانیم و نتوانیم برای اعتبارات هر چند ناچیز مسیر مناسبی در نظر بگیریم.
روشندل با تأکید بر حرکت به سوی فرهنگ اقتصادی، یعنی فرهنگ درآمدزا، ادامه داد: امروزه هیچ چتر حمایتی بر سر کار فرهنگی نیست و در این بین کار قرآنی در بین سایر حوزههای فرهنگی از شرایط و حمایت بهتری برخوردار است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر اضافه کرد: البته در هر کار فرهنگی ما باید اصل و اساس کار را به کیفیت بدهیم، زیرا هم به تولید ثروت خواهد انجامید و هم ما را از حمایتها بینیاز میکند، از طرفی هر جا که شکستی در کار فرهنگی صورت گرفته، دلیلش عدم توجه به کیفیت کار و انجام فعالیتهای سطحی بوده است.
واگرایی در بین قرآنیان نامبارک است
وی پراکندگی و واگرایی جامعه قرآنی را اتفاقی نامبارک خواند و گفت: غالب شدن حاشیهها بر متن در کار قرآنی و برگزاری جلسات و محافل باعث این معضلات شده است، به طوری که در ابتدا محور تشکیل جلسه، قرآن بوده، اما بعد مقاصد حاشیه آن، اعضای جلسات را به اختلافنظر رسانده و آنها را پراکنده میکند، البته کمبودهای دیگری مثل مدیر و استاد توانا در جلسات و عدم تناسب و ارتباط مؤثر اعضای جلسات قرآنی هم از عوامل شکاف بین قرآنیان است که باید برای آن چارهاندیشی کرد.
روشندل به ارائه راهکار در معرفی بهتر قرآنیان به جامعه و تجلیل از آنان نیز اشاره و اضافه کرد: باید افراد برتر قرآنی را به صورت شخصیتی و از همه جوانب فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد تا هم به عنوان نشان و علامت مسیر فعالیت قرآنی از آنها استفاده کرد و هم در جذب جامعه و مخاطب خود به عرصه فرهنگ قرآنی موفق بود.
∎
وی ادامه داد: بر همین اساس در نیمه دوم سال گذشته، فقط یک جلسه از شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان کاشمر تشکیل شد و در سال جاری نیز تاکنون این شورا جلسهای تشکیل نداده است.
روشندل اضافه کرد: البته عواملی مانند تغییر مدیریت دستگاههای عضو شورا، برگزاری انتخاباتهای مختلف و دیگر عوامل که مشغلهکاری اعضای شورا را افزایش میدهد نیز بر تأخیر برگزاری جلسات اثر دارد.
وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی مادر، شوراهای فرهنگی زیرمجموعه خود است، افزود: دیگر شوراها نیز در برگزاری جلسات خود چنین سرنوشتی دارند و طبق آیین نامهها برگزار نمیشوند.
روشندل ادامه داد: در واقع مصوبات شورای فرهنگ عمومی است که نهایی شدن مصوبات شوراهای زیرمجموعه خود از جمله شورای توسعه فرهنگ قرآنی را در پی دارد، ولی در سطح شهرستان فعالیتها و اقدامات لازم قرآنی به صورت عادی پیش میرود و نیازی به تصویب شورا در آن حس نمیشود.
کلاننگری، معضل شورای قرآنی در شهرستانها
وی اضافه کرد: هر مصوبهای در سطح کشور به تصویب شوراهای عالی میرسد به همان میزان باید در سطح استانها و شهرستانها اجرایی شود که در واقع یک کلاننگری است، اما این کلان نگریها در سطح استان و شهرستان به اقدام عملیاتی منجر نمیشود و فقط بر توزیع مسؤلیتها بین دستگاههای عضو شورا میافزاید.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کاشمر افزود: این کلاننگریها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی فقط پاسخگوی نیاز کاری سطح اول این شورا است که متشکل از اعضای متعدد و نهادها و وزارتخانههای مختلف مربوط به شورا است که هر کدام برای خود زیرمجموعههای زیادی در رابطه با کار فرهنگی و قرآنی دارد.
روشندل ادامه داد: اما در شهرستانها چند نهاد کوچک که خودشان میتوانند خوراک کاری خود را فراهم و آن را اجرایی کنند به این تقسیم کار به صورت کمیسیونی و کلان نیاز ندارند.
وی ضمن تأکید بر عدم احساس نیاز به کمسیونهای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سطح شهرستان، گفت: تشکیل کمیسیون در سطح شهرستان یکی از اقدامات کلاننگری سطح کشور است که بدون در نظر گرفتن شرایط نهادهای شهرستانی و محدوده کوچکتر کاری آنها به نسبت سطوح بالاتر، اعمال شده است و این مصوبه شورا را مجبور به واگذاری مسؤلیت این کمیسیونها به هریک از نهادهای عضو شورا میکند، در صورتی که این نیاز را هر یک از نهادها برای خود حل کرده و آن را اجرایی میکند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر افزود: هدف اصلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تبادلنظر و ارائه رهآورد در مسائل و مشکلات پیش روی جامعه قرآنی و اولویتبندی در اجرایی شدن طرحها و برنامههاست، در حالی که این موضوع نه تنها صورت نمیگیرد، بلکه ما به دنبال تصویب مصوباتی هستیم که پاسخگوی ما نیست و حتی گاهی پشتوانه حمایتی و بودجهای هم ندارد.
راهحل، اولویتبندی در اقدام و عمل است
وی با اشاره به مهم بودن اقدام و عمل در حوزه کار فرهنگی و قرآنی، اضافه کرد: ما کمبود ضابطه و مصوبه نداریم، بلکه تعاریف ساختاری و مصوباتی که ضمانت محکم قانونی و اجرایی ندارد، ما را در مسیری قرار میدهد که از عمل به اولویتها در اجرا و حل مشکلات و مدیریت برنامهها دور بمانیم و نتوانیم برای اعتبارات هر چند ناچیز مسیر مناسبی در نظر بگیریم.
روشندل با تأکید بر حرکت به سوی فرهنگ اقتصادی، یعنی فرهنگ درآمدزا، ادامه داد: امروزه هیچ چتر حمایتی بر سر کار فرهنگی نیست و در این بین کار قرآنی در بین سایر حوزههای فرهنگی از شرایط و حمایت بهتری برخوردار است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر اضافه کرد: البته در هر کار فرهنگی ما باید اصل و اساس کار را به کیفیت بدهیم، زیرا هم به تولید ثروت خواهد انجامید و هم ما را از حمایتها بینیاز میکند، از طرفی هر جا که شکستی در کار فرهنگی صورت گرفته، دلیلش عدم توجه به کیفیت کار و انجام فعالیتهای سطحی بوده است.
واگرایی در بین قرآنیان نامبارک است
وی پراکندگی و واگرایی جامعه قرآنی را اتفاقی نامبارک خواند و گفت: غالب شدن حاشیهها بر متن در کار قرآنی و برگزاری جلسات و محافل باعث این معضلات شده است، به طوری که در ابتدا محور تشکیل جلسه، قرآن بوده، اما بعد مقاصد حاشیه آن، اعضای جلسات را به اختلافنظر رسانده و آنها را پراکنده میکند، البته کمبودهای دیگری مثل مدیر و استاد توانا در جلسات و عدم تناسب و ارتباط مؤثر اعضای جلسات قرآنی هم از عوامل شکاف بین قرآنیان است که باید برای آن چارهاندیشی کرد.
روشندل به ارائه راهکار در معرفی بهتر قرآنیان به جامعه و تجلیل از آنان نیز اشاره و اضافه کرد: باید افراد برتر قرآنی را به صورت شخصیتی و از همه جوانب فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد تا هم به عنوان نشان و علامت مسیر فعالیت قرآنی از آنها استفاده کرد و هم در جذب جامعه و مخاطب خود به عرصه فرهنگ قرآنی موفق بود.